| کد خبر: 162740 |

◄ هر جلسه استیضاح چقدر هزینه دارد؟

برگزاری هر جلسه استیضاح وزرای دولت که در سال‌های گذشته چندین بار نیز تکرار شده است به‌غیر از تمام مشکلاتی که در آستانه سفرهای نوروزی ایجاد خواهد کرد؛ حدود 90 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که این پول می‌تواند در بخش‌های دیگری هزینه شود.

تین نیوز

برگزاری هر جلسه استیضاح وزرای دولت که در سال‌های گذشته چندین بار نیز تکرار شده است به‌غیر از تمام مشکلاتی که در آستانه سفرهای نوروزی ایجاد خواهد کرد؛ حدود 90 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که این پول می‌تواند در بخش‌های دیگری هزینه شود.

به گزارش تین‌نیوز، هر سه وزیر راه و شهرسازی، کار و تعاون، و وزیر جهاد کشاورزی وزرایی هستند که با تجریه چهارساله حضور در دولت قبل رأی اعتماد مجلس برای حضور در دولت دوازدهم را علی‌رغم برگزاری جلسات استیضاح در سال‌های آخر کابینه یازدهم دریافت کردند.

استیضاح  وزیران دولت حق نمایندگان مجلس است اما برگزاری جلسات استیضاح هزینه زیادی را به دولت تحمیل خواهد کرد، به‌خصوص اینکه وقتی فواصل کوتاه برگزاری این جلسات در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرآنلاین، سال گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب هزینه هر دقیقه برگزاری هر دقیقه جلسه علنی مجلس را برابر با 300 میلیون تومان اعلام  و تأکید کرد که نمایندگان نباید با ارائه برخی گزارش‌های بی‌دلیل وقت مجلس را بگیرند.

 بر اساس ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‌توانـد بـه دفـاع از وزیـر یـا وزیـران مـورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضـاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و برای یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

در ضمن وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نماینـدگان موافق قرار دهند. بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آن‌ها در یک یا چند جلسه باید به‌طور متوالى صورت گیرد.

 با احتساب این الزام قانونی می‌توان زمان برگزاری هر جلسه استیضاح را حدود 5 ساعت تلقی کرد. پیش‌ از این نیز آخرین استیضاح آخوندی در اسفندماه 1395 ، در جلسه‌ای 5 ساعته برگزار شد.

 به‌ این‌ ترتیب با در نظر گرفتن رقم اعلامی یعنی 300 میلیون تومان برای اداره هر دقیقه از جلسه مجلس، هر جلسه استیضاح 90 میلیارد تومان آب می‌خورد چراکه 300 دقیقه از وقت مجلس با احتساب هزینه‌ای 300 میلیون تومانی برای هر دقیقه از جلسه مجلس،یک استیضاح 90 میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت. با در نظر گرفتن 15 ساعت برای استیضاح هر سه وزیر این رقم به 270 میلیارد تومان خواهد رسید.  

 آخوندی سومین باری است که در جایگاه وزیر راه و شهرسازی استیضاح می‌شود. ربیعی و حجتی اما برای اولین بار در این 5 سال مورد استیضاح نمایندگان قرار می‌گیرند.  

استیضاح وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پی سقوط پرواز تهران-یاسوج هواپیمایی آسمان در نشست علنی صبح 15 اسفندماه مجلس با امضای 24 نماینده اعلام وصول شد.

 قرار است استیضاح وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دو نوبت صبح و یک نوبت عصر برگزار شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی جباری 0 0

    باید آقای فلاحت پیشه پاسخ گوی این مطلب کذب باشد ایشان حتی از بودجه مجلسی که در آن کار می کند و حقوق می گیرد بی اطلاع است یا اینکه سایت خبر آنلاین خبر کذب را منتشر می کند. کل بودجه مجلس برای سال آینده 532 میلیارد تومان است چطور ممکن است برای دو روز استضاح 270 میلیارد توامن هزینه می شود. در حالی این محاسبات شامل حضور وزرا و هیئت همراه نیز نشده است