◄ نخستین محموله ریلی چین از بندر خشک آپرین وارد منطقه پیام شد؛ گام تازه در حمل ونقل چندوجهی
نخستین محموله ریلی کانتینری چین از بندر خشک آپرین وارد منطقه ویژه اقتصادی پیام شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام از ورود نخستین محموله ریلی کانتینری از مسیر چین به این منطقه خبر داد و آن را آغاز فصل تازه ای در توسعه بندر خشک پیام و نقش آفرینی آن در زنجیره لجستیکی کشور دانست.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام در روز سه شنبه ۲۷ آبان، محسن حسنلو با اشاره به اهمیت این رویداد گفت: ورود این محموله ریلی برای نخستین بار به پیام، نشان دهنده فعال شدن یکی از کلیدی ترین بخش های برنامه توسعه بندر خشک و تکمیل حمل ونقل چندوجهی در این منطقه است.
وی افزود: پیام در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین هاب های لجستیکی کشور است و این اتصال ریلی، ظرفیت ما را در حوزه تجارت و ترانزیت به طور محسوسی افزایش می دهد.
حسنلو با اشاره به اینکه، این محموله که از مبدأ شهر شِیان چین و از طریق کریدور شرقی با عبور از قزاقستان و ترکمنستان وارد کشور شده، گفت: این محموله پس از رسیدن به بندر خشک آپرین، برای نخستین بار به منطقه ویژه اقتصادی پیام منتقل شده است.
رییس هیات مدیره منطقه پیام با اشاره به برنامه ریزی برای رام های بعدی افزود: با تصمیمات استانی و هماهنگی های انجام شده، در رام های آتی، تخلیه و بارگیری در ایستگاه کرج انجام و کانتینرها برای عملیات گمرکی، ترخیص و تحویل نهایی به صاحبان کالا به پیام منتقل خواهند شد.
وی افزود: این روند علاوه بر کاهش هزینه و زمان، پیام را به قطب اصلی حمل ونقل و توزیع کالا در استان البرز تبدیل خواهد کرد.
به گفته حسنلو، اتصال ریلی پیام در کنار ظرفیت های هوایی و جاده ای این منطقه، معنای واقعی حمل ونقل چندوجهی را در استان البرز محقق می کند و زمینه ساز جهشی جدی در توسعه زیرساخت های ترانزیتی و اقتصادی کشور خواهد بود.
- رویداد مهم: نخستین محموله ریلی کانتینری از چین، پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان و ورود به بندر خشک آپرین، به منطقه ویژه اقتصادی پیام منتقل شد.
- اهمیت اتصال ریلی: این اتصال بخشی کلیدی از برنامه توسعه بندر خشک پیام و تکمیل حمل ونقل چندوجهی در استان البرز است.
- نقش منطقه پیام: پیام در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین هاب های لجستیکی کشور است و این روند ظرفیت تجارت و ترانزیت را افزایش می دهد.
- برنامه ریزی آینده: در رام های بعدی، تخلیه و بارگیری در ایستگاه کرج انجام خواهد شد و کانتینرها برای عملیات گمرکی و ترخیص به پیام منتقل می شوند.
- مزایا: کاهش هزینه و زمان حمل ونقل، ارتقای جایگاه پیام به قطب اصلی توزیع کالا در البرز، و تحقق حمل ونقل چندوجهی با ترکیب ظرفیت های ریلی، هوایی و جاده ای.
جایگاه بندر خشک پیام در شبکه لجستیکی ایران
ورود نخستین محموله ریلی چین به منطقه ویژه اقتصادی پیام، نقطه عطفی در توسعه حمل و نقل چندوجهی کشور است. برای درک بهتر اهمیت این رویداد، مقایسه ای میان بندر خشک پیام و سایر مراکز لجستیکی ایران مانند بندر شهید رجایی و بندر خشک آپرین مفید خواهد بود.
بندر شهید رجایی (هرمزگان)
-
بزرگ ترین بندر تجاری ایران با سهم بیش از ۵۰٪ از واردات و صادرات کشور.
-
تمرکز اصلی بر حمل ونقل دریایی و اتصال به شبکه ریلی و جاده ای.
-
نقش بین المللی پررنگ در کریدور جنوب ـ شمال و مسیرهای ترانزیتی خلیج فارس.
بندر خشک آپرین (تهران)
-
نخستین بندر خشک رسمی کشور، با تمرکز بر اتصال ریلی و گمرکی.
-
نقطه ورود محموله های ریلی بین المللی، به ویژه از مسیر چین و آسیای مرکزی.
-
نقش کلیدی در کاهش فشار بر بنادر جنوبی و انتقال سریع کالا به پایتخت.
منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام (البرز)
-
ترکیب ظرفیت های هوایی، ریلی و جاده ای ؛ تحقق واقعی حمل ونقل چندوجهی.
-
موقعیت جغرافیایی ممتاز در نزدیکی تهران و محورهای صنعتی البرز.
-
قابلیت تبدیل به هاب توزیع کالا برای استان های مرکزی و شمالی کشور.
-
ورود نخستین محموله ریلی چین، آغاز نقش آفرینی جدی در زنجیره لجستیک ملی.
| مرکز لجستیکی | نوع حمل ونقل غالب | نقش ملی/بین المللی | مزیت راهبردی |
| بندر شهید رجایی | دریایی + ریلی | قطب اصلی واردات/صادرات | اتصال به خلیج فارس و کریدور جنوب ـ شمال |
| بندر خشک آپرین | ریلی + گمرکی | دروازه ریلی بین المللی | کاهش فشار بر بنادر جنوبی، نزدیکی به تهران |
| منطقه پیام | هوایی + ریلی + جاده ای | هاب چندوجهی داخلی/منطقه ای | ترکیب ظرفیت ها، نزدیکی به تهران و صنایع البرز |