| کد خبر: 225367 |

◄ عوارض شهرداری از روی فروش بلیت هواپیما حذف شود

رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی ضمن تاکید بر این مسئله که ایرلاین در شرایط بحرانی به سر می‌برند،. خواستار حذف عوارض شهرداری از فروش بلیت هواپیما شد.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز، یونس دقیق کیا رئیس هیات مدیره انجمن شرکت های هواپیمایی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه ۲۲ دی ماه) در فرودگاه مهرآباد برگزار شد از خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست سال ۹۹ خبر داد و گفت: ایرلاین در شرایط بحرانی که به سر می برند که این باعث شده تا از دولت درخواست وام بلاعوض را داشته باشیم که البته خسارت ۲ هزار میلیارد به ایرلاین با محاسبه خسارت بیشتر شرکت های هواپیمایی افزایش خواهد داشت و به زودی رقم نهایی به ستاد مبارزه با کرونا اعلام می شود.

 

دقیق کیا اضافه کرد: به دلیل تحریم صنعت هوایی امکان خرید قطعات وجود ندارد و از سمت امکان نقل و انتقال پول کار را به مراتب سخت‌تر کرده است و در کنار افزایش نرخ ارز مصوبات ستاد کرونا فشار مضاعفی را به ایرلاین ها تحمیل کرده است.

 

رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به این مسئله که تمام پروازهای خارجی با صدرصد ظرفیت مسافرگیری میشود تصریح کرد: اما دلیل تاکید بر انجام پروازهای داخلی با ۶۰ درصد ظرفیت چیست؟ 

 

وی در ادامه عنوان کرد:ما درخواست حذف عوارض شهرداری از قیمت بلیت را داریم، جای سوال است که چرا شهرداری بدون ارائه هیچ نوع خدماتی به مسافر از روی بلیت هر پرواز ٢ درصد سهمخواهی می‌کند.

 

او تصریح کرد:در سال ۹۸، ایرلاین‌ها ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ سورتی پرواز داخلی داشتند و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر جابجا کرده‌اند. همچنین شرکت‌های هواپیمایی ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز خارجی انجام داده و پنج میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر در پروازهای خارجی جابجا کرده‌اند.

 

او به کاهش ۹۶ درصدی پروازهای خارجی، ایرلاین ها در زمان کرونا اشاره کرد و گفت: در حالی شاهد شدید پروازهای خارجی بوده ایم که منبع اصلی درآمد ارزی ایرلاین ها همین پروازهای خارجی است؛ از سمت دیگر ۶۲ تا ۶۹ درصد هزینه ایرلاین‌ها به صورت ارزی است.

او می‌گوید:در لایحه بودجه امسال، برخی نمایندگان با حمایت سازمان اورژانس کشور پیشنهاد کرده‌اند تا دو درصد از فروش بلیت هواپیما، کسر و به تجهیز اورژانس کشور داده شود. درحالی‌که ما تلاش کردیم تا هزینه‌های اضافی برای افزایش قیمت بلیت رفع شده و نرخ بلیت هواپیما، رقابتی شود. صبح امروز دیداری با رئیس مجلس داشتیم که درخواست کنیم این پیشنهاد به تصویب نرسد.

 

دقیق کیا با بیان اینکه بر اساس قانون، شهرداری ها پنج درصد از محل فروش بلیت هواپیما را طلب می‌کنند اعلام کرد: اما مواد ۴۶ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده که در آن به عوارض شهرداری از محل فروش بلیت اشاره شده، با هم متعارض است. 

 

او در ادامه توضیح میدهد:در ماده ۴۶ شهر محل استقرار ایرلاین به عنوان شهرداری اخذ عوارض ذکر شده و در ماده ۴۷ شهرداری محل فروش بلیت را به عنوان اخذ کننده عوارض ذکر می‌کند و این باعث شده تا ما در دو شهرداری عوارض پرداخت کنیم. برای مثال ما در استانی به مانند قزوین فرودگاه و پرواز نداریم اما شهرداری از ایرلاین طلب عوارض میکند! این موضوع برای ایرلاین من در شرایط بسیار سختی هستند مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

به گفته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، ۳۲۸ فروند کل ناوگان هوایی کشور است که تنها ۱۵۸ فروند آن فعالیت دارند، مابقی یا زمین‌گیر هستند یا مشکل نبود موتور دارند و در حال چک و بررسی هستند.

وی گفت: در حال حاضر برای تعارض قانونی در اخذ عوارض شهرداری‌ها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.