| کد خبر: 232338 |

نمونه سوالات امتحانی نامزدهای شورای شهر تهران!

انتخابات دوره ششم شورای شهر پایتخت رکورد ارائه تعداد لیست از جانب جریانها و گروههای مختلف را شکسته و به نوعی باعث سردرگمی عموم شهروندان شده است.

تین نیوز

انتخابات دوره ششم شورای شهر پایتخت رکورد ارائه تعداد لیست از جانب جریانها و گروههای مختلف را شکسته و به نوعی باعث سردرگمی عموم شهروندان شده است.

این روزها فهرست‌های زیادی برای معرفی نامزدهای شورای شهر در فضای مجازی زیادی دست به دست می‌شود. در برخی اشتراک چند چهره دیده می‌شود و برخی در لیستهای مشترک یا متفاوت دیده می‌شوند، این مساله کار را برای افرادی که می‌خواهند با خیال راحت به فرد یا افرادی که بتوانند گره‌ای از مشکلات شهرشان باز کند، سخت کرده چون در بسیاری از فهرست‌ها از افراد کمتر شناخته شده استفاده شده است.

در حوزه انتخابیه شهر تهران که شورا علاوه بر شهر تهران، بخشی از شهرستان شمیرانات و شهرستان شهرری را هم شامل می‌شود؛ شورایی است که باید شهرداری را انتخاب و بر مدیریت آن نظارت کند که سازمان عظیمی را اداره کند که از برخی وزارتخانه‌های کشور بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است، سازمانی که باید رتق و فتق جمعیتی بالاتر از برخی کشورهای همسایه را بر عهده بگیرد، مشتمل بر ۲۲ منطقه بزرگ و پرجمعیتی که هریک خود شهری هستند.

انتخاب اعضای شورای شهر در دوره‌های اول تا پنجم پایتخت‌نشینان را به این نتیجه رسانده که انتخاب‌های احساسی سیاسی و انتخاب چهره‌های ورزشی و هنری و… همیشه شورا را به حاشیه برده و از کارکرد اصلی آن دور کرده است. اما در این دوره هم خیل زیادی از افراد فاقد تخصص و تجربه خود را برای ورود به ساختمان خیابان بهشت گرم می‌کنند. در این میان انتخاب افراد خبره حتی برای اهل فن هم کار سختی است.

برای این منظور شاید بهترین کار این باشد که برای خودمان یادآوری کنیم اسم افرادی را که می‌خواهیم روی برگ رأی بنویسیم، قرار است در چه زمینه‌ای دانش، مهارت و تجربه داشته باشند؛ به همین منظور فهرستی از سوالاتی ردیف شده که مروری بر تواناهایی های فوق در این زمینه است. اگر نامزدی که دارای شایستگی‌های حداقلی یعنی داشتن تقوا و تعهد کاری و دوری از از فساد و فاسدان، بتواند بیش از نصف این سوالات پاسخ دقیق و به دور از کلی گویی های معمول دهد، لیاقت نشستن بر کرسی پارلمان شهری پایتخت را دارد.

حوزه مالی و اقتصادی

۱- بودجه پایتخت برای سال ۱۴۰۰ چند میلیارد تومان است؟ در فصل اول سال چقدر درآمد و هزینه کرد شهرداری مطابق با یک چهارم بودجه سال جاری بوده و چه میزان انحراف داشته است؟

۲- بدهی دولت به شهرداری تهران چه میزان است؟ در چه زمینه‌هایی این بدهی‌ها انباشته شده و قرار است در صورت وصول در چه بخش‌هایی هزینه شود؟

۳- با توجه به بدهی بالای شهرداری تهران به بانک‌ها، برای کسری بودجه بخش‌های زیربنایی از جمله توسعه حمل و نقل عمومی چه راهکاری غیر از استقراض دارید؟ برای تهاتر با سایر نهادها و سازمان‌ها دقیقاً چه برنامه‌ای دارید؟

۴- بهترین و سریع‌ترین راه برای تسویه حساب انباشت بدهی شهرداری‌های مناطق به پیمانکاران چیست؟

۵- موافق تعدیل نیروهای شهرداری که بعضاً در دوره‌های گذشته به واسطه ارتباطاتی بیش از اندازه نیاز کارمند جذب شده هستید؟ چرا؟

۶- با نحوه اداره فعلی مؤسسه شهروند موافق هستید؟ چه نقدی بر عملکرد فعلی آن دارید؟

بخش حمل و نقل

۱- نظر شما درباره رینگ بزرگراهی تهران چیست؟ کاستی‌های عمده تهران در این زمینه چیست؟

۲- برنامه شما برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی و جبران عقب ماندگی در این زمینه دقیقاً چیست؟

۳- کمبود واگن هنوز مهمترین نقص شبکه ریلی پایتخت و حومه است؛ دقیقاً چه راهکاری برای تأمین واگن از شرکت‌های داخلی یا خارجی متناسب با جمعیت پایتخت و سفرهای درون شهری دارید؟

۴- برای اصلاح ساز و کار ورود شهروندان به طرح ترافیک و محدوده کاهش آلودگی پایتخت چه راهی پیشنهاد می‌دهید؟ دوران کرونا نشان داد که همه طرح‌های قبلی دارای ایرادات فراوان بودند.

۵- توسعه دوچرخه سواری ایمن و ارزان در پایتخت را چگونه می‌خواهید اجرایی کنید؟

محیط زیست

۱ – برنامه شما برای توسعه ناوگان عمومی و خصوصی برقی و هیبریدی چیست؟

۲- چرا طرح‌های قبلی در زمینه موتور برقی شکست خوردند؟ راهکار شما برای مشکلات قبلی از جمله استند شارژ و تسهیلات اعطایی شهروندان چیست؟

۳- مشکل ورود کامیون‌های دیزلی در شب‌ها به پایتخت که حجم بزرگی از آلودگی تهران سوغات آنها است را چگونه می‌خواهید حل کنید؟

۴- برنامه شما برای ادامه فعالیت معادن شن و ماسه اطراف پایتخت چیست؟

۵- چه برنامه‌ای برای حل مشکل بوی نامطبوع جنوب پایتخت دارید؟

۶- وضعیت HSE در شهرداری تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برای رسیدن به نقطه هدف در ۱۴۰۴ چه سازو کارهایی لازم است؟

حوزه شهرسازی و معماری

۱- نظر شما در مورد میزان صدور پروانه‌های ساخت چیست؟ چگونگی می‌خواهید تعادلی بین گران شدن مسکن در تهران و رکود ساخت و ساز از طرفی و از طرف دیگر شهر فروشی ایجاد کنید؟

۲- برای حفاظت از باغات شمال تهران شورا چه راهکاری دارید؟ با مصوبه مربوط به باغ‌ها در دوره پنجم موافق هستید یا مصوبه برج باغ‌ها در دوره‌های گذشته؟

۳- در ساخت و سازهای جدید در تهران تقریباً چیزی از هویت و اسلوب معماری ایرانی و اسلامی باقی نمانده است؛ برای احیای آنچه برنامه‌ای دارید؟

۴- بافت فرسوده تهران چند درصد پایتخت را شامل می‌شود و بیشتر در کدام مناطق است؟ شهرداری چه میزان در نوسازی این محلات باید نقش ایفا کند؟

۵- نظر شما در مورد ملک جماران نهاد ریاست جمهوری چیست؟

۶- درباره مصوبات کمیسیون ماده صد چه می‌دانید؟ ادامه فعالیت آن چگونه باید باشد؟

۷- در زمینه مناسب سازی معابر هنوز فاصله زیادی تا نقطه هدف گذاری داریم، چه برنامه‌ای برای تسریع در این زمینه دارید؟

۸- طرح جامع شهر تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما نیاز به اصلاح دارد؟ دقیقاً در چه بخش‌هایی؟

حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی

۱- اصطلاح فاصله شمال تا جنوب پایتخت شامل چه معیارهایی است؟

۲- برای کاهش فاصله شمال جنوب در معیارهای فوق چه راهکارهایی دارید؟

۳- برای جلوگیری از تخریب و حفظ خانه‌های تاریخی و میراثی پایتخت چه برنامه‌ای دارید؟

۴- چه برنامه‌ای برای افزایش نشاط شهروندان به ویژه برای جوانان، نوجوانان و بانوان پایتخت دارید؟

۵- نظر شما در مورد زیست شبانه چیست؟

۶- ترجیح می‌دهید در شهری زندگی کنید که عبور و مرور دست فروشان چهره آن را غیر مدرن کرده‌است با توجه به اینکه شهروندانی که به دلیل نیاز مالی چاره‌ای به جز دست‌فروشی ندارند یا اینکه در راستای پاک سازی چهره شهر برای شهروندان و توریست‌ها و معرفی چهره زیبای پایتخت ایران در جهان با این افراد برخورد شود؟

۶- برای اینکه شهر به عنوان یک عنصر زنده شناخته شود نه توده عظیم آجری و سیمانی چه پیشنهادهایی دارید؟

۷- برای مقابله با تکدی گری، کودکان خیابان و زباله گردها چه برنامه‌ای دارید؟

۷- برنامه شما برای اداره مؤسسه همشهری و رسیدگی به تخلفات انجام گرفته در آن چیست؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.