| کد خبر: 206550 |

غربالگری مسافران در ورودی‌های پایتخت

شیوع گسترش ویروس کرونا در پایتخت ضرورت غربالگری مسافران در دروازه‌های تهران را می‌طلبد.ضمن اینکه باید مکانی برای قرنطینه مسافران مشکوک به این بیماری پیش‌بینی شود.

تین نیوز

آمادگی شهرداری برای اختصاص سوله‌ها و پایگاه‌های مدیریت بحران به‌منظور مقابله با ویروس کرونا، ضرورت غربالگری مسافران در دروازه‌های ورودی و خروجی پایتخت و تصمیم‌گیری برای تعطیلی بازار بزرگ و بازارهای بهاره شهر تهران در روزهای آینده، از محورهای مهم سخنان رئیس کمیته سلامت شورای شهر و رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری در نشست خبری مشترکی بود که به‌صورت مجازی برگزار شد.

در این کنفرانس خبری مجازی که به‌صورت آنلاین و از طریق واتساپ تشکیل شد، ناهید خداکرمی و رضا کرمی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ دادند.

محلی برای قرنطینه مسافران مشکوک

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این نشست مجازی گفت: «شیوع گسترش ویروس کرونا در پایتخت ضرورت غربالگری مسافران در دروازه‌های تهران را می‌طلبد.ضمن اینکه باید مکانی برای قرنطینه مسافران مشکوک به این بیماری پیش‌بینی شود.

ناهید خدا کرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در نشست مجازی با موضوع مقابله و پیشگیری از شیوع کرونا، گفت:«همان زمان که اعلام شد 2مورد مرگ ناشی از مشکلات تنفسی تأیید شده و همچنین موارد مشکوکی هم بستری شده‌اند، پس از بررسی‌های مقدماتی توسط کمیسیون سلامت و مشورت با آقای علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا قرار شد نامه‌ای با موضوع پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برای آقای حناچی، شهردار تهران بنویسیم.این نامه 6 بند عملیاتی داشت که مهم‌ترین آن تشکیل ستاد مقابله با کرونا در تهران بود.

پس از آن توجه ویژه به مکان‌های عمومی به‌خصوص ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و کابین‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی مطرح و تأکید شد تا اقدامات لازم برای ضدعفونی آنها انجام شود.

خداکرمی ادامه داد: «هفته‌ گذشته در صحن شورا تذکر دادم که شهرداری با همکاری پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی تهران کنترل‌هایی انجام دهد و غربالگری صورت گیرد و مکانی برای قرنطینه درنظر گرفته شود، ولی تصمیم‌گیر نهایی دراین زمینه، ما نیستیم. زمانی که خبر کرونا در قم منتشر شد از همان زمان معتقد به اعمال محدودیت عبور و مرور در این شهر بودیم، اما با هر مسئولی اعم از وزارت بهداشت و استانداری صحبت کردیم، معتقد بودند که این کار امکان‌پذیر نیست.»

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره آخرین اقدامی که شورای شهر در مقابله با ویروس کرونا انجام داده تصویب لایحه دوفوریتی بود تا بودجه‌ای برای این موضوع اختصاص داده شود.

تماس با 115برای کمک به شهروندان مبتلا به سندروم تنفسی

عضو پزشک شورای شهر تهران درباره این که اخیرا در برخی از ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی افرادی مشکوک به کرونا در خیابان و یا ایستگاه مترو به زمین افتاده‌اند، بیان کرد: «مشخص نیست این افراد به چه دلیل بر زمین افتاده‌اند؛ کسانی که مبتلا به کرونا باشند دچار سندروم تنفسی با تنگی شدید نفس هستند.اما به هرحال شهروندان درصورت مواجهه با چنین مشکلاتی حتما با شماره115 اورژانس تماس بگیرند تا اقدامات لازم برای این افراد انجام شود.»

خداکرمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت میادین میوه و تره‌بار پس از شیوع کرونا از شست‌وشو و ضدعفونی میادین میوه‌و‌تره‌بار در پایتخت خبر داد و گفت: «‌به‌نظرم باید ورودی اطراف میادین میوه و تره‌بار هم غربالگری و تب افراد کنترل شود.اگر شهروندان علائمی مانند تب، ترشحات بینی و یا به‌طور کلی علائم مشابه سرماخوردگی دارند از منزل بیرون نیایند و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند»

تمهیدات لازم برای کودکان کار و خیابان

تمهیدات درنظر گرفته شده برای کودکان کار و خیابان، موضوع دیگری بود که رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران درباره آن صحبت کرد. او در این زمینه گفت: «دستورالعمل‌های لازم در اختیار پیمانکاران قرار داده شده و امیدوارم فعالیت این کودکان به حداقل برسد. البته تا حدود زیادی فعالیت این کودکان مهار شده، اما باید توجه داشت اقدام اساسی، کار شهرداری نیست. بلکه تمهیدات لازم برای کودکان سر چهارراه باید با کمک بهزیستی و استانداری انجام شود و این موضوع، مورد نظر شهرداری‌است.»

20هزار کیت تشخیص فوری در راه ایران

ناهید خداکرمی درباره وضعیت کیت تشخیص بیماری کرونا و اینکه آیا درخواستی از کشورهای دیگر جهت دریافت این کیت داشته‌ایم یا خیر، ‌گفت‌:« با توجه به شرایط تحریم، هلال‌احمر پروتکل‌های لازم را مدنظر قرار داده است. البته برخی از کشورها مانند چین نیز قرار است طی امروز و فردا 20هزار کیت تشخیص فوری را به ایران ارسال کنند. با ورود کیت‌های جدید به بازار چین این آمار شدت گرفت.

در کشور ما در بدبینانه‌ترین حالت آمار مبتلایان ممکن است 10تا 15هزار نفر باشد که البته باید توجه داشت برخی افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشند اما خودشان از آن خبر نداشته باشند.»

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا نمایشگاه پارک گفتگو با وجود شیوع کرونا متوقف نشده است، گفت‌: « این نمایشگاه در حوزه روابط بین‌الملل شهرداری است که تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده؛ محیط این نمایشگاه سربسته نیست؛ شاید یکی از دلایل تعطیل‌نشدن آن همین باشد. اما اجازه دهید به‌صورت کامل سؤال کنم و آن را به اطلاع شهروندان برسانم. اما همه نمایشگاه‌ها در حوزه خدمات شهری و اقداماتی که ممکن است سبب تشکیل اجتماعی شود را در شهر تهران متوقف کرده‌ایم.

 چرا جلسات شورا لغو نشد؟

اینکه چرا جلسات صحن شورای شهر تعطیل نشده؟ سؤال دیگری بود که خداکرمی درباره آن گفت: «دستورالعمل شهرداری به‌منظور پیشگیری و مقابله با کرونا را تهیه کردیم. من به‌عنوان رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد تعطیلی شورا را دادم تا بتوانیم وسعت این موضوع را تخمین بزنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.  این موضوع البته نه‌تنها برای اعضای شورا بلکه برای سایر اعضای جامعه اقدامی پیشگیرانه محسوب می‌شود.

 اکثر اعضای شورا با این مسئله موافقت نکردند اما جلسات کمیسیون‌ها قرار است به‌صورت مجازی برگزار شود. ضمن اینکه در مورد لغو برگزاری جلسات صحن شورا هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و برخی اعضا اصرار به علنی برگزار کردن آن دارند.»

تعطیلی بازار با تصمیم فرمانداری

رضا کرمی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران هم در نشست خبری مجازی مشترکش با رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به‌احتمال تعطیلی بازار بزرگ تهران و همچنین بازارهای بهاره شهرداری اشاره کرد و گفت:«این امر به تصمیم فرمانداری تهران مربوط می‌شود.» کرمی در پاسخ درباره ضرورت ضدعفونی گسترده خیابان‌ها و معابر پایتخت هم گفت:

«متخصصان مربوطه اثر این کار را اندک می‌دانند؛ ضمن اینکه حجم مواد ضدعفونی‌کننده مورد نیاز برای این کار زیاد است که با کمبود فعلی امکانپذیر نیست. اما حدود ۶ هزار اتوبوس در بخش‌های عمومی و خصوصی داریم که مقرر شده روزانه دو بار، یک‌بار در ایستگاه‌های انتهایی و بار دیگر در ایستگاه‌های ابتدایی ضدعفونی شوند.»

رضا کرمی درپاسخ به پرسش آیا نظارت کافی بر میادین میوه و تره بار برای تامین مایحتاج شهروندان صورت می‌گیرد یا خیر گفت: « نظارت بر میادین به‌طور مستمر انجام می‌شود، اما اگر شهروندان با موردی برخورد کردند که ناشی از کمبود است، از طریق سامانه‌های ارتباط مردمی شهرداری به ما اعلام کنند و مطمئن باشند که حتماً پیگیری خواهد شد.»

چرا پیش از این در سوله‌های مدیریت بحران برای مقابله و پیشگیری از بیماری‌ها لوازم بهداشتی نگهداری نشده است تا درصورت رخداد یک بحران و شیوع یک بیماری به‌طور رایگان در اختیار شهروندان قرار بگیرد؟ که رضا کرمی درباره‌اش گفت:« اصولا طراحی این پایگاه‌ها در زمان ساخت برای این منظور نبوده است و امکانات و تجهیزاتی برای نگهداری درازمدت لوازم بهداشتی و استاندارد مورد لزوم برای این کار وجود ندارد، اما آمادگی لازم برای بهره‌گیری از این پایگاه‌ها برای هرگونه کاربری مورد تأیید وزارت بهداشت در شهرداری وجود دارد.»

او درباره ضدعفونی کردن مبلمان شهری و وسایل بازی کودکان در پارک‌ها به دستورالعمل‌هایی که به سرعت برای این کار تهیه و ارائه شده اشاره و تصریح کرد که این دستورالعمل‌ها در دستور کار سازمان بوستان‌ها قرار گرفته است.

کرمی درباره اینکه آیا سوله بحرانی برای قرنطینه درنظر گرفته شده است؟ خاطرنشان کرد:«این پایگاه‌ها برای هرگونه نیازی که از سوی وزارت بهداشت براساس ظرفیت‌های مختلف این سوله‌ها اعلام شوند آماده هستند. هم‌اکنون ما شرایط حاضر را بحرانی ارزیابی می‌کنیم و براساس پیش‌بینی‌ها ممکن است تا یکی دو هفته آینده با وجود همه تلاش‌ها، شاهد گسترش ویروس هم باشیم.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه همشهری

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.