از رده خارج شدن هواپیماهای پراشکال برای ایمنی مردم
گرچه ریشه چنین مشکلاتی به تحریمها علیه صنعت هوانوردی عمومی و حمل و نقل هوایی بر میگردد اما اگر درست مدیریت نکنیم و هواپیمایی که در بازه زمانی کوتاه با مشکلات عدیده مواجه است را از رده خارج نکنیم حوادث و سوانح هوایی تلخ و غیرقابل جبران گذشته تکرار میشود.
در پی بروز سه نقص فنی برای هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان ظرف ۴۸ ساعت در هفته گذشته و نقص فنی هواپیمای فلای پرشیا تهران – شیراز معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است: گرچه ریشه چنین مشکلاتی به تحریمها علیه صنعت هوانوردی عمومی و حمل و نقل هوایی بر میگردد اما اگر درست مدیریت نکنیم و هواپیمایی که در بازه زمانی کوتاه با مشکلات عدیده مواجه است را از رده خارج نکنیم حوادث و سوانح هوایی تلخ و غیرقابل جبران گذشته تکرار میشود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در هفتهای که گذشت چندین حادثه در پروازهای داخلی نگرانیهایی در افکار عمومی به وجود آورده است. چرا که طی حدود ۴۸ ساعت سه بار هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان با نقص فنی مواجه شد و تصاویری از هواپیمای فلای پرشیا که تهران را میخواست به مقصد شیراز ترک کند منتشر شد که این هواپیما به گفته مسافران بارها با نقص فنیهای مختلف مواجه شده و بسیاری از مسافران حاضر نشدند سفر خود را با این هواپیما انجام دهند.
البته خبرهای دیگری از نقص فنی هواپیمای تابان در اهواز نیز منتشر شد.
در پی وقوع این اتفاقات علیرضا منظری - معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری - به ایسنا گفت: اصل این مشکل به تحریمهای ظالمانه علیه حمل و نقل هوایی ایران باز میگردد اما باید با وجود تحریم بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم که نه تنها چرخ صنعت حمل و نقل هوایی بچرخد بلکه تحریمها را دور بزنیم و این صنعت را سرپا نگهداریم.
وی افزود: بر خلاف برخی اظهارات مبنی بر اینکه گفته میشود ایرلاینها نگاه اقتصادیشان بر مردم اولویت دارد و به همین دلیل از قطعات با کیفیت پایینتر استفاده میکنند باید گفت که در حال حاضر قطعات هواپیما به صورت نو به ایران داده نمیشود و تهیه قطعات اورحال شده هواپیما نیز بسیار سخت است اما اگر در شرایطی عادی بودیم و ایرلاینها میتوانستند قطعات مورد نیازشان را از هر سطح کیفی و کارآیی تهیه کنند و آن وقت این کار را انجام نمی دادند این اظهار نظر درستتر بود.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری افزود: به عنوان مثال هواپیمای فوکر ۱۰۰ که در طول هفته گذشته چندین بار با مشکل مواجه شده است، همان هواپیمایی است که دیگر در جهان تولید نمیشود و قطعات آن نیز به سختی قابل تامین است و در ایران به خاطر شرایط سخت موجود همواره استفاده از آن برای ماهها و سال آینده تمدید میشود.
منظری ادامه دارد: گرچه در اداره کردن ایرلاینها و نظارت بر آنها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز با مشکل مواجه هستیم اما بخشی از این مسائل به تحریمهای ظالمانه بر میگردد و باید به این مسئله نیز توجه جدی کنیم.
وی تصریح کرد: در وضعیت موجود که یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ در هفته چندین اتفاق را به وجود میآورد و دچار نقص فنیهای متعددی میشود باید به این سمت حرکت کنیم که دیگر از فوکر ۱۰۰ استفاده نکنیم. چرا که ایمنی اولیتر از هر مسئله دیگری است و حتی اگر با از رده خارج کردن فوکر ۱۰۰ عرضه و تقاضا در صنعت حمل و نقل هوایی ما با مشکل مواجه شود باید این کار را برای فوکر ۱۰۰ و هواپیماهایی که دیگر قابل استفاده و تعمیر نیستند انجام دهیم.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: این مسئله بسیار جدی و قابل تامل است و اگر در بررسیها به این نتیجه برسیم که با این تعداد اشکالات، ادامه پرواز یک هواپیما مخاطرات جدی در پی دارد باید آن هواپیما را از رده خارج کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم حوادث تلخ و غیرقابل جبران هوایی گذشته تکرار میشود. بنابراین قبل از تکرار چنین حوادثی باید این تصمیمات اتخاذ شود.
به گزارش ایسنا، آرمان بیات کارشناس حوزه حمل و نقل هوایی نیز در این باره گفته بود هر اتفاق و سانحه هوایی که رخ میدهد فارغ از اینکه ناشی از چه عامل یا عواملی باشد ریشه در سبک و نگاه مدیریتی دارد که به جای اعتماد عمومی و منافع مردم شرایط اقتصادی را اولویت اصلی خود میبیند و ادامه چنین وضعیتی ممکن است باعث تکرار سوانح تلخ و غیرقابل جبران هوایی شود.
ارتباط دادن عدم دستیابی و یا کمیاب بودن قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز مدل خاصی از هواپیما به برچیده شده خط تولید آن هواپیمای در مباحث تولید پذیرفتنی نیست چون بر اساس دستورالعمل هایی که به هنگام صدور مجوز پرواز برای هواپیماهای نوظهور در صنعت هواپیمایی از سوی مقامات صادر می شود، هر شرکت هواپیما سازی مسوول ساخت و عرضه قطعات یدکی تا زمانی که آن مدل از هواپیما از سازمان های مربوطه مجوز پرواز دارد، می باشد ضمن آنکه ساخت و فروش قطعات یدکی در زمره درآمد های اصلی و پایدار سازندگاه هواپیما و شرکت های زیر مجموعه و یا طرف قرارداد آنهاست کما اینکه درآمد اصلی کارخانه فوکر هلند با سه هزار پرسنل آن تنها از راه ساخت قطعات بدنه و تعمیرات دوره ای هواپیماهای فوکر در حال پرواز است. نکته دیگر در ارتباط با تامین قطعات یدکی که تحریم های سیاسی هم بر آن اثر نمیگذارد، استفاده از هواپیماهای از رده پروازی خارج شده و یا دست دوم به عنوان انبار قطعات است که سالهاست از سوی ایرلاین های ایرانی به ویژه هواپیمایی آسمان به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان هواپیمای فوکر 100، مورد استفاده قرار میگیرد و هزینه تعمیراتی و قطعات یدکی بدنه و فنی مورد استفاده این شرکت را کاهش داده است. مساله مهم دیگر اینکه تاثیر تحریم های سیاسی بر تهیه قطعات یدکی هواپیما به کهنه یا نو بودن هواپیما و یا باز و برچیده شدن خط تولید هواپیما ارتباط پیدا نمی کند و شامل همه هواپیماهای فعال در ایران حتی ایرباس های نو و ای تی آر های تازه خریداری شده ایران ایر هم می شود. دیگر مساله مهمی که در این مطلب باید به آن اشاره کنم اینکه در هیچ کجای دنیا و هیچ ایرلاینی هواپیمایی را به دلیل برچیده شدن خط تولید آن از رده خارج نمی کنند بلکه مسائل اقتصادی آن هواپیما به ویژه نسبت درآمد به هزینه ها مد نظر است مانند ایرباس 380 که دوره خدمتی آن هنوز به دهه سوم فعالیت های هوانوردی اش نرسیده اما به دلیل هزینه بسیار زیاد نگهداری و کاهش درخواست در بازار هواپیماهای پهن پیکر بالاجبار در شرف بازنشستگی هستند اما بوئینگ های 737 سری 100 بعد از نیم قرن فعالیت هنوز در بسیاری از ایرلاین های جهان مشغول خدمت هستند