| کد خبر: 229752 |

رونمایی از سفیدترین رنگ جهان

پژوهشگران پس از ۶ سال تلاش، موفق به ابداع سفیدترین رنگ جهان شدند که در خنک کردن ساختمان‌ها و مقابله با تغییرات اقلیمی کاربرد دارد.

تین نیوز

پژوهشگران پس از ۶ سال تلاش، موفق به ابداع سفیدترین رنگ جهان شدند که در خنک کردن ساختمان‌ها و مقابله با تغییرات اقلیمی کاربرد دارد.

به گزارش تین نیوز، محققان دانشگاه پردو در ایندیانای آمریکا پس از ۶ سال موفق به ساخت رنگی شدند که ۹۸ درصد نور را از سطح خود را بازتاب می‌دهد و گرمای مادون قرمز را منحرف می‌کند. این در حالی است که به گفته ژولن روآن (Xiulin Ruan) مولف ارشد این پژوهش، رنگ‌ سفید تجاری موجود در بازار تنها ۸۰ تا ۹۰ درصد نور تابیده شده را بازتاب می‌دهد.

خاصیت منحصربه‌فرد این رنگ جدید ناشی از غلظت بالای یک ترکیب شیمیایی به نام سولفات باریم است که از آن در ساخت کاغذ عکس و لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود.

استفاده از این رنگ احتمالا تاثیر قابل توجهی در مبارزه با تغییرات اقلیمی خواهد داشت؛ زیرا آزمایش‌ها نشان می‌دهد پوشاندن سقف‌ با این رنگ می‌تواند دمای ساختمان را تا ۴ و نیم درجه پایین‌تر از دمای محیط کاهش دهد.

علاوه بر کارکردهای صنعتی و زیست‌محیطی، کارکردهای زیبایی‌شناسانه این رنگ هم توجهات زیادی را به خود جلب کرده است؛ به گفته روآن، یک موزه از همین حالا با این تیم تماس گرفته و می‌خواهد این رنگ را در کنار وانتابلک، مشکی‌ترین رنگ سیاه جهان، به نمایش بگذارد.

حق انحصاری استفاده هنری از وانتابلک که در سال ۲۰۱۴ ابداع شد، به آنیش کاپور هنرمند هندی-انگلیسی اهدا شده است. کاپور آثاری که با این رنگ خلق کرده را برای اولین بار سال آینده میلادی در دوسالانه ونیز به نمایش خواهد گذاشت.

برخلاف ونتابلک، ابداع‌کنندگان سفیدترین رنگ جهان امید دارند امکان استفاده آزادانه از این رنگ را برای همه مصرف‌کنندگان فراهم کنند. همکاری‌ها با یک تولیدکننده آغاز شده و این رنگ احتمالا یک تا دو سال آینده توزیع خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.