| کد خبر: 19587 |

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

◄ قطارهای سریع السیر، یک آرزوی ملی است / زمان راه اندازی قطارهای سریع السیر تهران - اصفهان و تهران - مشهد

تین نیوز | سمینار بین المللی امور مسافری و سیستم های ریلی سریع السیر، با همکاری اتحادیه بین المللی راه آهن UIC و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از امروز، هشتم شهریور ماه به مدت سه روز در هتل انقلاب برگزار می شود.

به گزارش تین نیوز، در این سمینار، محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ایناکی بارون مدیر دپارتمان مسافری سریع السیر UIC، ذاکری رئیس دانشکده مهندسی راه آهن، علی قارداشی، مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی، نمایندگان 16 کشور جهان و جمعی از متخصصان و کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی کشور حضور دارند.

در این مراسم، محسن پورسیدآقایی اهداف این برنامه را تبادل نظر در خصوص دستاوردهای سیستم های ریلی سریع السیر خواند و توسعه راه آهن سریع السیر را یک آرزوی ملی دانست.

معاون وزیر راه و شهرسازی، دو پروژه راه‌آهن سریع‌السیر کشور را شامل راه‌آهن تهران- اصفهان و تهران- مشهد عنوان کرد و گفت: نخستین قطار سریع‌السیر در مسیر تهران- قم- اصفهان در حال اجرا است؛ طول این مسیر 412 کیلومتر و برنامه حرکت قطار بر مبنای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت است. عملیات زیرسازی این پروژه، حدود 70 درصد پیشرفت دارد و دو دستگاه تونل به طول 300 متر و 40 دستگاه پل و تعداد 600 دستگاه پل کوچک در این مسیر به کار می‌رود.

وی همچنین گفت: طرح قطار سریع‌السیر تهران - مشهد نیز در دست اجراست که با بازسازی و بهسازی زیربنا و تامین ناوگان در چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
 
پورسیدآقایی افزود: مبنای سرعت طراحی در این مسیر 250 کیلومتر بر ساعت و بهره‌برداری آن با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

وی با بیان اینکه سرعت قطارهای سریع السیر، 250 تا 350 کیلومتر در ساعت است، افزود: در صدد هستیم تا سرعت قطارها در سایر خطوط ریلی به 160 کیلومتر بر ساعت افزایش یابد. در این رابطه 3900 کیلومتر راه آهن سریع السیر در دست ساخت داریم و 51 هزار کیلومتر خط سریع السیر نیز در 10 سال آینده باید احداث شود.

مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: از آنجا که توسعه ناوگان مسافری و خطوط ریلی برنامه‌های اصلی راه‌آهن است تا سال 1404 جابجایی مسافر از 28 میلیون نفر در حال حاضر به 58 میلیون نفر خواهد رسید.

وی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، روسیه، بلژیک و ... را صاحب سیستم های ریلی سریع السیر با شبکه مستقل از هم دانست و ابراز داشت: ژاپن با قطارهای سریع السیر با سرعت 200 کیلومتر در ساعت و چین بابیشترین سرمایه گذاری در این حوزه شناخته شده هستند. در خاورمیانه کشورهای ترکیه، عربستان، ایران و قطر به این موضوع توجه دارند. در ایران دو پروژه قطارهای سریع السیر تهران-مشهد و تهران-اصفهان درحال احداث است.

مدیرعامل راه آهن ایران خط مشی راه آهن را توسعه خطوط برقی در سراسر کشور خواند و ابراز داشت: برای این توسعه باید حمایت دولتی و سرمایه گذاری خصوصی صورت گیرد. برنامه ما در بخش مسافری این است که 12.7 درصد و در حمل بار، 17.5 درصد رشد داشته باشیم.

وی ابراز داشت: هزینه زیرساخت در سیستم های ریلی بیشتر از قطارهای معمولی است. اما مطالعات بازده بیشتری را در این زمینه پیش بینی کرده است.

رئیس اتحادیه راه آهن UIC ژان پیر لوبینو، به علت حضور نداشتن در جلسه پیام تصویری ای فرستاده بود که در این پیام تصویری، بر لزوم همکاری کشورها برای توسعه قطارهای سریع السیر تاکید داشت.

ایناکی بارون، مدیر دپارتمان مسافری سریع السیر UIC نیز اعلام کرد: UIC قصد دارد با برنامه توسعه گسترده ای را در کشورهای ترکیه، عربستان، ایران و خاورمیانه تا سال های 2014 و 2015 به نتیجه برساند و این جزء اولویت های این نهاد است.

ایناکی بارون در تعریف سازمان UIC گفت: یک سازمان حرفه ای که نیازهای حمل و نقل را مرتفع می کند. در واقع این سازمان یک کلوپ بین المللی است که 240 عضو دارد. ایران یکی از اعضای آن است و هدفش توسعه حمل و نقل ریلی پایدار در سطح جهانی است.

وی با اشاره به اینکه ما در پنج قاره حضور داریم و کار این نهاد تسهیل بهترین روش بین اعضا و حمایت از اعضاست، افزود: UIC برای همه است. UIC من نیستم. شما هستید. باید UIC در جهت خدمت به مسافرها و بینش مشترکی در خصوص اقدامات بیشتر برای مسافران داشته باشد که باید این بینش نهادینه شود.

وی همچنین گفت: قطارهای سریع السیر یک خط نیست. یک جریان و یک سیستم کامل است. لذا باید بهترین و برترین در کنارهم قرار گیرند. بحث فقط 500 کیلومتر در ساعت نیست. این فن آوری نیازمند بررسی های دقیق است و باید نقاط قرمز بررسی شوند. حتی زمان رسیدن به ایستگاه و خرید بلیط توسط مسافر هم باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول گفت: قطارهای کل دنیا یکسان نیستند. وضعیت ها و عملکردهاست که باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی کشورها باید منطبق بر نیازهای خود از این تکنولوژی استفاده کنند.

وی مزیت راه آهن را اصطکاک کمتر و جابجایی بالای مسافر و بار دانست و ابراز داشت: خط آهن هم پایدارتر و هم میزان بیشتری مسافر را جابجا می کند.

ایناکی بارون افزود: مسافر چقدر هزینه پرداخت می کند؟ آیا او هزینه آلودگی، محیط زیست و .... را پرداخت می کند؟ لذا ببینید هزینه های حمل و نقل در راه آهن نسبت به سایر وسایل حمل و نقل پایین تر است.

وی تاکید کرد: اهمیت و پایداری، نکته حائز اهمیت حمل و نقل ریلی و مورد توجه مسافرین است.

وی در تعریف قطارهای سریع السیر گفت: قطار با سرعت 250 کیلومتر در ساعت به بالا به طور معمول قطار سریع السیر است. قطار سریع السیر، چیز خاص و منحصر به فردی نیست. باید توجه کرد قطار سریع السیر یعنی ظرفیت و جابجایی مسافر بیشتر. ویژگی کلی راه آهن، ظرفیت و پایداری است.

وی ابراز داشت: اینکه می گویند قطارهای سریع السیر، کُشنده انرژی است، غلط است. بر اساس آمار، قطار در زمینه مصرف انرژی با کمترین انرژی بیشترین بهره وری را دارد. ما 23 هزار کیلومتر در جهان خطوط ریلی سریع السیر داریم که 13 هزار کیلومتر آن عملیاتی شده و 19 هزار کیلومتر آن درحال برنامه ریزی است.

وی در ادامه افزود: چالش اصلی ما در ارتباط بین شبکه های مختلف در سراسر جهان است و امیدواریم که این چنین سمینارهایی در آینده راهگشایی برای توسعه سیستم های حمل و نقل ریلی سریع السیر در سراسر جهان به خصوص در خاورمیانه و ایران باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دون پایه راه آهن 0 0

    جناب دکتر! باکدامین زیرساخت وعده افزایش سرعت قطارها را میدهید؟؟؟ درحال حاضر تمامی سازه های فنی راه آهن - ناوگان و…بطورکلی فرسوده اند!!چرا وعده ای میدهید که نتوانید به آن جامه عمل ببوشانید؟؟!؟!؟! متاسفانه هرچندسال یکبار اتحادیه بین المللی راه آهنها uicاقدام به برگزاری همایشهایی که بیشتر شبیه به نمایش است در کشورهای عضو مینماید تا عملکرد بین المللی این اتحادیه درسطح A درجامعه صنعتی غرب تلقی گردد!!گردانندگان این اتحادیه درسالیان گذشته اقدام به اختلاسهای فراوانی با همکاری برخی از اعضا!!!؟؟!!!!نمودند والان هیچیک از آنان درمصدرقدرت این اتحادیه نیستند!دراین نوع خیمه شب بازیها بیشتر وعده میدهند وعضو دائم و عضوناظر از کشورها جذب مینمایند تابتوانند دراجرای این تورهای سیاحتی به کشورهای دیگرنیز عزیمت نمایند. ایران وراه آهن ج. ا. ا درحال حاضر بیش از ۲۵سال سابقه عضویت در این اتحادیه را د ارد وهمه ساله مبالغ هنگفتی از بیت المال را صرف تثبیت عضویت دراین اتحادیه کذایی مینماید!!!غافل ازاینکه چیزی عاید کشوراسلامیمان ایران شود.!!!

  • محمد علی یواش رو 0 0

    دکتر جان سلام فعلا تواین یکسال تنها تحول ایجادی در راه اهن افزایش شدید حقوق مدبران به هفت هشت برابر بوده خب نقلی نیست مفت چنگشان اما تاخیرات واقعی زیاد شده وعده ۱۵۰ کیلومتر شدن بعضی از قطارها محقق نشد و اکثر قطارها تاخیر میروند و می ایندومصاحبه های شما برای اخد بوذجه بیشتر از نفت ادامه داردبدون ایجاد بهروری از امکانات موجود

  • قربانعلی بیک 0 0

    نکته مورد اشاره آقای دکنر آقایی در مورد آرزوی ملی شدن قطار سریع السیر بسیار مهم و اساسی است و باید کارشناسان و مدیران با تدابیر مناسب و تلاش فراوان برای تحقق این طرح تلاش کنند۰ نگرانیهایی برای تکرار خطاهای طرح شیراز - اصفهان در طرح راه اهن سریع تهران اصفهان وجود دارد ۰ برای این طرح سرعت هدف ۳۰۰ و سرعت عملیاتی بر اساس پیشنهاد شرکت ساخت در پایان سال ۹۲ به وزیر ۲۵۰ منظور شده بود و این در حالی است که راه آهن تهران مشهد با عمر بیش از ۶۰ سال برای سرعت ۲۵۰ برقی طراحی مبشود۰ تجربه راه اهنهای سریع از جمله کره جنوبی که از بیست سال پیش شروع شد و طراحی خط برای ۳۵۰ و بهره برداری که ۱۰ سال پیش بود با ۳۰۰ صورت گرفت و اکنون قطار ۳۵۰ را خود توسعه داده اند نکات آموختنی مناسبی برای ما دارد۰ قابل توجه اینکه در سال ۸۶ که سرعت هدف اصفهان ۲۷۰ بود طی نامه ای به آقای مهندس رحمتی پیشنهاد گردید سرعت به ۳۵۰ افزایش یابد و با پذیرش ایشان در ۷۰ درصد مسیر اعمال شد۰

  • دون پایه راه آهن 0 0

    ای جانم!!! رفقای قدیم گرمابه وگلستان چه نوشابه ای برای هم بازمی کنند!!یکی نظر میدهد!دیگری برآن نظر صحه گذاشته وبه به وچه چه می سراید!!چه شوداین راه آهن جمهوری اسلامی!!!!

  • کارشناس دلسوز 0 0

    اقای دکتر اول ناوگان فرسوده مسافری را حل کنید و سپس تاخرات بیشمار که عنقریبا وزیر محترم را به مجلس خواهد کشاند رو اصلاح کن و سپس در خصوص راه اهن سریع السیر تهران - اصفهان چون متولیش شرکت ساخت است قول و وعده نده. در خصوص تهران = مشهد هم اول مطالعاتتون رو تکمیل کنید سپس بر اساس مطالعات انجام شده حرف بزنید.

  • فاضل 0 0

    دکتر پورسید آقایی برقی کردن تهران مشهد همراه با اصلاخ خط موجود را به عنوان راه آهن سریع السیر معرفی می کند که چنین نیست وعده احداثفوری راه آهن تهران اصفهان هم بعید است شدنی باشد آمار طول خطوط سریع در دست احداثبه میزان ۳۹۰۰ کیلومتر و نیاز به ۵۱۰۰۰ کیلومتر خط سریع در دهسال آتی هم احتمالا اشتباه خبرنگار است و گرنه نمی دانم باید خندید یا گریست