| کد خبر: 215884 |

ادعای «خروج ایرباس ماهان از کریدور هوایی» امر بعیدی است

یک خلبان هواپیما گفت: در موضوع تهدید هواپیمای مسافری ایرانی توسط جنگنده‌های آمریکایی، ایران می‌تواند در کنار بردن شکایت خود به ایکائو و یاتا، از آمریکا در دادگاه لاهه نیز شکایت کند.

تین نیوز

یک خلبان هواپیما گفت: در موضوع تهدید هواپیمای مسافری ایرانی توسط جنگنده‌های آمریکایی، ایران می‌تواند در کنار بردن شکایت خود به ایکائو و یاتا، از آمریکا در دادگاه لاهه نیز شکایت کند.

به گزارش تین نیوز، کاپیتان هوشنگ شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره تهدید نظامی هواپیمای مسافری ایرانی از سوی جنگنده‌های آمریکایی بر فراز آسمان لبنان، اظهار داشت: متولی حقوق هواپیماهای مسافری و صنعت هوانوردی غیرنظامی، سازمان هواپیمایی کشوری است.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی ایران در مجامع جهانی نظیر یاتا (‌انجمن بین‌المللی حمل ‌و نقل هوایی) و ایکائو (سازمان بین‌المللی هواپیمایی)،‌ عضو است و حق دفاع دارد.

این خلبان هواپیما گفت: منشور ایکائو 10 ماده است که همه بر ایمنی هواپیماهای غیرنظامی و مسافری می‌پردازد و سعی می‌کند ایمنی اولین منشور ایکائو باشد، در هر 10 ماده سعی شده است مسئله ایمنی مسافر و آزاد بودن پرواز بر فضاهای مجاز، مهم جلوه داده شود، همچنین یاتا نیز حق و حقوق مسافر را دنبال می‌کند.

کاپیتان شهبازی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری بابت این تهدید جنگنده‌های آمریکایی باید شکایت حقوقی کند که البته شکایت هم کرده است و گزارش‌ هم برای سازمان جهانی هواپیمایی فرستاده‌ ا‌ست.

وی تأکید کرد: کشور ایران می‌تواند به این دو بخش (ایکائو و یاتا) شکایت کند، همچنین چون مسئله‌ای حقوقی است، می‌تواند به دیوان بین‌المللی لاهه نیز شکایت کند که خود نوعی شکایت حقوقی است.

این خلبان هواپیما ادامه داد: پیش از این به شخصه این شکایت حقوقی را درباره تحریم صنعت حمل و نقل هوایی ایران به دادگاه لاهه برده‌ام که البته ضرورت دارد کشور متبوع نیز این موضوع را مصوب کند، اما به خاطر برخی مسائل سیاسی، کم‌کاری‌هایی از سوی کشور ما انجام شده است، اما به شخصه تصمیم دارم تحریم‌های صنعت حمل و نقل هوایی ایران را در دادگاه لاهه مطرح و شکایت کنم.

وی تأکید کرد‌: حقوق انسانی، حقوق بشری و حقوق حیات اولیه انسان‌ها نباید نقض شود.

* بعید می‌دانم ایرباس ماهان از کریدور هوایی خود خارج شده باشد

کاپیتان شهبازی در پاسخ به این سؤال که موضوع رهگیری هواپیماهای مسافری از سوی جنگنده‌ها در کریدورهای بین‌المللی چگونه است و آیا ایکائو قوانین خاصی در این مورد دارد؟ توضیح داد: ضرورت دارد اطلاعات جعبه سیاه هواپیما و ریز مکالمات خلبان و برج و جنگنده‌ها بررسی شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها مدعی شدند که هواپیمای مذکور از کریدور هوایی خود خارج شده است که باید دقیقا مشخص شود، البته روت (کریدور هوایی) بیروت، سوریه یا دمشق، کریدورهایی نیست که عموما خلبان از آن خارج شود. این روت‌ها، کریدورهای ساده‌ای هستند و پیچیده نیستند که خلبان اشتباه کند و از آنها خارج شود، خصوصاً کسانی که با چنین هواپیماهایی پرواز می‌کنند خلبانانی خبره هستند و به شخصه باور ندارم خلبان ایرانی این اشتباه را کرده باشد چون خلبانان ایرانی خبره هستند.

این خلبان هواپیما ادامه داد: اما به هر حال آمریکایی‌ها مدعی هستند چون ایرباس ماهان از کریدور هوایی خارج شده است، جنگنده‌ها برای رهگیری به نزدیک هواپیما آمده‌اند و یا مدعی شدند که در این پرواز بلیتی فروخته نشده است که باید بررسی شود.

* باید دلیل نزدیک شدن جنگنده‌ های آمریکایی به هواپیمای مسافری ایرانی مشخص شود

کاپیتان شهبازی گفت: بخش مراقبت پرواز سازمان هواپیمایی کشوری که هواپیما در فضای آنها عبور می‌کند حالا سوریه یا عراق یا لبنان، آنها مجاز هستند‌ این بررسی‌ها را انجام می‌دهند و قطعاً همان لحظه جنگنده‌ای را نمی‌فرستند که به هواپیمای مسافری نزدیک شود تا تیکَس هواپیما آلارم دهد.

وی تصریح کرد: به هر حال اگر نزدیک شدن دو هواپیما به هم به قدری باشد که موجب خطر شود، تیکَس آن هواپیما هشدار می‌دهد و باید بررسی شود که چطور خلبان به وضعیت اضطراری رفته است، به هر حال در این کاهش ارتفاع‌های سریعی مسافر صدمه می‌بیند، بسیاری از مسافران غش می‌کنند یا سکته می‌کنند و‌‌ باید مشخص شود که چرا دو هواپیمای جنگی به یک هواپیما‌که کاملاً مشخص است «مسافری» است نزدیک شده‌اند؟ به هر حال در رادار این هواپیما کاملا مشخص است.

این خلبان هواپیما گفت: به هر حال این موضوع باید به صورت دقیق در سازمان هواپیمایی کشوری خودمان و مراقبت پرواز کشوری که اتفاق آنجا رخ داده است بررسی شود تا مشخص شود که اشکال از کجا بوده است.

به گزارش فارس ساعات پایانی روز پنج‌شنبه دوم مرداد ایرباس 310 ماهان در مسیر تهران- بیروت در آسمان دمشق با تهدید 2 فروند جنگنده آمریکایی مواجه شد.

جنگنده های آمریکایی F-15 se ابتدا از بالا و زیر هواپیمای مسافری ماهان به این هواپیما نزدیک می شوند مکالماتی بین خلبان ایرباس مسافری و جنگنده انجام می شود، با تغییر زاویه جنگنده، خلبان بلافاصله کاهش ارتفاع می‌دهد.

از آن منظر که هواپیما در آن لحظه در تثبیت ارتفاع بوده است برخی مسافران کمربند ایمنی صندلی خود رو باز کرده بودند که کاهش سریع ارتفاع موجب می شود به دلیل برخورد با جدار کناری یا سقف، دچار صدمه شوند.

خلبان این پرواز پس از تهدید این جنگنده های آمریکایی با کاهش ارتفاع به سمت فرودگاه بیروت حرکت می‌کند و به سلامت در فرودگاه بیروت هواپیما به زمین می نشیند.

این هواپیما پس از تخلیه مسافران خود در فرودگاه بیروت سوخت گیری کرده و به سمت ایران حرکت کرد، ایرباس 310 ماهان در ساعت 2:45 امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست.

پس از این اتفاق ایران خواستار رسیدگی فوری سازمان جهانی هواپیمایی بابت تهدید نظامی هواپیمای مسافری ایرانی شد

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.