| کد خبر: 161554 |

همزمان با برگزار هفدهمین کنفرانس حمل ونقل عنوان شد:

◄ ادامه وضع موجود در تهران به بن‌بست می‌رسد/ دو هدف بزرگ از اجرای طرح ترافیک جدید

در دومین روز از برگزاری هفدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل، نشست هم‌اندیشی معرفی ویژه‌گی‌های شیوه اجرائی جدید طرح ترافیک و چگونگی نرخ گذاری آن با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران برگزار شد.

تین نیوز

در دومین روز از برگزاری هفدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل، نشست هم‌اندیشی معرفی ویژگی‌های شیوه اجرائی جدید طرح ترافیک و چگونگی نرخ‌گذاری آن با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران برگزار شد.

 مشاور معاون حمل‌ونقل وترافیک شهردار تهران در توضیح اولیه و معرفی هر چه بیشتر طرح ترافیک جدید، اظهار کرد: کشش قیمتی یکی از آیتم‌های مهم در کاهش ترافیک و آلودگی هوا است، نحوه دریافت عوارض در کشورهای مختلف تفاوت دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح جدید، تصریح کرد: در نظر گرفتن مساحت مرکز شهر و توجه به نوع سفر در شهر از ویژگی‌های این طرح است و شیفت سفر هم در ان به خوبی دیده شده است.

ذاکری با بیان این مطلب که «براورد ها حاکی است که 115 تا 120 هزار سفر تحصیلی به مرکز شهر داریم»، گفت: مهم‌ترین اشکالات اجرای شیوه قدیم محدودیت طرح ترافیک، تخصیص بدون ضابظه و تخصیص آرم به افراد خاص بود.

وی در مقایسه ویژ‌ه‌گی‌های محدوده طرح ترافیک وضعیت موجود با طرح ترافیک جدید گفت: نرخ پایه و ضرایب موثر بر محاسبه نرخ تردد در محدوده طرح ترافیک، مقدار تاثیر آن بر محدوده‌هایی با ویژگی‌های متفاوت مانند محدوده زوج و فرد کاملاً مورد مطالعه قرار گرفته و در محدوده طرح ترافیک با استفاده از مدل حمل‌ونقل تهران بسیاری از مسائل دیده شده‌اند.

نگرانی از افزایش تعداد ورود سواری ها به محدوده طرح ترافیک، که با این طرح 1 درصد کاهش پیدا می‌کند، از دیگر مواردی است که در طرح به خوبی دیده شده است، در مورد عوارض ورودی به محدوده تقریباً افزایش نداریم و سهم وسایل حمل‌ونقل عمومی در این طرح رو به گسترش است.

وی افزود: اگر همه وسایل حمل‌ونقل بخواهند به محدوده وارد شوند چه اتفاق می‌افتد،  در این باره چند الزام وجود دارد که تکمیل زیر ساخت، اطلاع رسانی، توسعه وبهبود وسایل حمل ونقل عمومی، مدیریت پارکینگ در محدوده طرح در طرح دیده شده است.

معاون حمل‌ونقل شهردار تهران در ادامه این نشست با تاکید بر این مهم که این طرح هم پایش لازم دارد و بخش‌هایی از آن اصلاح می شود، اظهار کرد: ادامه وضع موجود زندگی در تهران راه بن‌بستی است که با حل ترافیک و آلودگی قابلیت مرتفع شدن را داراست.

محسن پورسیدآقایی در ادامه با اشاره به این مهم که باید در این دوره مدیریت دو مشکل اساسی ترافیک و آلودگی را حل کنیم، افزود: اگر مشکلات با روش فعلی قابل حل بود قطعاً تا حالا مشکلات برطرف شده بود.

به گفته وی، این طرح با دو نکته اساسی امکان سیاست‌گذاری به شهردای داده و می‌توان با اجرای آن پارامتر آلودگی و ترافیک را کنترل کرد.  در این طرح، اعداد همه قابل تغییر هستند. خودروهای هیبرید 10 درصد، معاینه فنی برتر 20 درصد و معاینه فنی عادی نیز سهم کامل را برای ورود به محدوده طرح می‌پردازند. نکته دوم زمان‌بندی است، ابزار موجود قابل توسعه هستند، این طرح به چند قسمت تقسیم شده‌، سه بازه زمانی در طرح دیده شده که قابل تبدیل هستند  و شاید در برخی ساعات رایگان شوند. مهم این است که ابزاری در دست شهرداری است تا ترافیک را کنترل کند.

به گفته پور سید آقایی،  ما برای مالک امتیاز قائل نیستیم و تنها خودرو و نوع آن در طرح جدید مد نظر است. باید خودرو برای ورود به محدوده طرح عوارض ایجادی را به مردم بپردازد، عوارض در طرح جدید به اشخاص برنمی‌گردد و به رفتار برمی‌گردد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک خاطر نشان کرد: عواید طرح سال آینده قطعاً قابل مشاهده است و مردم دیگر شاهد تیعیض نیستند و تساوی جایگزین آن خواهد شد، انچه دانشگاه شریف و کنترل کیفیت هوا منتشر کرده‌اند دو درصد آلوگی از اگزوز خودروهای سواری و 40 درصد ذرات معلق هم متعلق به خودروهای سواری است و این تعداد از خودرو چنانچه برقی شوند 12 درصد کاهش آلودگی هوا از بین خواهد رفت.

به فته پورسیدآقایی، محل مصرف عواید صرف توسعه حمل ونقل عمومی و رفع آلودگی و ردیف های ان نیز مشخص شده است و 400 میلیاردی که از این محل به دست می‌آید چندان متفاوت با درامد گذشته شهرداری از این مخل نیست.

در ادامه این نشست قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک، گفت: آنچه مهم است مدیریت تقاضا است، طرح ترافیک در سال 58 به منظور کاستن از تعداد خودروها در مرکز شهر راه‌اندازی شد، باید مطلوبیت استفاده از خودرو نزد مردم نهادینه می‌شد و کاهش پیدا می کرد.

شهریار اقندی‌زاده در ادامه افزود: دو دلیل متفاوت برای دو طرح وجود دارد و باید دانست این طرح با دیگر طرح‌ها چه تفاوتی دارد؟  در این طرح مدیریت تقاضا مطرح است. بحث آلودگی حرف نخست و ترافیک در مراحل بعدی قرار دارند. در طرح گذشته تنها تعدادی از خودروها قادر به ورود به شهر بودند که در طرح جدید حذف شده است.

وی تصریح کرد: 15 شهر جهان در تدوین طرح ترافیک جدید مورد مطالعه  قرار گرفت و نتایج بررسی‌ها نشان داد که با آیتم قیمت می‌شود ترافیک را کنترل کرد.

افندی‌زاده با تاکید بر این نکته که 60 درصد از ترافیک تهران اجباری است که به منظور کار و تحصیل صورت می‌گیرند، گفت: تلاش ما بر مدیریت 40 درصد باقی مانده است تا از میزان ترافیک بکاهیم.

قائم‌مقام معاوت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: خوشبختانه در طرح جدید ترافیک از نقاط ضعف طرح قبلی خبری نیست.

وی یادآور شد: دوربین‌ها به منظور رصد خودروها در ورود و خروج به محدوده طرح ترافیک در حال تکمیل هستند. سازمان فنآوری شهرداری تیم‌هایی را مامور این کار کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.