◄ رویکرد اجرای پروژه های آسفالت در کشور باید بازنگری شود
اروجعلی علیزاده، معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، با اشاره به محدودیتهای مالی و کمبود قیر در پروژههای راهسازی کشور، بر ضرورت بازنگری در شیوه اجرای طرحهای آسفالت، بهبود کیفیت، ارتقای آموزش نیروهای فنی و نوسازی ماشینآلات تأکید کرد.
علیزاده که پیش از ظهر امروز سه شنبه 13 آبان ماه 1404 در افتتاحیه هفدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات وابسته سخن می گفت، بیان کرد: در قانون بودجه کشور سهم سازمان راهداری از قیر حدود ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته شده که معادل ۴۹ درصد سهم نظارت تشخیص است، در حالی که نیاز واقعی کشور دست کم دو تا سه میلیون تن برآورد می شود.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، او افزود: با این حجم محدود قیر، اجرای طرح های نگهداری و بهسازی راه های کشور ممکن نیست. پیشنهاد ما افزایش سهم تخصیصی و بازنگری در نحوه توزیع منابع است تا استان ها بتوانند متناسب با نیاز واقعی خود اقدام کنند.
وی با اشاره به نقش کلیدی بخش خصوصی در اجرای پروژه های آسفالت گفت: «از کارخانه ها، آزمایشگاه ها، دانشگاه ها و مهندسان مشاور انتظار داریم نگاه خود را نسبت به کیفیت و آموزش تغییر دهند. یکی از ضعف های ما در پروژه ها، ناآشنایی برخی نیروهای فنی با اصول کنترل کیفیت و تفسیر نتایج آزمایشگاهی است. باید آموزش های کوتاه مدت اما هدفمند برای ارتقای دانش فنی اجرا شود.»
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تأکید کرد: صرفاً سخت گیری های اداری و جریمه پیمانکاران منجر به بهبود کیفیت نمی شود و باید فرآیندها به صورت اصولی رعایت شود. اگر فرآیندهای فنی از ابتدا تا انتها به درستی انجام شود، عمر روسازی ها می تواند از سه تا چهار سال فعلی به بیش از دوازده سال افزایش یابد؛ یعنی ما وظیفه قانونی و شرعی خود را در قبال مردم انجام داده ایم.
او همچنین ماشین آلات عمرانی را یکی از ارکان مهم تضمین کیفیت دانست و افزود:شبکه نگهداری راه های کشور با حدود ده هزار دستگاه انواع ماشین آلات راهداری فعالیت می کند. طی دو سال اخیر، سازمان موفق شده است حدود ۱۲۵۰ دستگاه جدید خریداری و وارد چرخه نگهداری کند که این اقدام گامی مؤثر در بهبود عملکرد و افزایش عمر راه هاست.
علیزاده در پایان با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان گفت: زمان آن رسیده که با تکیه بر دانش داخلی، ایده های نو و اصلاح فرآیندها، مسیر نگهداری و توسعه راه های کشور را متحول کنیم. با یک تفکر جمعی و همکاری نخبگان، پیمانکاران و دانشگاه ها می توانیم بخش قابل توجهی از مشکلات موجود را برطرف کنیم.
انتهای پیام