| کد خبر: 216011 |

در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده است

◄ خرید شبیه‌ساز هواپیمای ATR از کانال مالی، بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا به ایران

یک شرکت سوئیسی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد فروش شبیه‌ساز آکبند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به ایران ایر را از طریق کانال مالی بدهی 400 میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران را داده است.

تین نیوز

یک شرکت سوئیسی در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد فروش شبیه‌ساز آکبند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به ایران ایر را از طریق کانال مالی بدهی 400 میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران را داده است.

به گزارش تین نیوز، چندی پیش نماینده رسمی شرکت اکسیس در جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار این شبکه خبری از پیشنهاد رسمی شرکت تولیدی شبیه‌ساز  Axis سوئیس برای فروش شبیه‌ساز آکبند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به ایران ایر خبر داد.

بر اساس ادعای این شرکت، این شبیه‌ساز، ایران ایر را قادر می‌سازد تا آموزش خلبانان خود را در مرکز آموزش شبیه‌ساز پرواز واقع در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران برگزار کند و از سوی دیگر نیاز نیست، خلبانان ATR را برای دریافت آموزش‌های شبیه‌ساز به خارج از کشور فرستاد چرا که این کار هزینه‌بر بوده و بار مالی قابل‌توجهی را بر کشور، تحمیل می‌کند. در حالی که احداث و راه‌اندازی این مراکز آموزش شبیه‌ساز پرواز در  مقر شرکت می‌تواند صرفه‌جویی در زمان و هزینه را به دنبال داشته باشد.

حال با گذشت چند ماه مجدد نماینده رسمی شرکت اکسیس نامه‌ای را در اختیار خبرنگار این شبکه خبری، گذاشته است که بر اساس آن پیشنهادی را به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر فروش شبیه‌ساز پرواز آکبند به ایران ایر برای خودکفایی آن شرکت در آموزش خلبانان هواپیمای ATR72-600 و کاهش چشمگیر هزینه های ارزی 56 میلیون یورو معادل 1.400 میلیارد تومان (با نرخ تسعیر ارز در بازار آزاد) ناشی از آموزش خلبانان در خارج از کشور ارائه کرده است.

در این نامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی آمده است: با عنایت به مشکلات بودجه و مالی که مانع اقدام ایران ایر در انجام خرید شبیه ساز هواپیمای ATR72-600 پیشنهادی شرکت ما شده است، برای حل این مشکل، شرکت ما قصد دارد توافقنامه پرداخت ذیل را به عنوان راه کار عملی برای این مسئله پیشنهاد می‌کنیم.

این شرکت اذعان داشته است: پس از مشورت با بانک‌های این شرکت در اتریش و فرانسه، تمایل داریم پرداخت هزینه این شبیه ساز پرواز را از کانال مالی دولت جمهوری اسلامی ایران، سپرده نزد خزانه داری دولت بریتانیا (موضوع بدهی 400 میلیون پوندی دولت بریتانیا به ایران) بپذیریم.

حالا پس از سال‌ها تلاش بی وقفه مسئولان ایرانی و پیرو صدور رای نهایی و الزام‌آور مجامع حقوقی بین المللی و بریتانیا به نفع ایران، به نظر می‌رسد دولت بریتانیا دیگر بهانه دیگری برای جلوگیری و تأخیر در انجام تعهدات قانونی خود در پرداخت این بدهی 400 میلیون پوندی به ملت ایران نداشته باشد. از این رو دلیل وجود ندارد که ایران نتواند از سپرده یاد شده نزد وزارت خزانه داری بریتانیا برای پرداخت هزینه شبیه ساز پرواز هواپیمای ATR72-600 که رسما از سوی شرکت ما برای فروش مستقیم به ایران ایر پیشنهاد شده است استفاده کند.

از سوی دیگر با توجه به تائیدهای دریافتی از بانک‌های اتریشی و فرانسوی، بانک‌های مذکور آمادگی کامل و قانونی برای پردازش تراکنش پرداخت قرارداد را دارند.

در پایان از وزیر راه و شهرسازی درخواست شده است دستورات لازم برای صدور مجوز خرید شبیه ساز پرواز را برای ایران ایر صادر کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.