| کد خبر: 201809 |

بارهایتان در قسمت بار پرواز چگونه و بر چه اساسی چیده می شود؟

سرپرست بخش لود کنترل فرودگاه مهرآباد گفت: لود کنترل شامل کلیه مراحل تهیه دستور العمل و نحوه بارگیری و همچنین محاسبات اوزان و وضعیت تعادلی بر روی زمین، آسمان و لحظه فرود هواپیما است تا هواپیما پروازی ایمن و راحت را انجام دهد.

تین نیوز

سرپرست بخش لود کنترل فرودگاه مهرآباد گفت: لود کنترل شامل کلیه مراحل تهیه دستور العمل و نحوه بارگیری و همچنین محاسبات اوزان و وضعیت تعادلی بر روی زمین، آسمان و لحظه فرود هواپیما است تا هواپیما پروازی ایمن و راحت را انجام دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، بهرام مرندی عنوان کرد: به منظور جلوگیری از بروز هرگونه سانحه و همچنین ارائه مطلوب ترین طرح بارگیری یک هواپیما چه از نظر اقتصادی و چه از نظر ایمنی، واحد لود کنترل برای هر سورتی پرواز اقدام به تکمیل فرم های لودپلن، لود شیت و تریم شیت می کند.

ورود به این شغل

وی ادامه داد: با تحصیل در دانشگاه های هوانوردی یا گذراندن دوره های خاص در آموزشگاهای هوانوردی می توان یک لود کنترلر شد، اما برای مهارت و ایمنی بالا شرکت در دوره های تکمیلی  و بروز رسانی اطلاعات وحضور در کنار لودکنترل های زبده ضروری است.

سطح تحصیلات

سرپرست بخش لود کنترل فرودگاه مهرآباد بیان کرد:در دوره دبیرستان در رشته تجربی درس خوانده و در دوره کارشناسی مدیریت دولتی و تخصص عملیات حمل و نقل هوایی از یکی از دانشگاهای هوانوردی دولتی خوانده ام. در حال حاضر در یکی از شرکت های هواپیمایی مشغول به کار هستم.

دشواری ها و مزیت های شغل لود کنترل

مرندی اضافه کرد: استرس بسیار زیاد، کار در هوای گرم و هوای سرد در فضای باز و شبانه روزی بودن آن از سختی های این شغل است، همچنین مزایای این شغل تنوع شغلی و غیر تکراری بودن آن است.

وی تصریح کرد: به طور کلی علاقه در این سغل بسیار مهم است زیرا به دلیل حساسیت بالا موجب استرس بسیار زیاد برای افراد می شود.

خاطره 

وی با بیان این که این شغل سراسر خاطره است، عنوان کرد: یکبار یکی از اپراتور شرکتهای خدمات فرودگاهی بار دو هواپیما را جابه جا و به اشتباه لود کردند که موجب سردرگمی پرسنل عملیات و در نهایت سبب تأخیر در پرواز شد که با اعتراض بسیار زیاد مسافران همراه بود البته شرکت علت تاخیر را به مسافران اعلام نکرد و در سریع‌ترین زمان خدمات فرودگاهی اشتباه خود را جبران کردند. 

دستی و یا سیستمی بودن لود کنترل؟!

این لود کنترلر افزود: در حالت دستی تمام محاسبات مرکز ثقل هواپیما بعد از لود مسافر کیترینگ سوخت بار مسافر و سایر به صورت دستی و در فرم های مخصوص به اسم لودشیت و لود پلن انجام می شد اما در حالت سیستمی این کار و محاسبات به وسیله کامپیوترهای مخصوص انجام شده‌ و لود شیت برای تنظیم سکان های افقی هواپیما با در نظر گرفتن دمای هوا و سرعت باد و جهت وزش باد و فشار هوا و رطوبت هوا توسط خلبان به کامپیوتر هواپیما وارد میشود تا هواپیما با بالاترین ایمنی و راحتی و کمترین مصرف سوخت انجام پذیرد. 

شیفت کاری لود کنترلر

مرندی اظهار کرد: شیفتهای کاری بسته به تعداد پرواز و حجم کار به صورت روز کار یا ۱۲ ساعت کار ۲۴ ساعت استراحت یا ۲۴ ساعت کار ۴۸ ساعت استراحت می تواند متغیر باشد.

در هرپرواز چند لود کنترلر همزمان مشغول کار هستند؟

وی تصریح کرد: یک نفر لودکنترلر زبده می تواند کار لود کنترل یک هواپیما را بر طبق لود پلن آن هواپیما که قبلا تهیه شده، انجام و لود شیت مربوطه را تنظیم و به خلبان پرواز ارائه دهد اما اگر کارآموزی همراه وی باشد، می تواند دو یا سه نفره هم انجام دهند. در هر شیفت با توجه به تعداد سورتی های پروازی و حجم کار، تقسیم کار می کنیم.

سطح امکانات و پیشرفت این شغل در ایران!؟

سرپرست بخش لود کنترل فرودگاه مهرآباد در پایان گفت: در ایران هم تقریبا پا به پای شرکتهای هواپیمایی دنیا این علم به روز شده است. دستورالعمل ها و اسناد و مدارک لود هر هواپیما توسط کارخانه سازنده آن هواپیما تهیه و تنظیم شده و در صورت تغییر یا بروزرسانی توسط شرکت سازنده هواپیما به تمام شرکت های استفاده کننده از آن هواپیما ابلاغ می شود، البته  شاید تحریم ها مانع از دستیابی به برخی از اسناد بروز باشد اما برای پرواز ایمن و امنیت مسافران مطمئنا از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.