| کد خبر: 265983 |

چابهار و مکران، شاهراه حمل و نقل ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس

چابهار و مکران از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و در صورت توسعه می توانند شاهراه حمل و نقلی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و از آنجا به بازارهای بین المللی همچون هند باشند.

تین نیوز

معاون امور بین الملل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران به ظرفیت بالای بنادر جنوبی به لحاظ تجارت دریایی، پرداخت و گفت: چابهار و مکران از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و در صورت توسعه می توانند شاهراه حمل و نقلی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و از آنجا به بازارهای بین المللی همچون هند باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، اباذر براری با اشاره به نقش تحریم ها بر صنعت حمل و نقل، گفت: طی سال های اخیر تا حدودی شرایط برای ناوگان حمل و نقل بین المللی کشور، سخت تر شده است. تحریم ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر صنعت درآمدزای حمل و نقل تأثیر داشته است. روش های غیر مستقیم تأثیرات مخرب تر و طولانی تری داشته است؛ چرا که موجب شده زیرساخت های ناوگان حمل و نقلی اعم از جاده ای و بندری و همچنین گمرک، به دلیل کمبود نقدینگی نتواند توسعه یابد. این موارد باعث می شود فعالین اقتصادی حوزه حمل و نقل بین المللی، شرایط سخت و پیچیده ای را سپری و تجربه کنند. به طور مثال می توان به محدودیت های صدور روادید به اروپا برای رانندگان ایرانی، که طی چندماه اخیر تشدید شده است، نام برد.

وی با اشاره به لزوم توسعه کریدورهای ارتباطی و گذرگاه های بین المللی کشور، گفت: کریدور شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می رود، می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت اقتصادی این کریدور نقش ایفا کند. زمانی شرکت های حمل و نقلی می توانند ذی نفعان را به استفاده از کریدور تشویق و سوق دهند که آنها این ذهنیت را داشته باشند که مسیر انتخابی از لحاظ سرعت، دقت و کیفیت مسیر مطلوبی است، در غیر این صورت قابلیت استفاده نداشته و کارایی لازم را نخواهد داشت.

معاون امور بین الملل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، برگزاری نشست ها و کنفرانس های بین المللی در حوزه ی حمل و نقل را یکی از راهکارهای شناسایی کریدورها دانست و افزود: کریدورهای ارتباطی، به منظور استفاده و تشویق مشتریان خارجی، می بایست شناسایی شوند. به منظور بهره مندی از موقعیت های موجود و استفاده از مسیرهای جدید، برگزاری کنفرانس بین المللی با حضور فعالان و دست اندرکاران حوزه ی حمل ونقل، می تواند راهگشا باشد، چرا که کریدورها صرفاً جنبه اقتصادی و تجاری ندارد بلکه بحث امنیتی آن جدی تر و موثرتر است. وقتی ایران نقشی در تجارت و معاملات بین المللی نداشته باشد، به مرور زمان با خطر کناره گذاشته شدن مواجه خواهد شد.

دبیرکل اتاق ایران و کویت، استفاده صحیح از کریدورها را عاملی درآمدزا در حوزه ی حمل و نقل، دانست و گفت: استفاده صحیح از کریدورها می تواند تا جایی درآمد زایی داشته باشند که حتی بخشی از درآمدهای نفتی را پوشش دهد. به صورت کلی، ذی نفعان اصلی کریدورها سه دسته هستند؛ شرکت های حمل، لجستیک و نهایتاً صاحبین کالا. اگر دولت زیرساخت های اصلی را ایجاد کند، قطعاً ذی نفعان منافع خود را در استفاده از کریدورها خواهند یافت. این موضوع به خصوص در بنادر جنوبی اهمیت بیشتری دارد، چرا که به لحاظ گذرگاه های بین المللی که با آن در ارتباط هستند، مساعدترند.

براری در ادامه به ظرفیت بالای بنادر جنوبی به لحاظ تجارت دریایی، پرداخت و گفت: چابهار و مکران از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و در صورت توسعه می توانند شاهراه حمل و نقلی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و از آنجا به بازارهای بین المللی همچون هند باشند.

معاون امور بین الملل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، با اشاره به لزوم حل و فصل مشکلات حوزه ی حمل و نقل، گفت: حمل و نقل بین المللی یک رویه متقابل است. بحث تعامل می تواند اثرگذارترین گزینه برای حل و فصل مشکلات باشد. به عنوان مثال اگر ما محدودیتی برای ناوگان حمل و نقل فرضاً ترکیه ایجاد کنیم به طبع ترکیه این محدودیت ها را برای ناوگان حمل و نقلی ما بیشتر خواهد کرد.

براری در ادامه با اشاره به تعدد نهادهای مسئول و تصمیم گیرنده در زمینه ناوگان حمل و نقل و لجستیک، گفت: در حوزه ی حمل و نقل، اگر به جای تعداد زیادی نهاد نظارتی، یک مرکز متمرکز داشته باشیم کارها با سرعت و دقت بیشتری انجام شده و مشکلات زودتر منتقل و حل و فصل خواهند شد.

وی توسعه زیرساخت های حمل و نقل را عامل پیشرفت این حوزه در عرصه ‎ی بین المللی، دانست و گفت: در صورتی که میزان چالش های بین المللی ایران کاهش پیدا کند، می توانیم جذب سرمایه خارجی داشته باشیم، از این رو می توان به سرعت مسیر رشد را طی کرد. توسعه ی زیرساخت های جاده ای، ریلی و بنادر، منوط به دیپلماسی فعال ما خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.