نگاهی به تاریخچه و عملکرد شرکت بوئینگ
یک قرن فعالیت سودآور در آسمان جهان
تیننیوز| قرارداد خرید ۸۰ بوئینگ نو که در هفته جاری میان شرکت ایرانایر و غول هواپیماسازی امریکایی منعقد شد، نهتنها برای ناوگان فرسوده کشورمان خبر خوشحالکنندهای بود بلکه مدیران این شرکت امریکایی نیز از انعقاد این قرارداد ۱۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلاری با ایران، آشکارا اظهار رضایت کردند.
مدیران بوئینگ در آیین انعقاد قرارداد با ایرانایر که در ایران انجام شد، اعلام کردند از سرگیری روابط تجاری با ایران، موجب خشنودی آنهاست.
ورود ۸۰ هواپیمای مسافری نو به ناوگان فرسوده کشور که امکان رقابت ناوگان ملی ایران با شرکتهای بزرگ منطقه در زمینه مسافری را فراهم میکند، فقط یکی از ابعاد اهمیت قرارداد بستن با شرکت بوئینگ است. در واقع این موضوع که این قرارداد با شرکت بوئینگ بسته شده، خود مسئله مهم و قابل تامل دیگری است که با نظر به نقش و جایگاه مهم این شرکت در صنایع هواپیماسازی جهان، بهتر میتوان اهمیت آن را دریافت. در این گزارش بخشی از تاریخچه فعالیت شرکت هواپیماسازی بوئینگ و سهم آن از بازار صنعت هوانوردی جهان را مرور خواهیم کرد.
شرکت بوئینگ بهعنوان بزرگترین شرکت صنایع هوافضا و بزرگترین هواپیماسازی جهان، در سال ۱۹۱۶میلادی با عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام» از سوی ویلیام. ای بوئینگ در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن امریکا تاسیس شد.
بوئینگ در ۹ مه ۱۹۱۷ به عنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد.
بوئینگ تولیدکننده پیشرو در حوزه هواپیماهای جت تجاری و دفاعی، فضایی و سیستمهای امنیتی است. اگرچه این شرکت در حال حاضر در زمینه تولید هواپیماهای جنگی و نظامی، ماهواره و فضاپیماها نیز فعال است اما تمرکز اصلی خود را بر تولید هواپیماهای مسافربری گذاشته و مشتریانی در ۱۵۰ کشور جهان دارد. بوئینگ سازنده برتر هواپیمای جت تجاری برای چند دهه بوده است.
امروز این شرکت تولیدکننده خانواده ۷۳۷، ۷۴۷، ۷۶۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ است. بیش از ۱۰هزار هواپیمای جت تجاری بوئینگ در سراسر جهان در حال فعالیت است که بهطور تقریبی نیمی از ناوگان جهان را تشکیل میدهد. هواپیماهای باری بوئینگ نیز سهم بالایی در حمل بار در جهان دارند. در حال حاضر این شرکت امریکایی توانسته ۲۳۰هزار نیروی انسانی را در خطوط تولید هواپیماهای خود در سراسر جهان به کار گیرد.
رقابت با غول هواپیماسازی فرانسوی
شرکت هواپیماسازی بوئینگ بهعنوان بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان در سال ۲۰۱۵میلادی با ۳۳۱ سفارش به ارزش ۴۳میلیارد دلار، حدود ۹۰ هواپیما از رقیب اروپایی خود یعنی ایرباس عقبافتاده بود. بوئینگ برای جبران این عقبماندگی به سراغ امضای قرارداد با چینیها رفت تا بتواند با تسخیر خطوط هوایی چین به عنوان دومین کشور پررونق در زمینه حملونقل هوایی، همپای رقیب اروپایی خود پیش رود.
بوئینگ با امضای قراردادی به ارزش ۴میلیارد و ۵۶۰میلیون دلار با شرکت «چاینا ایسترن» چین، متعهد شد در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی، ۵۰ هواپیمای B۷۳۷ را به چینیها تحویل دهد.
اما ایرباس که سال پررونقی را تجربه کرده بود تا میانه سال ۲۰۱۵ میلادی توانسته بود سفارشهای خود را به ۴۲۱ هواپیما به ارزشی معادل ۵۰ میلیارد یورو برساند.
در واقع چین اگرچه با توسعه صنعت هواپیماسازی خود به سرعت به رقیبی جدی برای بوئینگ تبدیل شده اما هنوز هم وابستگی خود را به محصولات هوایی بوئینگ حفظ کرده است.
بوئینگ در دوران فعالیتش، شرکتهای مستقل مختلفی را خرید و به خود ملحق کرد و باوجود داشتن شرکتهای مختلف، شرکتهای دیگری نیز در برنامههای تولیدی بوئینگ نقش داشتند؛ بهعنوان نمونه در برنامه تولید هواپیماهای مسافربری بوئینگ ۷۵۷ قراردادهایی به ارزش تقریبی ۲میلیارد دلار با ۱۴۰۰ شرکت دیگر برای تولید قطعات اصلی و فرعی منعقد شده است.
بوئینگ توانست با خریداری و ادغام شرکتهای هواپیماسازی و صنایع دفاعی به فعالیت خود توسعه دهد و به سرعت به بزرگترین شرکت هوافضای جهان تبدیل شود، بهطوریکه ۴ سال پیش رتبه نخستین تولیدکننده بزرگ جهان را به خود اختصاص داد، اما در همان زمان یورونیوز اخباری مبنی بر سقوط ارزش سهام این شرکت منتشر کرد.
این سقوط به دلیل بروز مشکلی در بدنه هواپیماهای سری ۷۸۷ بود. بوئینگ ۷۸۷ نخستین هواپیما در جهان است که بیشتر بخشهای اصلی بدنه آن با فیبر کربن ساخته شده که این امر در کاهش وزن آن تاثیر بسزایی دارد اما شرکت بوئینگ بارها عرضه این هواپیما را به دلیل مسائل فنی به تاخیر انداخته است. البته بوئینگ توانست با موفقیت از این بحران عبور کند.
قرارداد ۸۰ فروندی با ایران
قرارداد اخیر شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران را نیز باید از جمله قراردادهای بزرگ و مهم این شرکت در سالهای اخیر به شمار آورد. ارزش این توافقنامه ۱۶میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام شده و قرار است هواپیماها از سال ۲۰۱۸میلادی در بازه زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده شوند.
این قرارداد شامل ۵۰ هواپیمای ۷۳۷ ماکس، ۱۵ هواپیمای ۷۷۷-۳۰۰ ERو ۱۵ هواپیمای ۷۷۷-۹ S است که به ایرانایر کمک میکند ناوگان خودرا مدرن کرده و بتواند به اهداف بلندمدت خود در حملونقل هوایی دست یابد.
ارزش این قرارداد به اندازهای است که مدیران بوئینگ نیز از آن ابراز رضایت کردهاند. «مانتی فریزر»، معاون مدیرعامل بوئینگ پس از امضای قرارداد با ایرانایر گفت: باعث افتخار من است که به نمایندگی از شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ایران هستم. ما خوشحال هستیم که با این توافقنامه اعلام میکنیم که روابطمان را با ایرانایر از سر میگیریم و خوشحالیم که بهترین هواپیماهای دنیا را به ایران عرضه میکنیم.
معاون مدیرعامل بوئینگ تاکید کرد: این توافقنامه با همکاری نزدیک دولت حاصل و در یک فرآیند طولانی دریافت و منجر به فروش هواپیما به ایران شده است.
همچنین شرکت بوئینگ در بیانیهای رسمی که در سایت این شرکت قرار گرفته، از پیامدهای مثبت قرارداد با ایران برای صنعت هوانوردی امریکا سخن گفت.
براساس این بیانیه، این قرارداد استمرار ۱۰۰هزار فرصت شغلی در صنعت هوافضای امریکا را تضمین میکند. در ۵۱ ایالت امریکا ۱۳هزار و ۶۰۰ تامینکننده و عرضهکننده قطعات شرکت هواپیماسازی بوئینگ فعال هستند که پیشبینی میشود در پی آغاز عملیات اجرایی قرارداد با ایران در این زنجیره تامین، فرصت شغلی آنها تضمین خواهدشد.
قرارداد خرید ۸۰ بوئینگ نو که در هفته جاری میان شرکت ایرانایر و غول هواپیماسازی امریکایی منعقد شد، نهتنها برای ناوگان فرسوده کشورمان خبر خوشحالکنندهای بود بلکه مدیران این شرکت امریکایی نیز از انعقاد این قرارداد ۱۶میلیارد و ۶۰۰میلیون دلاری با ایران، آشکارا اظهار رضایت کردند.
مدیران بوئینگ در آیین انعقاد قرارداد با ایرانایر که در ایران انجام شد، اعلام کردند از سرگیری روابط تجاری با ایران، موجب خشنودی آنهاست.
ورود ۸۰ هواپیمای مسافری نو به ناوگان فرسوده کشور که امکان رقابت ناوگان ملی ایران با شرکتهای بزرگ منطقه در زمینه مسافری را فراهم میکند، فقط یکی از ابعاد اهمیت قرارداد بستن با شرکت بوئینگ است. در واقع این موضوع که این قرارداد با شرکت بوئینگ بسته شده، خود مسئله مهم و قابل تامل دیگری است که با نظر به نقش و جایگاه مهم این شرکت در صنایع هواپیماسازی جهان، بهتر میتوان اهمیت آن را دریافت. در این گزارش بخشی از تاریخچه فعالیت شرکت هواپیماسازی بوئینگ و سهم آن از بازار صنعت هوانوردی جهان را مرور خواهیم کرد.
شرکت بوئینگ بهعنوان بزرگترین شرکت صنایع هوافضا و بزرگترین هواپیماسازی جهان، در سال ۱۹۱۶میلادی با عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام» از سوی ویلیام. ای بوئینگ در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن امریکا تاسیس شد.
بوئینگ در ۹ مه ۱۹۱۷ به عنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد.
بوئینگ تولیدکننده پیشرو در حوزه هواپیماهای جت تجاری و دفاعی، فضایی و سیستمهای امنیتی است. اگرچه این شرکت در حال حاضر در زمینه تولید هواپیماهای جنگی و نظامی، ماهواره و فضاپیماها نیز فعال است اما تمرکز اصلی خود را بر تولید هواپیماهای مسافربری گذاشته و مشتریانی در ۱۵۰ کشور جهان دارد. بوئینگ سازنده برتر هواپیمای جت تجاری برای چند دهه بوده است. امروز این شرکت تولیدکننده خانواده ۷۳۷، ۷۴۷، ۷۶۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ است. بیش از ۱۰هزار هواپیمای جت تجاری بوئینگ در سراسر جهان در حال فعالیت است که بهطور تقریبی نیمی از ناوگان جهان را تشکیل میدهد. هواپیماهای باری بوئینگ نیز
سهم بالایی در حمل بار در جهان دارند. در حال حاضر این شرکت امریکایی توانسته ۲۳۰هزار نیروی انسانی را در خطوط تولید هواپیماهای خود در سراسر جهان به کار گیرد.
رقابت با غول هواپیماسازی فرانسوی
شرکت هواپیماسازی بوئینگ بهعنوان بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان در سال ۲۰۱۵میلادی با ۳۳۱ سفارش به ارزش ۴۳میلیارد دلار، حدود ۹۰ هواپیما از رقیب اروپایی خود یعنی ایرباس عقبافتاده بود. بوئینگ برای جبران این عقبماندگی به سراغ امضای قرارداد با چینیها رفت تا بتواند با تسخیر خطوط هوایی چین به عنوان دومین کشور پررونق در زمینه حملونقل هوایی، همپای رقیب اروپایی خود پیش رود.
بوئینگ با امضای قراردادی به ارزش ۴میلیارد و ۵۶۰میلیون دلار با شرکت «چاینا ایسترن» چین، متعهد شد در بازه زمانی سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ میلادی، ۵۰ هواپیمای B۷۳۷ را به چینیها تحویل دهد.
اما ایرباس که سال پررونقی را تجربه کرده بود تا میانه سال ۲۰۱۵ میلادی توانسته بود سفارشهای خود را به ۴۲۱ هواپیما به ارزشی معادل ۵۰ میلیارد یورو برساند.
در واقع چین اگرچه با توسعه صنعت هواپیماسازی خود به سرعت به رقیبی جدی برای بوئینگ تبدیل شده اما هنوز هم وابستگی خود را به محصولات هوایی بوئینگ حفظ کرده است.
بوئینگ در دوران فعالیتش، شرکتهای مستقل مختلفی را خرید و به خود ملحق کرد و باوجود داشتن شرکتهای مختلف، شرکتهای دیگری نیز در برنامههای تولیدی بوئینگ نقش داشتند؛ بهعنوان نمونه در برنامه تولید هواپیماهای مسافربری بوئینگ ۷۵۷ قراردادهایی به ارزش تقریبی ۲میلیارد دلار با ۱۴۰۰ شرکت دیگر برای تولید قطعات اصلی و فرعی منعقد شده است.
بوئینگ توانست با خریداری و ادغام شرکتهای هواپیماسازی و صنایع دفاعی به فعالیت خود توسعه دهد و به سرعت به بزرگترین شرکت هوافضای جهان تبدیل شود، بهطوریکه ۴ سال پیش رتبه نخستین تولیدکننده بزرگ جهان را به خود اختصاص داد، اما در همان زمان یورونیوز اخباری مبنی بر سقوط ارزش سهام این شرکت منتشر کرد.
این سقوط به دلیل بروز مشکلی در بدنه هواپیماهای سری ۷۸۷ بود. بوئینگ ۷۸۷ نخستین هواپیما در جهان است که بیشتر بخشهای اصلی بدنه آن با فیبر کربن ساخته شده که این امر در کاهش وزن آن تاثیر بسزایی دارد اما شرکت بوئینگ بارها عرضه این هواپیما را به دلیل مسائل فنی به تاخیر انداخته است. البته بوئینگ توانست با موفقیت از این بحران عبور کند.
قرارداد ۸۰ فروندی با ایران
قرارداد اخیر شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران را نیز باید از جمله قراردادهای بزرگ و مهم این شرکت در سالهای اخیر به شمار آورد. ارزش این توافقنامه ۱۶میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام شده و قرار است هواپیماها از سال ۲۰۱۸میلادی در بازه زمانی ۱۰ ساله به ایران تحویل داده شوند.
این قرارداد شامل ۵۰ هواپیمای ۷۳۷ ماکس، ۱۵ هواپیمای ۷۷۷-۳۰۰ ERو ۱۵ هواپیمای ۷۷۷-۹ S است که به ایرانایر کمک میکند ناوگان خودرا مدرن کرده و بتواند به اهداف بلندمدت خود در حملونقل هوایی دست یابد.
ارزش این قرارداد به اندازهای است که مدیران بوئینگ نیز از آن ابراز رضایت کردهاند. «مانتی فریزر»، معاون مدیرعامل بوئینگ پس از امضای قرارداد با ایرانایر گفت: باعث افتخار من است که به نمایندگی از شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ایران هستم. ما خوشحال هستیم که با این توافقنامه اعلام میکنیم که روابطمان را با ایرانایر از سر میگیریم و خوشحالیم که بهترین هواپیماهای دنیا را به ایران عرضه میکنیم.
معاون مدیرعامل بوئینگ تاکید کرد: این توافقنامه با همکاری نزدیک دولت حاصل و در یک فرآیند طولانی دریافت و منجر به فروش هواپیما به ایران شده است.
همچنین شرکت بوئینگ در بیانیهای رسمی که در سایت این شرکت قرار گرفته، از پیامدهای مثبت قرارداد با ایران برای صنعت هوانوردی امریکا سخن گفت.
براساس این بیانیه، این قرارداد استمرار ۱۰۰هزار فرصت شغلی در صنعت هوافضای امریکا را تضمین میکند. در ۵۱ ایالت امریکا ۱۳هزار و ۶۰۰ تامینکننده و عرضهکننده قطعات شرکت هواپیماسازی بوئینگ فعال هستند که پیشبینی میشود در پی آغاز عملیات اجرایی قرارداد با ایران در این زنجیره تامین، فرصت شغلی آنها تضمین خواهدشد.
یک بوئینگ چند میارزد؟
براساس فهرست قیمت درج شده برای محصولات مختلف خانواده بوئینگ در سایت این شرکت، بوئینگها بین ۸۰ تا ۳۰۶میلیون دلار قیمت دارند؛ این یعنی بوئینگ ۷۳۷ با نرخ ۸۰/۶ دلار ارزانترین بوئینگ موجود است که معادل ۲۸۰ میلیارد تومان است. قیمت گرانترین هواپیمای این کمپانی هم بر اساس فهرست درج شده در سایت شرکت ۳۰۶/۱میلیون دلار یعنی بیش از هزار و ۷۰ میلیارد تومان است. براساس فهرست قیمت درج شده برای محصولات مختلف خانواده بوئینگ در سایت این شرکت، بوئینگها بین ۸۰ تا ۳۰۶میلیون دلار قیمت دارند؛ این یعنی بوئینگ ۷۳۷ با نرخ ۸۰/۶ دلار ارزانترین بوئینگ موجود است که معادل
۲۸۰ میلیارد تومان است. قیمت گرانترین هواپیمای این کمپانی هم بر اساس فهرست درج شده در سایت شرکت ۳۰۶/۱میلیون دلار یعنی بیش از هزار و ۷۰ میلیارد تومان است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.