| کد خبر: 164260 |

◄ واکنش «آسمان» به اظهارات نماینده مجلس درباره هواپیمای یاسوج

شرکت هواپیمای آسمان به اظهار نظر رئیس کمیسیون عمران مبنی بر مقصر اعلام کردن خلبان در سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج واکنش نشان داد.

تین نیوز

شرکت هواپیمای آسمان به اظهار نظر رئیس کمیسیون عمران مبنی بر مقصر اعلام کردن خلبان در سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس کمیسیون عمران مجلس چند روز پیش در اظهارنظری عنوان کرد خلبان مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج است در همین راستا ما اکنون در حال بررسی زمینه‌ها و عواملی هستیم که موجب اشتباه خلبان در این پرواز شده است.

محمدرضا رضایی کوچی در این رابطه عنوان کرده بود، اینکه چرا خلبان دچار اشتباه شده، یا چرا خلبان روند عادی و مراحل مختلف را طی کرده و یا اینکه آیا خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته است یا خیر و همچنین هواپیما مناسب پرواز برای شرایط بحرانی بوده است، ما در حال بررسی و جمع‌بندی نهایی هستیم.

او گفته، بنده اطلاعات جعبه سیاه را کاملاً مطالعه و مکالمات آن را گوش کرده‌ام. در لحظات آخر کمک خلبان به خلبان می‌گوید هوا خراب است و بهتر است بازگردیم، اما متأسفانه خلبان به ادامه مسیر به سمت مقصد اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایین‌تر از حد معمول می‌آید که این اقدام موجب برخورد هواپیما با کوه و بروز سانحه می‌شود.

این نماینده مجلس به وضعیت پزشکی خلبان آسمان اشاره و اعلام کرده است، خلبان به دلیل بیماری و جراحی قلب در این شرایط باید از یک خلبان و نه کمک‌خلبان در کنار خود استفاده می‌کرده است و از سوی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی اجازه پرواز نباید صادر می‌شد و اصولاً بر اساس آئین‌نامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان، این پرواز در چنین شرایط جوی نباید صورت می‌گرفت بر همین اساس شرکت هواپیمایی آسمان در وهله اول مقصر است و هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران باقی می‌ماند و پرواز نمی‌کرد.

پس از اظهارنظر رئیس کمیسیون عمران مجلس رضا جعفرزاده مدیر روابط‌عمومی سازمان هواپیمایی کشور در واکنش به این موضوع به تین‌نیوز گفت:  هنوز نتیجه نهایی سقوط هواپیمای ATR هواپیمایی «آسمان» از سوی این سازمان اعلام نشده است.

وی توضیح داد: آنچه سازمان هواپیمایی کشوری اواسط اسفندماه سال گذشته منتشر کرد گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج بود.

جعفرزاده تأکید کرد: گزارش مقدماتی که از سوی این سازمان منتشر شد نتیجه نهایی نبوده است.

در راستای همین موضوع شرکت هواپیمایی آسمان پاسخی منتشر کرد.

در این پاسخ آمده است، هواپیمایی آسمان به اظهارنظرهای خلاف واقع پیرامون سانحه هوایی یاسوج نظر به اینکه در روز یکشنبه (19فروردین‌ماه) اظهارنظری به نقل از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر مقصر دانستن شرکت هواپیمایی آسمان در سانحه یادشده منتشر گردیده بدین‌وسیله به استحضار هم‌وطنان عزیز می‌رساند:

1/  بر اساس بند 1-7 گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز تهران-یاسوج که توسط سازمان هواپیمایی کشوری ارائه‌شده، در گزارش سازمان هواشناسی کشور اطلاعات و وضعیت آب و هوایی فرودگاه یاسوج در زمان‌های مختلف ارائه‌شده است که بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده در زمان روشن کردن موتورها، پدیده هواشناسی خاصی جهت ممانعت پرواز از فرودگاه مهرآباد وجود نداشته است و بر اساس گزارش هواشناسی ساعت  04:30 Z همان روز و با توجه به Operational Notice شماره 42395، هواپیما مجاز به پرواز از فرودگاه مهرآباد بوده است، بنابراین شرکت هواپیمایی آسمان طبق مقررات و OM عملیات اقدام کرده است.

2/ مرحوم حجت‌الله فولاد، خلبان منتخب سازمان هواپیمایی کشوری (TRE) بوده که می‌توانسته پرواز سایر خلبان‌ها و کمک‌خلبان‌ها را نیز ارزیابی کند هرچند وی در سال 1388 جراحی قلب بازکرده بود، از سال 89 به‌طور مرتب به همراه کمک‌خلبان‌هایی که زیر 60 سال سن داشته و مشکل پزشکی نداشته‌اند پرواز می‌کرده است و این امر هیچ‌گاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مخالف مقررات تلقی نشده است.

3/ هم‌اکنون شرکت هواپیمایی آسمان در اکثر ناوگان‌های خود دارای مازاد خلبان است و به سایر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز خلبان واگذار می‌کند.

4/ در پرواز یاسوج، تمامی مقررات لازم برای پرواز هواپیمای ATR از سوی شرکت هواپیمایی آسمان رعایت شده است، اما تصمیم‌گیری در حین پرواز در مواجهه با شرایط جوی به وجود آمده، بر عهده خلبان پرواز بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.