| کد خبر: 250856 |

◄ واردکنندگان چگونه از الزام ارایه گواهی اسقاط خودروی فرسوده معاف شدند؟

سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش از تایید ‌«لایحه اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو» در جلسه این شورا خبر داد.

تین نیوز

سخنگوی شورای نگهبان چند روز پیش از تایید ‌«لایحه اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو» در جلسه این شورا خبر داد.

به گزارش تین نیوز ، در ادامه، روند تصویب لایحه اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مرور می شود.

در تاریخ 21 آبان ماه امسال و پیش از این که لایحه مذکور به تایید شورای نگهبان برسد، مجلس اعلام کرد: لایحه دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو - مصوب ۱۴۰۱ در جلسه مورخ ۱۴۰۱.۰۷.۱۰ با اصلاح در عنوان و متن به شرح زیر به تصویب رسید:

ماده واحده- ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۲۱/۰۲/۱۴۰۱ و تبصره (۲) آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۳) به آن الحاق و تبصره (۳) آن به تبصره (۴) تغییر می یابد:

۱- ‌ در ماده (۱۰) قانون عبارت «مطابق با ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۰۴/۱۳۹۶» بعد از عبارت «سن فرسودگی» اضافه شود.

۲ - متن زیر به انتهای تبصره (۲) ماده (۱۰) قانون به شرح زیر الحاق شد:

شماره گذاری خودروهای سواری با سهم داخلی سازی کمتر از چهل درصد (۴۰%) ، مشروط به ارائه گواهی اسقاط برابر با پنجاه درصد (۵۰%) تعداد تعیین شده برای خودروهای وارداتی مشابه است. مرجع تعیین میزان داخلی سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

۳- متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۱۰) قانون الحاق شد:

تبصره ۳-

الف- در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی و اختلال در روند تولید با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید کنندگان می توانند با پرداخت یک و نیم درصد (۱.۵%) قیمت خودرو یا موتور سیکلت تولیدی به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز شماره گذاری دریافت نمایند. منابع حاصل پس از گردش خزانه داری کل کشور به صورت صد در صد (۱۰۰%) تخصیص یافته، صرف پرداخت تسهیلات بانکی و یا کمک های بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتور سیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلت یا حمل و نقل عمومی) خواهد شد. مسئولیت اسقاط خودرو در کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ب- حداقل بیست درصد(۲۰%) از خودروهای عرضه شده در قرعه کشی، به دارندگان خودروهای فرسوده (در صورت وجود) اختصاص می یابد، مشروط به اینکه در هنگام تحویل خودرو جدید، خریدار گواهی اسقاط خودرو فرسوده خود را تحویل دهد.

به گزارش تین نیوز، تغییرات انجام شوده توسط مجلس، پس از آن صورت گرفت که دولت لایحه ابلاغ یک تبصره به ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401 که بنا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه مورخ 2 / 6 / 1401 هیئت وزیران به تصویب رسیده بود را به شرح زیر به مجلس ارایه کرد:

تبصره 3- در صورت عدم وجود خودرو یا موتور سیکلت برای اسقاط به اندازه کافی و اختلال در روند تولید یا عرضه با تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان و وارد کنندگان می توانند با پرداخت یک درصد (1%) قیمت خودرو یا موتور سیکلت تولیدی یا وارداتی به صندوق ملی محیط زیست مجوز شماره گذاری دریافت نمایند. منابع حاصل صرف پرداخت تسهیلات بانکی یا کمک بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو یا موتور سیکلت خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، لازم است تاکید شود که ماده  10 قانون ساماندهی صنعت خودرو قبل از اصلاح اولیه توسط دولت و اصلاح نهایی توسط مجلس و سپس تایید د رشورای نگهبان به شرح زیر بود:

ماده۱۰ـ تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهرها ممنوع می باشد.

تبصره۱ـ دولت موظف است از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو، فراهم کند.

تبصره۲ـ تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت در داخل کشور موظفند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند. شماره گذاری خودروها و موتورسیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودروسازان و موتورسیکلت سازان معادل بیست و پنج درصد (۲۵%) تولید ماهانه است. مراکز اسقاط مکلف به ارائه گواهی اسقاط مورد تقاضای تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت هستند. واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت موظفند به ازای واردات هر خودرو و موتورسیکلت به تناسب مصرف و نوع سوخت، علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودروی معادل را دریافت کنند. تعداد گواهی اسقاط به تناسب مصرف سوخت و قیمت خودروی وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران تعیین می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیداحمدموسوی‌ 0 0

    باسلام‌ تکلیف‌ خودروهای‌ فرسوده‌ چیشدفقط‌ ماشین‌ واردمیشه‌ دستت‌ دلال‌ جماعت‌ بیفته‌ هنوزهم‌ بلاتکلفیم