| کد خبر: 135061 |

◄ «ایران هراسی» سد راه صنعت هوایی ایران

پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه 5+1 و امضاء سند برجام، امید به صنعت هوانوردی کشور بازگشت و همه منتظر بازگشت ایران به دایره بزرگان صنعت هوایی بودند.

تین نیوز

پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه 5+1 و امضاء سند برجام، امید به صنعت هوانوردی کشور بازگشت و همه منتظر بازگشت ایران به دایره بزرگان صنعت هوایی بودند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، پس از گذشت دو سال از برجام 7 فروند هواپیمای نو آن هم به صورت نقدی وارد ناوگان هوایی ایران شد؛ هواپیماهایی که بعد از 37 سال نقطه عطف صنعت هوایی شدند. اما حقیقتا آن چیزی که بعد از برجام باید روی می‌داد صورت گرفت؟

 

ورود هواپیماهای نو به کشور تنها گوشه‌ای از نیازهای صنعت هوانوردی ایران بود؛ این صنعت برای توسعه نیاز مبرم به توسعه فرودگاه‌ها، ساخت هتل و توسعه صنعت گردشگری، بازاریابی مناسب، سرمایه‌گذاری در ساخت و تجهیزات زیرساختی و ... داشت.

 

کارشناسان صنعت هوایی معتقدند؛ صنعت هوانوردی با مشکل اساسی به نام «ترس» روبه‌رو است، بله ترسی که مانع حضور سرمایه‌گذاران شده است. سرمایه‌‌گذارانی که به دلیل ترس از آینده و به علت وجود مشکلات قانونی و مشکلات بانکی علاقه‌مندی از خود نشان نداده‌اند.

 

این سخنان مقدمه‌ای بود تا متخصصان و کارشناسان صنعت هوانوردی در یکی از شبکه‌های مجازی تخصصی «صنعت هوایی» به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

 

یکی از کارشناسان حاضر در این میزگرد عنوان کرد: تحریم بانک‌های آمریکایی همچنان پا برجاست این در حالی است که اکثر موسسات اعتباری بزرگ دنیا هم آمریکایی هستند. درست است که تحریم بانکی در بخش غیراعتباری با موسسات غیرآمریکایی برداشته شده اما میزان ریسک معامله با طرف‌های ایرانی بالاتر از همیشه است که این خود یک مانع بسیار بزرگ به شمار می‌رود.

 

در ادامه یکی‌دیگر از کارشناسان در توضیح مورد ذکر شده، می‌گوید: مراودات با سایر بانک‌ها به دلیل ضعف سیستم بانکی در ایران است و گرنه تحریم‌ها آنچنان دیگر تاثیرگذار نیست؛ تا هفته دیگر فاینانس 20 میلیارد دلاری کره‌جنوبی در صنعت گاز و پتروشیمی ایران اعلان عمومی خواهد شد و عملا تابوی معامله با ایران و دیوار بزرگ ترس از مبادلات بانکی و فاینانس نیزخواهد شکست.

 

پیرو این بحث عنوان شد: مشکل اساسی سیستم بانکداری ما عدم تایید بانک‌های ما توسط FATF است و دلیل اصلی عدم مبادلات سایر بانک‌های جهان با بانک‌های ایرانی، ترس از این موضوع است.

 

طبق گفته‌ی متخصصان صنعت هوایی؛ عدم اتصال سیستم بانکی ایران به سوییچ‌های اعتباری جای تعجب دارد که عملا نه تنها صنعت هوایی بلکه گردشگری و هتلداری کشور را هم متاثر کرده و خدمات نزدیک به 7 میلیون توریست ناکام گذاشته است، اما ظاهرا سیستم شتاب ما در حال اتصال به روسیه و پس از ان به اروپا است که تا حدودی از مشکلات رفع خواهد شد.

 

در این میزگرد آنلاین تعابیر کارشناسان و متخصصان هوانوردی بر سر اینکه دقیقا در متن برجام خرید چه هواپیماهایی ذکر شده مختلف بود و یکی از صاحبنظران خاطرنشان کرد: در متن برجام، فروش هواپیما و وسایل پرنده صرفا منوط به استفاده جهت اهداف غیرنظامی است و چنانچه اگر شائبه استفاده از این وسایل برای اهداف نظامی مطرح باشد، مشمول تحریم است.

 

برخی از کارشناسان با بیان اینکه در حال حاضر تنها فروش هواپیمای مسافربری تجاری، قطعات و سرویس‌های مربوطه آزاد است، گفتند: مدل‌های دیگر هواپیما نظیرآموزشی، بیزنس‌جت، ترابری، هلیکوپتر و ... همچنان تحریم است.

 

یکی از صاحبنظران صنعت هوایی در خصوص این تعابیر مختلف از متن برجام، بیان کرد: نکته‌ای را که نباید فراموش کرد نحوه‌ی تنظیم متن خرید هواپیما در موافقتنامه اقدام مشترک است. اگر وزارت راه و شهرسازی در انتخاب نماینده برای حضور در جلسات وزارت خارجه و مشارکت در تنظیم متن برجام به جای افراد فنی از حقوقدان‌های هوایی با تجربه در زمینه بین‌المللی و آگاه به موضوعات تحریم‌ها برای کشور و تمامی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی استفاده کرده بود و اعزام می‌شد، اکنون نوع فروش هواپیما به ایران موجب تعبیر و تفسیر مختلف قرار نمی‌گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.