| کد خبر: 191713 |

بلاتکلیفی کولبران و قول‌های تمام نشدنی دولت

بازارچه‌های مرزی شمال غرب کشور هم‌چنان بی‌رونق هستند.

تین نیوز

روزهای پایانی هفته، ملتهب از اخبار نه چندان امیدوار‌کننده درباره ساماندهی معیشت محروم‌ترین کارگران کشور بود؛ «کولبران» که از 3 سال قبل به دلیل پافشاری دولت بر مبارزه با قاچاق کالا در مبادی مرزی، بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند، حالا در حالی با مشکلاتی به مراتب، سنگین‌تر از سال‌های گذشته دست و پنجه نرم می‌کنند که دولت، در این 3 سال و پس از جان باختن 5 کولبر در ارتفاعات مرزی سرمازده استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، برای فرونشاندن التهاب افکار عمومی، وعده به ساماندهی معیشت این جمعیت داد اما به محض آنکه افکار عمومی، وضعیت معاش کولبران را به دلیل مشکلات اقتصادی تحمیل شده، در اولویت‌های سوم و چهارم قرار دادند، دولت هم وعده‌های خود را به بایگانی سپرد تا بار دیگر و در بزنگاهی دیگر، این وعده‌ها را از صندوق حجیم قول‌های عملیاتی نشده بیرون آورد.

به گزارش تین‌نیوز، مصداق توخالی بودن وعده‌های دولت درباره ساماندهی معیشت کولبران، گذشت بیش از 1000 روز از حادثه تلخ مرگ 5 کولبر و قول دولت به اجرای بیمه کولبری است در حالی که ظرف روزهای گذشته، برخی مسوولان استان‌های مرزی از تداوم بلاتکلیفی فعالیت بازارچه‌های مرزی خبر داده‌اند.

اجرا نشدن وعده‌هایی که دولت ظرف 3 سال گذشته درباره ساماندهی معیشت محروم‌ترین کارگران کشور داده، خطر بالقوه اعتراضات نهفته مرزنشینان استان‌های شمال غرب کشور که چشم امید به درآمد اندک کولبری از معابر خطرساز و مرگ‌آور مرز دوخته‌اند را روز به روز قوت می‌بخشد.

تبعات بی‌توجهی به ساماندهی جدی و عملیاتی شدن حمایت‌های اقتصادی از مرزنشینان استان‌های شمال غرب، در حالی می‌تواند در شرایط امروز کشور نگران‌کننده باشد که مزیت هر گونه اقدام برای کمک به احوال خانواده‌های کولبری و تلاش برای آزادسازی تردد کولبران در معابر مرزی، می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش فقر در این استان‌ها و خطه مرز باشد، چنانکه ظرف روزهای گذشته هم عضو هیات رییسه کمیسیون عمران، ضمن ابراز تاسف برای مرزنشینانی که با وجود مدارک تحصیلات تکمیلی همچون کارشناسی ارشد و دکترا، به دلیل فقر معیشتی و نبود فرصت‌های شغلی در استان‌های شمال غرب کشور، ناچار به کولبری و گذران ایامی بدون امید به آینده هستند به فارس گفت: «به وزیر کشور گفته‌ام که دولت باید در خصوص ساماندهی کولبران اقدام قاطع کرده و از شعار دادن پرهیز کند.

کولبران به دلیل گرفتاری در معیشت و اقتصاد مجبور به این کار سخت و عبور از مناطق صعب‌العبور شده‌اند و دولت هم کاری برای آنها نمی‌کند. 100 هزار کولبر برای رفع مشکلات خانواده‌های‌شان باید چه کنند؟ دولت باید پاسخ دهد که عمر کولبران در دست کیست؟ کولبران نیازمند حمایت دولت هستند در حالی که هیچ چارچوبی برای امرار معاش باثبات برای کولبران در نظر گرفته نشده و این قشر متاسفانه فاقد هرگونه حمایت سازمان‌های حمایتی هستند.»

سید احسن علوی با پیشنهاد بازگشایی بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از راهکارهای کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی کولبران گفت: «متاسفانه متولی واقعی برای رصد و بازگشایی بازارچه‌های مرزی وجود ندارد در حالی که مجاری قانونی می‌توانند با ساماندهی و حمایت از کولبران و ضابطه‌مند کردن آنان ضمن درآمدزایی برای کشور، درآمدهای پایدار برای کولبران ایجاد کنند.

کولبری که در مناطق مرزی به فعالیت می‌پردازد، نه کشاورزی دارد و نه کاسبی خاصی و تنها وسیله امرار معاش او هم شغل کولبری است و روز به روز هم بر تعداد کولبران افزوده می‌شود.

در واقع دلالان و سودجویان در تهران با جابه‌جایی چند جنس و کالا سود میلیونی می‌کنند اما این کولبران زحمتکش هستند که صرفا برای چند هزار تومان مزد، در مناطق صعب‌العبور بارهای سنگین را بر دوش خود تحمل می‌کنند. باید تعریف حقوق بشر مشخص شود.

باید از دولت سوال کرد که آیا حقوق کولبران در اولویت اقدامات دولت قرار دارد یا خیر؟‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر هم که زمستان سال 95 و به دنبال وقوع حوادث تلخ و دلخراش منجر به فوت 5 کولبر در معابر مرزی استان‌های شمال غرب کشور، به عنوان یکی از اعضای گروه ویژه بررسی مشکلات کولبران، به نمایندگی از رییس‌جمهوری عازم استان‌های مرزی شده بود، در این روزها با تاکید بر ضرورت بازگشایی معابر مرزی و کولبری، درباره آتیه معیشت بخش بزرگی از مرزنشینان ابراز نگرانی کرد. علاوه بر این نماینده مجلس، حسین رضازاده؛ نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در گفت‌وگو با ایلنا، سازوکارهای فعلی برای مقابله با قاچاق کالا از مبادی مرزی را بی‌فایده دانست.

اما سرفصل همه این اظهارات، حرف‌های علی مویدی، رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود که ظرف روزهای گذشته خبر از ساماندهی کولبران و بازارچه‌های مرزی داد. این اعلام توسط یک مقام مسوول، از این جهت مبهم است که بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور که ظرف 3 هفته گذشته برای بازدید راهی استان‌های مرزی شمال غرب کشور شده تا مشکلات معیشتی مرزنشینان را بررسی و نحوه تخصیص 42 هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه ساماندهی کولبران از محل مصوبه دولت را مشخص کند، هیچ خبر امیدوارکننده‌ای درباره بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نداشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.