| کد خبر: 205943 |

احتمال ضرر ‌ده‌ها میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی

سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی هشدار داد که کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌تواند به کاهش ۱۰ها میلیارد دلاری درآمد شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی منجر شود.

تین نیوز

سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی هشدار داد که کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌تواند به کاهش ۱۰ها میلیارد دلاری درآمد شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی منجر شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از راشاتودی، سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی، با در نظر گرفتن این فرضیه که شیوع گسترده ویروس کرونا به چین محدود بماند پیش‌بینی کرده که شرکت‌های هواپیمایی آسیایی بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس خواهند دید و در مجموع ۲۸ میلیارد دلار درآمد از دست رفته خواهند داشت.

بنا به هشدار این سازمان کاهش تقاضا برای سفرهای هوایی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌تواند ده‌ها میلیارد دلار به شرکت‌های هواپیمای جهانی ضرر بزند.

این مرکز بین‌المللی گفته در صورتی که شیوع ویروس کرونا به چین محدود بماند شرکت‌های هواپیمایی خارج از آسیا، آسیب کمی را تجربه کرده و در مجموع یک و نیم میلیارد دلار درآمد از دست رفته خواهند داشت.

گزارش سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی می‌افزاید اما در صورتی که ویروس کرونا در دیگر کشورهای جهان به خصوص کشورهای آسیا-اقیانوسیه شایع شود تاثیر منفی آن بر شرکت‌های هواپیمایی حتی خارج از آسیا و اقیانوسیه بزرگتر خواهد بود.

بنا به پیش‌بینی این مرکز شیوع ویروس کرونا به کاهش ۵ درصدی ترافیک هوایی منجر خواهد شد که از سال ۲۰۰۸ و بحران رکود در اقتصاد جهانی بی‌سابقه است. 

بر اساس پیش‌بینی‌های جدید تعداد مسافران هوایی در سال ۲۰۲۰ در منطقه آسیا اقیانوسیه ۸.۲ درصد نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت که نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه دو برابر شده است. 

الکساندر دجونیاک، دبیر کل سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی، می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی با انتخاب سختی مواجه هستند. یا باید ظرفیت خود را کم کنند و یا برخی خطوط هوایی خود را کنار بگذارند. البته کاهش هزینه سوخت می‌تواند بخشی از سود از دست رفته را جبران کند.

وی تاکید کرد: امسال سال سختی برای شرکت‌های هواپیمای خواهد بود.

به دلیل شیوع ویروس کرونا ده‌ها شرکت هواپیمایی یا پروازهای خود به چین را لغو کرده و یا کاهش داده است.

شرکت هواپیمایی کانتاس اعلام کرده که اپیدمی ویروس کرونا می‌تواند به کاهش صد میلیون دلاری از سود ناخالص این شرکت در نیمه دوم سال مالی جاری منجر شود.

شرکت هواپیمایی فرانسه هم گفته که انتظار می‌رود بین ماه‌های فوریه تا آوریل درآمد این شرکت ۲۱۶ میلیون دلار کاهش یابد.

هفته گذشته هم ایکائو پیش‌بینی کرد که شیوع کرونا در چین می‌تواند فقط در سه ماهه نخست سال جاری به کاهش ۵ میلیارد دلاری درآمد شرکت‌های هواپیمایی منجر شود.

بنا به گزارش این مرکز سازمان ملل، حداقل ۷۰ شرکت بزرگ هواپیمای بین‌المللی تمام پروازهای خود با مبدا و مقصد چین را لغو کرده و ۵۰ شرکت هواپیمایی دیگر نیز به دلیل کرونا پرواز به چین را کاهش دادند. 

بنابر این به جای آنکه طی سال جاری شاهد افزایش مسافرت‌های هوایی نسبت به سال ۲۰۱۹ باشیم شاهد کاهش ۱۶.۴ تا ۱۹.۶ میلیون مسافر نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی هستیم.

ایکائو پیش‌بینی کرده است که فقط ژاپن از محل کاهش مسافرت هوایی گردشگران چینی ۱.۲۹ میلیارد دلار ضرر کند.

تایلند نیز ضرر بزرگی را تجربه خواهد کرد و احتمالا شاهد ۱.۱۵ میلیارد دلار سود از دست رفته خواهد داشت. 

به عنوان مثال شرکت هواپیمایی ویتنام اعلام کرده که به دلیل لغو پروازها به چین هفته‌ای ۱۰.۸ میلیون دلار ضرر می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.