| کد خبر: 253710 |

◄ امنیت سرمایه گذاران نقطه قوت حضور فعالان اقتصادی در چابهار است

چابهار با داشتن بندری با ظرفیت تخلیه و بارگیری چهار میلیون تن و ظرفیت اسمی هشت و نیم میلیون تن، امکان پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را فراهم آورده است.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، تامین امنیت سرمایه گذاران با تکیه بر قوانین و ضوابط تحت پوشش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را یکی از نقاط قوت برای حضور فعالان اقتصادی در چابهار دانست و گفت: باعث افتخار است که ما هم اینک میزبان حدود یک هزار تبعه افغانستان در چابهار هستیم که در قالب ۱۹۲ شرکت تجاری و یا با هدف تحصیل در دانشگاه، در این منطقه حضور دارند.

به گزارش تین نیوز، امیر مقدم شامگاه چهارشنبه در نشستی با سرپرست وزارت صنعت و تجارت و فعالان اقتصادی افغانستان مستقر در چابهار افزود: بسته های سرمایه گذاری به ارزش هشت میلیارد دلار در ۱۰ حوزه مختلف در این منطقه آزاد طراحی شده که هم اینک حدود ۵.۶ میلیارد دلار از این بسته ها در حوزه صنایع سنگین از جمله پتروشیمی و فولاد در حال اجراست.

وی ادامه داد: بهره مندی از معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله، امکان اقامت و اشتغال قانونی، اجاره بلند مدت و مالکیت زمین در صورت ثبت شرکت، بخشی از تسهیلات این منطقه برای کمک به رونق کسب وکار است.

وی با برشمردن مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار، ادامه داد: در حوزه صنایع متوسط و گردشگری نیز زیرساخت ها در حال تکمیل است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: چابهار با داشتن بندری با ظرفیت تخلیه و بارگیری چهار میلیون تن و ظرفیت اسمی هشت و نیم میلیون تن، امکان پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را فراهم آورده است.

وی با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک بندر چابهار بیان کرد: با استفاده از این ظرفیت خدادادی و براساس اصل همجواری برای توسعه منافع بین دو کشور ایران و افغانستان، بندر چابهار می تواند به پایگاهی برای تبادلات ترانزیتی در کریدور تجاری شمال به جنوب تبدیل شده و نقطه اتصالی برای تجارت آسیای میانه و مرکزی باشد.

وی همچنین برای مشارکت در حوزه دپو و صادرات مجدد محصولات معدنی و کشاورزی افغانستان اعلام آمادگی کرد و افزود: ما از حضور فعالان اقتصادی با رویکرد تولید محور استقبال می کنیم و در تلاش برای راه اندازی پروازهای کابل- چابهار- دبی و برعکس هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ضمن تاکید بر لزوم تأسیس شعب بانکی برای گسترش روابط مالی بین ۲ کشور گفت: در حوزه خدمات ترانزیتی و لجستیکی، سردخانه محصولات کشاورزی و توسعه تجارت ریلی بین دو کشور نیز، ظرفیت های ارزنده ای در این منطقه موجود است.

 

مشوق های تخفیفی برای سرمایه گذاران و تجار در بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از جمله مشوق های در نظر گرفته شده در بندر چابهار را تخفیف ۸۰ درصدی برای حقوق و عوارض وارده بر کشتی ها، ۸۰ درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، ۶۰ درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف ۸۵ درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف ۷۵ درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.

قاسم عسکری در شورای اقتصادی و توسعه بندر چابهار، از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار ذکر کرد.

وی گفت: اعمال نشدن رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی ۳۰ درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار است.

قاسم عسکری نسب ادامه داد: هم اینک علاوه بر تخفیف های سازمان بنادر معافیت های مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمرکی را شاهد هستیم که امسال می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.

وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.