| کد خبر: 171877 |

◄ طرح زوج و فرد؛ طرح غیرکارشناسی موقتی که دائمی شد

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این طرح پشتوانه علمی، فنی و مهندسی دقیقی ندارد و قرار بود به صورت موقت به مرحله اجرا درآید نه به صورت دایمی.

تین نیوز

طرح زوج و فرد یک اقدام اصولی و تایید شده نیست و مشکلات متعددی را به دنبال دارد.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با بیان این مطلب گفت: طرح زوج و فرد در ابتدای دهه 80 به علت مشکلات ترافیکی که شهر تهران با آن مواجه شده بود به صورت موقتی به مرحله اجرا درآمد.

سید محمد مهدی میرزایی قمی اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این طرح پشتوانه علمی، فنی و مهندسی دقیقی ندارد و قرار بود به صورت موقت به مرحله اجرا درآید نه به صورت دایمی.

او افزود: از جمله مشکلات عمده این طرح؛ تصادفی بودن مبنای آن است، چرا که تعداد پلاک‌های زوج و فرد در شهر تهران به صورت متوازن توزیع نشده است و می‌توان گفت که این طرح از یک توزیع تصادفی در زمینه ورود وسایل نقلیه به محدوده زوج و فرد تبعیت می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: همچنین موضوعات زیست محیطی در این طرح دیده نشده و صرفا نگرش ترافیکی در اجرای طرح مدنظر بوده است.

میرزایی قمی با بیان‌این‌که قرار بود طرح زوج و فرد به صورت مسکن موقت و نه به صورت دائمی، به شهر تهران تزریق شود، گفت: دائمی شدن این طرح بدون مطالعات کارشناسی و فنی، موجب بروز مشکلات ثانویه‌ای برای شهروندان تهرانی شده است.

وی یکی از مشکلات ایجاد شده را افزایش تعداد موتور سیکلت‌ها در تهران دانست و اظهار کرد: محدود زوج و فرد فراتر از محدوده طرح ترافیک است و به علت این‌که نمی‌توان به صورت کامل بر موتور سیکلت‌ها اعمال مدیریت و نظارت کرد، مردم برای این‌که به مشکلات ترددی برنخورند، به موتور سیکلت روی آوردند و این موضوع خود موجب افزایش میزان آلودگی هوا و آلودگی صوتی شد.

این کارشناس افزود: همچنین بخش دیگری از مردم برای این‌که بتوانند در محدوده زوج و فرد به راحتی تردد کنند، به استفاده از وسایل نقلیه ثانویه تمایل پیدا کردند و وسیله نقلیه دیگری خریداری کردند تا خودروهایی با هر دو پلاک زوج و فرد داشته باشند.

به گفته میرزایی قمی این موضوع نیز موجب افزایش خودرومحوری و افزایش بی‌رویه خودروهای شخصی در شهر تهران شد.

او مشکل بعدی را افزایش میزان آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: با توجه به این‌که در طرح زوج و فرد تعداد وسایل نقلیه عبوری وارد شده در محدوده طرح مهم نبوده و مبنا صرفا زوج یا فرد بودن پلاک است، بنابراین استمرار طرح مذکور موجب تغییر کاربری‌های حاشیه و مرز محدوده شده که تبعات سوئی برای شهر تهران به بار آورده است.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس با تاکید بر این‌که طرح زوج و فرد نباید صرفا برمبنای مدیرت ترافیک یا کاهش حجم ترافیک باشد، اظهار کرد: هدف اصلی طرح‌های این چنینی باید کنترل آلایندگی هوا و کاهش آلودگی هوا باشد.

میرزایی قمی افزود: برای مدیریت ترافیک نیز می‌توان از روش‌هایی همچون توسعه حمل‌ونقل همگانی و افزایش عوارض و هزینه‌های استفاده از خودروی شخصی استفاده کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.