| کد خبر: 256905 |

◄ ضربه بانک مرکزی به تولیدکنندگان مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر قطع ارز مبادله‌ای به تولیدکنندگان مناطق آزاد عنوان کرد: نتیجه این عملکرد عدم امکان ادامه حیات و فعالیت بیش از سه هزار واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد خواهد بود.

تین نیوز

به گزارش‌ تین‌نیوز، چندی پیش بود که نامه‌ای از مدیرعامل ایران خودرو به وزارت صمت در فضای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دست به دست می‌شد که نشان می‌داد ایران خودرو از اردیبهشت‌ماه تولید خود را به دلیل کمبود ارز متوقف کرده است.

در این نامه آمده بود که به دلیل عدم تامین ارز در سال جاری و خالی شدن موجودی کالاهای انبارهای این شرکت و تامین‌کنندگان، توقف متعددی در خط تولید این شرکت روی داده است.

اما ظاهرا این موضوع مجددا تکرار شده است؛  به تازگی نیز نامه‌ای از حجت‌‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، به فرزین، رئیس بانک مرکزی در رسانه‌ها منتشر شده است که نشان می‌دهد او نسبت به تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر قطع ارز مبادله‌ای به تولیدکنندگان مناطق آزاد واکنش تندی داشته است.

در بخشی از این نامه آمده است: براساس مصوبه هیات وزیران، واردات کلیه کالاها از خارج از کشور به محدوده مناطق آزاد تجاری پس از تثبت آماری/ ثبت سفارش در بستر سامانه جامع تجارت و براساس تعیین منشا ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای تولیدکنندگان مستفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همانند تولیدکنندگان سایر نقاط کشورو براساس مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی امکان تامین ارز از سیستم بانکی فراهم بوده است.

حال اینکه متاسفانه طی ابلاغ بانک مرکزی این امتیاز از مناطق سلب و امکان دریافت ارز برای تولید کنندگان مناطق آزاد ملغی شده است این در حالی است که این ابلاغ و متعاقب آن اقدام بانک مرکزی در تضاد صریع و مغایر با مصوبه هیات وزیران است و علی الاصول تغییرات نیازمند تصویب مجدد در هیات وزیران است. از دیگر سو این اقدام و تصمیم گیری بدون اطلاع این دبیرخانه، باعث حذف یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی این مناطق در شرایط فعلی اقتصادی کشور است و تولیدکنندگان مستقر در مناطق به دلیل تفاوت قیمت تمام شده تولید، امکان رقابت با تولیدکنندگان مشابه در سرزمین اصلی را نخواهند داشت.

نتیجه این عملکرد عدم امکان ادامه حیات و فعالیت بیش از سه هزار واحد تولیدی فعال در مناطق و در پی آن بیکاری هزاران نفر شاغلین این مناطق درس ال مهار تورم و رشد تولید را به دنبال خواهد داشت.»

باید توجه داشت که آمار و گزارش‌های رسمی حاکی از کاهش نرخ سرمایه گذاری در کشور است و در مناطق آزاد هم به دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها توفیقی در جذب سرمایه‌گذاران خارجی نداشتیم حال با این تحریم‌های داخلی و تصمیمات سختگیرانه که در تضاد با ماهیت مناطق آزاد است، همین تعداد سرمایه‌گذاران داخلی باقی مانده در این مناطق آزاد را از دست می‌دهیم و این سرمایه‌داران هم جذب مشوق‌های متنوع مناطق آزاد کشورهای همسایه خواهند شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.