| کد خبر: 246211 |

◄ فقدان شبکه مویرگی حمل و نقل؛ مانع بزرگ توسعه ترانزیت کشور

اگر در کشور شبکه مویرگی حمل و نقلی پیشرفته وجود داشت شاهرگ های ترانزیتی کشور فعال می شدند.

تین نیوز

چندی پیش محمد تمنایی دانشیار دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان در بخشی از یاداشتی که در تین نیوز منتشر شد، عنوان کرد: در جریان برخی سفرهای استانی، مشاهده می شود که بر اولویت دهی به اجرای پروژه های زیرساخت حمل و نقل استان ها، به دلیل وجود مطالبات اساسی مردم منطقه تاکید می شود.

به گزارش تین نیوز، وی افزود: قطعا بهره مندی از دسترسی به شبکه های حمل و نقل، مطالبه مردم مناطق مختلف کشور است؛ اما به نظر می رسد اصالت بخشی به مطالبات محلی در ایجاد دسترسی به شبکه، شیوه دقیقی برای اولویت دهی به پروژه های استراتژیک حمل و نقل محسوب نمی شود.

او عنوان کرد: در شرایط محدودیت بودجه ای و وجود انبوهی از پروژه های زیرساختی نیمه تمام، لازم است اولویت دهی به پروژه های استراتژیک، بر مبنای نگاه همه جانبه ملی و رویکرد اصالت بخشی به اقتصاد شبکه ای صورت پذیرد و ضمن پرهیز از نگاه محلی، توسعه شبکه بر اساس بیشینه سازی منافع ملی و کمینه سازی هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تحمیل شده به کشور، مدنظر قرار گیرد. خروجی مطالعات طراحی شبکه های حمل و نقل کشور در افق بیست ساله، می تواند مبنای تصمیم گیری قرار گیرد.

تمنایی همچنین به عنوان یک مطالبه از رئیس جمهور درخواست کرد: در اولویت دهی به پروژه های زیرساخت حمل و نقل کشور، خروجی مطالعات جامع حمل و نقل را به عنوان فصل الخطاب اعلام بفرمایید.

بیشتر بخوانید:

سه مطالبه + یک پیشنهاد به رئیس جمهوری در حوزه‌ حمل‌ و نقل

به دنبال انتشار این یادداشت یکی از کاربران تین نیوز، در بخش نظرهای کاربران این پایگاه خبری نوشت: مشکل بزرگ ما در بخش توسعه شبکه حمل و نقل، فقدان شبکه حمل و نقل مویرگی است، اگر شبکه مویرگی تکامل یابد، ظرفیت بهره برداری خط آهن ما چند برابر می شود.

این کاربر گفت: کشور ما از فقدان یک شبکه مویرگی کارآمد رنج می برد، چرا که ما رگ های حمل و نقل می سازیم مثل خط آهن ها، اما مویرگ ها که وظیفه تغذیه و اکسیژن رسانی بخش های سلولی آن را به انجام می رساند، نادیده می گیریم.

این کاربر تین نیوز ادامه داد: برای مثال در بخش راه آهن، کارهای بزرگ و عظیمی انجام شده اما ایراد در جزئیات و شبکه های کوچک مثل مویرگ ها است.

وی افزود: شرکت های خصوصی می توانند این نقیصه را رفع کنند. شبکه مویرگی در اصل نقش تبدیل و مبدل شاهرگ های ترانزیتی را در مدهای مختلف به عهده دارد.

او گفت: منظور از مبدل و شبکه مویرگی، این است که مثلا خط آهن برای ارتباط با mode دریا و بندر فاقد یک اتصال است این را یک شاه لوله آب ببینیم و در آن طرف چشمه های بار، این لوله انتقال بار به یک مبدل و تبدیل گر نیاز دارد تا این بارها را جمع  و متراکم و پخش کند.

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: همچنین ترکیه در نقاطی که انقطاع است مثل دریای خزر از کشتی رودرو استفاده می کند،  این مبدل، همان شبکه مویرگی است.

او ادامه داد: اگر در کشور شبکه مویرگی حمل و نقلی پیشرفته وجود داشت شاهرگ های ترانزیتی کشور فعال می شدند. ( مانند بصره شلمچه ،رشت انزلی، آستارا)

این کاربر خاطرنشان کرد: سیاست گذاری و تاسیس شرکت های خصوصی حمل و نقل مویرگی، موجب تحول شاهرگ های ترانزیتی کشورمان می شود و چشمه های بار و پخش بار از خون مردگی بیرون می آید.

وی گفت: اینجا دولت باید با سیاستگذاری صحیح، بستر ورود و رشد شرکت های خصوصی را فراهم نماید. شرکت های خصوصی ترکیه به دلیل چابکی بازار قطر را از ایران گرفتند، این باید درس عبرت برای ما باشد، تا شرکت های دولتی و خصولتی ما چکمه هایشان بپوشند، دنیا را آب می برد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.