| کد خبر: 213096 |

زمین‌های دولتی ۲۵ درصد ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: برای حل معضل زمین در پایتخت و شهرهای بزرگ، زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از ۲۵ درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد. دولت نباید از قیمت زمین طمع کرده و به دنبال کسب درآمد باشد.

تین نیوز

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: برای حل معضل زمین در پایتخت و شهرهای بزرگ، زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از ۲۵ درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد. دولت نباید از قیمت زمین طمع کرده و به دنبال کسب درآمد باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه قطعا بورس مسکن می‌تواند به شفاف شدن قیمت مسکن کمک کند، گفت: دو سال است که بحث بورس مسکن مطرح شده اما پشت درهای بسته گیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکل بخش مسکن و مناسب شدن عرضه و تولید مسکن باید روند اعطای مجوز به صندوق‌های زمین و ساختمان آسان‌تر و سریعتر شود توضیح داد: متاسفانه بعد از گذشت سال‌ها از ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان هنوز برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نمی‌دانند چه اقدامی برای ایجاد این صندوق‌ها باید انجام دهند.

خرم به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان دو سال از طریق انجمن ساختمان برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان در فرابورس اقدام کردیم اما دستمان خالی ماند. این طولانی شدن روند ایجاد صندوق‌های زمین ساختمان باعث می‌شود اکثر سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دل‌زده شده و دیگر این برنامه را پیگیری نکنند.

راه اندازی بورس مسکن می‌تواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: به هر حال با راه‌اندازی بورس مسکن می‌توان شاهد تاثیرگذاری مثبت آن در بخش مسکن باشیم اما تاکید بنده بر این است که طولانی شدن ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان و حتی راه‌اندازی بورس مسکن می‌تواند بر افزایش تولید مسکن تاثیر بگذارد. پس ورود هرگونه تامین کننده منابع مالی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و مسکن می‌تواند به عنوان راهکارهای تأمین منابع به بخش مسکن کمک کند.

 

زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از ۲۵ درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکل تولید مسکن و بخش مسکن چیست؟ آیا با توجه به کمبود زمین در شهرهای بزرگ به خصوص تهران می‌توان به تولید مسکن با قیمت تمام شده پایین امیدوار بود؟ توضیح داد: برای حل معضل زمین در پایتخت و شهرهای بزرگ، زمینی که در اختیار دولت است نباید بیشتر از ۲۵ درصد از ارزش مسکن را به خود اختصاص دهد. دولت نباید از قیمت زمین طمع کرده و به دنبال کسب درآمد باشد.

 

سالانه به اندازه یک سوم نیاز کشور، مسکن تولید می‌شود

خرم با تاکید بر اینکه طرح جامع مسکن کنونی که در سال‌های گذشته تدوین شده است اعلام کرده که سالانه باید ۹۰۰ هزار مسکن تولید شود خاطر نشان کرد: همه به خوبی می دانند که باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن در کشور تولید شود اما در بهترین حالت در کشور تنها ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تولید شده است. این آمارها یعنی سالانه یک سوم نیاز به مسکن در کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: نبود چشم انداز مسکن، آینده مسکن ایران را در ابهام برده است. پس اگر می خواهیم صنعت مسکن ایران در تولید موفق باشد باید به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.