| کد خبر: 232325 |

ساخت پارکینگ عمومی و زیرسطحی در تهران رای آورد

در حالیکه برخی اعضای شورای شهر تهران ساخت پارکینگ را نافی شعارهای زیست محیطی شورای پنجم دانستند اما احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی رای آورد.

تین نیوز

در حالیکه برخی اعضای شورای شهر تهران ساخت پارکینگ را نافی شعارهای زیست محیطی شورای پنجم دانستند اما احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی رای آورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در ادامه بررسی طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه عملیاتی احداث پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ‌های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» که در جلسه گذشته شورای شهر کلیاتش به تصویب رسید و البته مخالفان بسیاری داشت.

این طرح که به ساخت پارکینگ در مناطق ۶، ۱۲ و ۱۱ تاکید داشت با مخالفت شهربانو امانی مواجه شد و وی ایجاد نهضت پارکینگ سازی را مغایر ماده ۵۲ قانون و الگوی تی او دی و پیاده محوری دانست.

میرلوحی در جواب امانی گفت: این طرح مزیت‌های متنوع و متعددی دارد و دغدغه شما اینجا مطرح نیست چون محدوده شهر تهران بسته شده است و به آخر دیواره‌ها رسیده است.

وی ادامه داد: این طرح به معنای نقض تی او دی نیست، ولی این خودروهای موجود باید مدیریت شود چون هیچ معبری در شهر از دست خودروها آزاد نیست. و ۶ میلیون ماشین موجود در شهر نیاز به پارکینگ دارند.

خداکرمی با اشاره به اینکه دنیا به سمت اصالت محیط زیستی پیش می‌رود گفت: با این وجود ما عرصه شهر تهران را به استقرار خودرو اختصاص داده‌ایم، در حالی که وظیفه داریم برای آرامش شهروندان اقدام کنیم.

وی افزود: در مراکز شهر نه تنها عبور خودرو را که باید ورود و پارک را هم ممنوع کنیم. این درست نیست دنیا را به سمت دوچرخه محوری و پیاده محوری می‌رود و ما به سمت ساخت پارکینگ شهرداری وظیفه اش تأمین رفاه شده است.

خلیل آبادی ابراز داشت: این طرح برای حل مشکل ترافیک خارج از مناطق محدوده طرح ترافیک است و در داخل محدوده‌ها به دلیل محدودیت زمین چنین امکانی نداریم. برای مثال در منطقه افسریه شب‌ها درگیر برای جای پارکینگ وجود دارد چرا ما باید برای حل مشکلات شهر مانع شویم.

نژادبهرام با اشاره به ساخت بدون پارکینگ خانه در شهر تهران طی سال‌های گذشته گفت: با محدودیت پارکینگ در برخی محلات شهری و حتی تنش‌های جدی شده است. این معضل قبلاً ایجاد شده و باید راه حل برای آن ایجاد شود.

وی یادآور شد: در برنامه بودجه ۱۴۰۰ هم پیشنهاد ساخت ۶۰ پارکینگ محله‌ای را داده‌ایم که تا به حال ۴ پارکینگ ایجاد شده است.

در جلسه امروز و در ادامه بررسی این طرح نژادبهرام پیشنهاد کرده است که توسعه ساخت پارکینگ در مناطق مرکزی ممنوع شود و شهرداری در این مناطق سرمایه گذاری نکند.

اما گلپایگانی معاون شهرداری تهران گفت: الگوی شهرسازی پارکینگ محله‌ای الگوی متداولی است.

پارکینگ مبدا، مقصد، محل تبادل وسیله سفر در مناطق مرکزی بحث پارکینگ مبدا و مقصد می‌تواند بررسی شود.

وی افزود: با انجام مطالعات شهرسازی و دقیق در موضوعات ترافیکی، نمی‌توان بدون مطالعات امکان کیفیت در مناطق مرکزی را حذف کنیم و این مساله کارشناسی نیست. الگوی پارکینگ محله‌ای در مناطق مرکزی اجتناب ناپذیر است و اگر پارکینگ نسازیم باید خودروها در حواشی پارک کنند.

معاون شهردار تهران با تاکید بر هزینه‌های بالای ساخت پارکینگ گفت: اگر ساخت پارکینگ را انجام دهیم، حتماً ساخت و ساز در بافت‌های ریزدانه رونق خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: مهمترین مساله ما در مناطق مرکزی مساله زمین و استفاده از فضاهای زیر سطحی است.

خداکرمی گفت: استفاده از فضاهای زیر سطحی بدون توجه بر عوارض کارشناسی نیست، پارکینگ یعنی ایستایی خودرو و آلودگی بیشتر و در توسعه پارکینگ‌ها فقط به نیاز مردم نگاه می‌کنیم و توجهی به منظر شهری و محیط زیست نداریم.

وی ادامه داد: شورای پنجمی که افتخارش اولویت داده به محیط زیست است باید از این پیشنهاد استقبال کند، چون آیندگان ما را سرزنش می‌کنند که چطور با این حجم تراکم باز هم اجازه ساخت پارکینگ را داده‌ایم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: ایستگاههای مترو و اتوبوس فراهم است و چرا باید در این مناطق پارکینگ بسازیم.

اما پیشنهاد خداکرمی رأی نیاورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.