| کد خبر: 104764 |

بررسی ورود ایران به بازار بزرگ هوایی:

شکست لابی صهیونیسم در پی صدور مجوز اوفک

هفته‌نامه حمل و نقل|سمانه واحدی راد_ صدورمجوز اوفک از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران، طی هفته گذشته، واکنش زیادی درمحافل بین‌المللی و داخلی کشور داشت.

ورود ایران به بازار جهانی در این سطح آن‌قدر اهمیت داشت که انتشار این خبر در گام اول ارزش سهام شرکت بوئینگ را در بازار وال‌استریت بالا برد؛ به گونه‌ای که ارزش سهام این شرکت با ۲,۲درصد رشد به ۱۳۰,۵۶دلار رسید.

پیش از این آخرین فروش بوئینگ به ایران هواپیماهای «جمبو جت ۷۴۷» بود که در سال ۱۹۷۷ دو سال قبل از وقوع انقلاب در ایران به این کشور تحویل داده شد.
 
در عین حال، موسسه اعتبارسنجی «مودیز» در گزارشی جدید اعلام کرد اعطای مجوز به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران یک اتفاق مثبت است.

خبری که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نگاه ویژه‌تری به بازار ایران پیدا کنند و  بازار امن و پر رونق ایران را انتخاب کنند که نخستین حسن آن برای بازار داخلی ایران، کاهش قیمت نهایی خریداری شده هواپیما به‌دلیل به وجود آمدن جو رقابتی در بین شرکت‌های هواپیمایی برای تصاحب بازار ایران خواهد بود.
 
بر اساس برآورد موسسه «مودیز»، ایران قادر به خرید مقادیر قابل توجهی هواپیما از شرکت‌های هواپیماساز خواهد بود و این چشم‌انداز موجب رشد ۳ درصدی میزان تقاضا در این صنعت در یک دهه آینده خواهد شد که به معنی ۴۰۰ تا ۵۰۰ فروند هواپیما برای شرکت‌های ایرانی است.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در اجلاس کاپا به این موضوع اشاره کرد و گفت: بر‌اساس آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد ادامه مذاکرات پس از توافق نامه هسته‌ای درباره توسعه ناوگان هواپیمایی کشور اگرچه ممکن بود مدت زمانی به طول  بینجامد اما بنا به شرایط و جذابیت بازار که همگان در اجلاس هوانوردی و هیئت‌های اعزامی از اروپا، آمریکا و کمپانی‌های سازمان هواپیمایی در ابراز علاقه برای حضور در این عرصه از خود نشان دادند راه‌ها به تدریج هموار و نه تنها بخش دولتی که امکان مذاکرات مستقیم شرکت‌های خصوصی با کمپانی‌هایی سازنده هواپیما فراهم شود.
 
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی باحضور در برنامه تلویزیونی، با اشاره به خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس گفت: آمریکا به خواست جامعه جهانی تن داد و لابی قدرتمند صهیونیست‌ها هم نتوانست مانع بزرگ‌ترین خرید صنعت هوانوردی ایران شود.

او این موفقیت را به مردم ایران تبریک گفت و تأکید کرد که خرید هواپیما از بوئینگ بعد از ۴۰ سال رخ می‌دهد و با بیان اینکه اولین سری هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ تحویل ایران‌ایر خواهد شد، این را چراغ سبزی برای تمام ایرلاین‌های ایرانی برای ورود به مذاکره و خرید هواپیما عنوان کرد.
 
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز چند روز بعد و درمراسم روز جهانی گردشگری، با اشاره تلویحی به انجام قرارداد بوئینگ و ایرباس، فعال شدن گردشگری کشورمان را منوط به توسعه زیرساخت‌های هوایی و ریلی خواند و گفت:درمسئله گردشگری باید به موضوع راه، راه‌آهن و صنعت هوایی به‌عنوان زیرساخت‌های دیگر توجه کرد.

او گفت تلاش دولت بر این است تا ناوگان هوایی نوسازی شود تا گردشگر با یک پرواز آن هم با امنیت بیشتر و کاهش هزینه به کشورمان رفت و آمد داشته باشد. 
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی هم موافقت آمریکا را به معنای دیپلماسی موفق دولت ارزیابی کردند و انجام این قرارداد را نشانه هوشمندی مذاکره کنندگان و کارشناسان حوزه حمل‌و‌نقل هوایی دانستند.

به اعتقاد نمایندگان مجلس ارزش انجام این قرارداد فراتر از نوسازی ناوگان هوایی بود و با اطمینان دهی به بنگاه‌های بزرگ مالی پیامی را به جهان صادر کرد که ایران پسابرجام برای ورود سرمایه‌گذاران آماده است.
 
سعید لیلاز در‌این‌باره گفت: صدور مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ قطعاً تأثیر روانی زیادی برای ورود سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های بزرگ مالی خواهد داشت. این مسئله به‌ویژه از آن جهت مهم است که آمریکا تحت فشار ایران و شرکای اروپایی‌اش مجبور شده است به اجرای برجام تحرک ببخشد. 

لیلاز به نکته‌ای اشاره می‌کند که تنها چند روز بعد از صدور مجوز اوفک خود را آشکار می‌سازد؛ هواپیمای ایتالیایی بر فراز آسمان فرودگاه مهرآباد به پرواز درمی‌آید و آشنایی هواپیمای ایتالیایی با فرودگاه‌های کشور آغاز می‌شود.
 
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سه روز بعد از صدور مجوز اوفک خبر داد پس از اجرای برجام و امکان امضای تفاهمنامه بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» و کمپانی هواپیماسازی ATR، یک فروند هواپیما از نمونه مدل‌ سفارش داده شده روز۴ و  ۵ مهرماه  پرواز نمایشی خود را در چند فرودگاه ایران با شرایط متفاوت عملیاتی و به منظور ارزیابی توانمندی وقابلیت‌های فنی وعملیاتی این هواپیما توسط تیم متخصصان «هما» انجام خواهد داد.
 
در کنار حضور جت‌های این شرکت ایتالیایی، اضغر فخریه کاشان نیز دو روز بعد از صدور این مجوز از آغاز مذاکرات ایران برای خرید جت‌های منطقه‌ای برزیلی خبر داد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: این شرکت که سابقه‌ای نسبتا طولانی درتلاش برای به‌دست‌آوردن بازارهای بین‌المللی دارد در طول سال‌های گذشته با متنوع‌کردن ناوگان خود برنامه‌ریزی‌هایی را به منظور از سرگیری رقابت با شرکت بمباردیه کانادا به منظور تبدیل شدن به سومین شرکت بزرگ هواپیماساز جهان پیگیری کرده است.

به نظر می‌رسد با رقابتی که بین این شرکت برزیلی، با رقبایش یعنی ایتالیا و ژاپن برای کسب بازار هوانوردی ایران وجود دارد، قرارداد نهایی با این جت سازها، به سود ایران تمام شود.

لینک خبر
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.