| کد خبر: 139974 |

انحلال شرکت هواپیماسازی آنتونف در دستور کار دولت اوکراین قرار گرفت

آنتونف تنها شرکت هواپیماسازی مسافری و باری اوکراین برجای مانده از دوران شوروی که از یک سال پیش تعطیل شده بود منحل می شود و این مساله در دستور کار دولت اوکراین قرار گرفت.

تین نیوز

آنتونف تنها شرکت هواپیماسازی مسافری و باری اوکراین برجای مانده از دوران شوروی که از یک سال پیش تعطیل شده بود منحل می شود و این مساله در دستور کار دولت اوکراین قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، دولت اوکراین طی بخشنامه ای که روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی آن منتشر شد، دستور انحلال شرکت هواپیماسازی آنتونف را صادر کرد. کمیسیون ویژه ای به ریاست یوری بروفچنکو معاون وزیر توسعه اقتصادی و تجاری اوکراین مسئول رسیدگی به مساله انحلال آنتونف شده است.

خبرگزاری ایتارتاس نوشت: این کمیسیون در طول دو ماه باید مسائل مربوط به انحلال شرکت آنتونف را حل کرده و سه ماه دیگر گزارشی در این زمینه به دولت اوکراین ارائه کند.

در این مدت باید مسائل مربوط به بازپرداخت و تسویه بدهی های شرکت هواپیماسازی آنتونف حل شود.
مطابق بخشنامه دولت اوکراین، اموال شرکت آنتونف به سازمان تسلیحاتی «اوکرآبارون پروم» اوکراین واگذار می شود.

شرکت هواپیماسازی آنتونف اوکراین پس از 65 سال فعالیت یک سال پیش به دلیل جنگ تحریم با روسیه، مجبور شد تولید خود را متوقف کند.

آندره خائوستف معاون اداره طراحی آنتونف یک سال پیش در این رابطه به خبرنگاران گفته بود که این شرکت به دلیل قطع همکاری با روسیه هیچ نوع هواپیمایی را تولید نمی کند.

روزنامه روسی نوویه ایزوستیا به نقل از وی نوشت: اگر آنتونف بخواهد باز هم هواپیما تولید کند، باید جایگزینی برای هزاران قطعه و تجهیزاتی بیابد که تاکنون از روسیه خریداری می کرد.

وی افزود: برای ساخت هواپیماهای آن-148 و آن-158 باید برای حدود 5400 قطعه و تجهیزات روسی جایگزین یافت شود که می تواند در اوکراین ساخته یا از کشورهای دیگر خریداری شود.

شرکت اوکراینی که تجربه بسیار خوبی در ساخت هواپیماهای باری قدرتمند دارد و همچنین در بخش مسافری از جمله تولید آنتونف 140 فعالیت داشت، سال 2015 فقط دو فروند هواپیمای آن-148 و آن-158 تولید کرد.

خائوستف گفت که دو هواپیمای تولید شده نیز از قطعات و تجهیزات انبارها (خریدهای قبلی از روسیه) ساخته شده و دیگر قطعاتی برای ساخت هواپیماهای جدید وجود ندارد.

آنتونف به عنوان شرکت فناوری هوافضا و صنایع جنگ افزاری اوکراین سپتامبر سال 2015 با بخشنامه دولت این کشور به مشارکت در مرکز مشترک هواپیماسازی با روسیه به نام «او.ای.کا-آنتونف» پایان داد و زیرمجموعه شرکت تسلیحاتی دولتی «اوکرابارون پروم» شد.

این شرکت سال 1951 از سوی اولگ آنتونوف یکی از پیشگامان ارشد علم و صنعت هوانوردی در اوکراین که یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی بود، بنیان گذاشته شد.

آنتونف تاکنون «آن-124» یا روسلان از پرتوان ترین هواپیماهای باری و همچنین «آن-225» معروف به مریا بزرگ ترین هواپیمای ترابری جهان را ساخته که توان حمل تا 200 تن بار را دارد، ولی به تازگی امتیاز ساخت آن را به چین واگذار کرد، اما در ساخت آن مشارکت می کند.

سال 2014 پس از سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ و روی کار آمدن یک دولت متمایل به غرب در اوکراین و آغاز درگیری شبه نظامیان با نیروهای دولتی در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان شد، شبه جزیره کریمه به روسیه پیوست.

جدایی کریمه براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی در این شبه جزیره در کناره دریای سیاه، یکی از عوامل اصلی افزایش تنش در روابط روسیه با اوکراین و غرب شده که وضع تحریم های ضد روسی از سوی این کشور، آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.