۹۵ درصد حمل ونقل کشور جاده ای است
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به سهم ۹۵ درصدی حمل ونقل جاده ای در کشور، این تمرکز نامتوازن را عامل افزایش تلفات جاده ای و کاهش عمر راه ها دانست و بر ضرورت تغییر رویکرد به سمت حمل ونقل ریلی و هوایی تأکید کرد.
در حالی که عمر متوسط آسفالت در کشور تنها حدود سه سال است، مدیرکل راه و شهرسازی فارس استفاده از فناوری های نوین قیر و آسفالت را راه حل افزایش طول عمر راه ها به بیش از ۱۲ سال عنوان کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس، محمدمهدی عبداللهی مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در همایش قیر و آسفالت، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش تخصصی گفت: استان فارس حدود ۱۰ درصد از طول راه های کشور را در اختیار دارد؛ به طوری که با بیش از ۲۳ هزار کیلومتر راه، از نظر طول مسیرها، رتبه اول کشور و از نظر پروژه های بزرگراهی، دومین استان کشور هستیم.
وی با بیان اینکه حمل ونقل در کشور به صورت متوازن پیش نرفته افزود: ۹۵ درصد حمل ونقل کشور و استان فارس جاده ای و خودرومحور است و تنها ۵ درصد سهم حمل ونقل ریلی، هوایی و دریایی است. این تمرکز نامتوازن باعث افزایش تلفات جاده ای و کاهش عمر راه ها شده است؛ چون بیشترین تردد بار از جاده انجام می شود، درحالی که اگر برنامه ریزی درست تری انجام می شد، بخش قابل توجهی از بار می توانست توسط ریل جابه جا شود.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به عمر کم آسفالت در کشور اظهار کرد: عمر متوسط آسفالت در کشور حدود سه سال است، درحالی که در بسیاری از کشورها بیش از ۱۲ سال عمر می کند. این اختلاف نشان دهنده فرسودگی فناوری های اجرا و دستگاه های تولید آسفالت است که باعث می شود کیفیت پخش و تولید آسفالت در استاندارد مطلوب نباشد.
عبداللهی با تأکید بر نقش قیر در افزایش طول عمر آسفالت گفت: قیرهای pg، قیرهای پلیمری و قیرهای اصلاح شده که اکنون توسط شرکت قیر هرمز پاسارگاد تأمین می شود، می تواند به افزایش پایداری، چسبندگی و دوام آسفالت کمک کند و طول عمر راه ها را به طور قابل توجهی افزایش دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصرف سالانه قیر در راه های فارس اشاره کرد: سالانه حدود پنجاه هزار تن قیر در راه های استان مصرف می شود؛ و پنج هزار تن در بافتهای فرسوده البته نیاز ما بسیار بیشتر است اما محدودیت اعتباری اجازه افزایش را نمی دهد. بخش دیگر این مصرف در حوزه راهداری و دیگر توسط شهرداری ها مصرف می شود .
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به ضرورت بهسازی و تعمیر به موقع محورها گفت: اگر در سال های ابتدایی آسیب مسیرها نسبت به بهسازی اقدام شود، هزینه آن یک سوم تا یک پنجم هزینه ترمیم پس از تخریب کامل خواهد بود. بنابراین استفاده از قیرهای اصلاح شده و پلیمری می تواند هزینه نگهداری محورها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
عبداللهی در پایان ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری همایش و حضور فعال شرکت کنندگان افزود: این همایش فرصتی ارزشمند برای هم افزایی علمی و انتقال تجربه است و امیدواریم نتایج آن در ارتقای کیفی پروژه های راه سازی استان فارس و کشور مؤثر باشد.