| کد خبر: 204777 |

سیستم بصری برای هواپیمای مافوق صوت ناسا ساخته شد

ناسا سیستمی برای هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ساخته که به وسیله دوربین و نمایشگر کمک می کند خلبان پیش روی خود را ببیند.

تین نیوز

ناسا سیستمی برای هواپیمای مافوق صوت X-۵۹ ساخته که به وسیله دوربین و نمایشگر کمک می کند خلبان پیش روی خود را ببیند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از نیواطلس، یکی از اجزای اصلی  فناوری هواپیمای مافوق صوت ناسا به نام   X-۵۹ Quiet SuperSonic Technology در مرکز تحقیقات لانگلی این سازمان تحت آزمایش است.

سیستم eXternal Vision یا XVS یک سیستم دوربین مخصوص است که خلبان هواپیما با کمک آن می تواند هنگام پرواز جلوی خود را ببیند.

در حال حاضر طراحی ایده آل برای یک هواپیمای مافوق صوت طراحی خطی و شبیه یک دارت است. مشکل اینجاست که چنین شکلی ویژگی های آئرودینامیکی مناسبی دارد، اما خلبان بدون  ابزارآلات مکانیکی پیچیده به سختی می تواند جلوی خود را ببیند. 

در هواپیمای مافوق صوت کنکورد از شیشه جلوی وسیع برای برطرف کردن این مشکل استفاده شده است. اما در هواپیمای X-۵۹  از فناوری XVS استفاده می شود.

این سیستم بصری با استفاده از یک دوربین تصاویر جلوی خلبان را فیلمبرداری و در نمایشگری مجهز به نرم افزار پردازشگر نشان می دهد. به این ترتیب نه تنها پنجره ای مجازی از فضای پیش رو برای خلبان باز می شود، بلکه اطلاعات پرواز نیز به طور گرافیکی نشان داده می شود.

 ناسا اعلام کرده فناوری XVS تست های پرواز را انجام داده و پالت (شامل پردازشگرها، تجهیزات شبکه، توزیع ویدئو و تجهیزات برقی)، دوربین و مانتیور آن نیز اکنون آزمایش های زمینی را پشت سر می گذارند تا تضمین شود الزامات امنیتی در ساختار آن رعایت شده است.

هواپیمای X-۵۹ پس از تکمیل می تواند در ارتفاع ۱۷ هزار متری با سرعت ۱.۲۷ ماخ (۱۵۱۲ کیلومتر برساعت) پرواز کند و سروصدای ناشی از آن به اندازه صدای بستن در خودرو است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.