| کد خبر: 156814 |

ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی

خیابان های زنجان دیگر گنجایش ندارند/ پارکینگ مطالبه اول مردم است

خیابان شلوغ، تاکسی‌ها خالی، ازدحام خودرو شخصی و ترافیک تصویری همیشگی در شهر زنجان است، موضوعی که به چالش جدی برای شهروندان تبدیل شده و ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی را نشان می دهد.

تین نیوز

خیابان شلوغ، تاکسی‌ها خالی، ازدحام خودرو شخصی و ترافیک تصویری همیشگی در شهر زنجان است، موضوعی که به چالش جدی برای شهروندان تبدیل شده و ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی را نشان می دهد.

خزهرا مقدمی: این روزها رشد جمعیت شهری و ماشینی شدن زندگی ها از یک سو و تمایل افراد به استفاده از خودروهای شخصی باعث شده که گره های ترافیکی در سطح شهرها ایجاد شود و استفاده از حمل و نقل عمومی جای خود را به خودروهای تک سرنشین بدهد.

خیابان های زنجان دیگر گنجایش ندارند/ پارکینگ مطالبه اول مردم است

از سوی دیگر در شهر زنجان نبود پارکینگ و در عین حال استفاده نکردن از وسایل نقلیه عمومی باعث شده که مشکلات عدیده‌ای در سطح شهر ایجاد شود. در چند دهه گذشته نیز متناسب با این وضعیت و با وجود افزایش تعداد خودروها، خیابان های هسته مرکزی شهری زنجان، توسعه نیافته اند.

توقف در محل های پارک ممنوع

حال تردد خودروها در سطح شهر زنجان بیشتر شده و این امر نه تنها گره ترافیکی ایجاد کرده است، بلکه باعث شده به علت نبود پارکینگ رانندگان در مکان‌هایی که پارک خودرو ممنوع است، توقف کنند.

استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر زنجان اقبال خوبی ندارد و شهروندان زنجانی بیشتر به استفاده از خودرو شخصی تمایل دارند و این امر باعث شده خیابان های شهر بخصوص هسته مرکزی با حجم بالایی از ترافیک مواجه باشد استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر زنجان از اقبال خوبی برخوردار نیست و شهروندان زنجانی بیشتر به استفاده از خودرو شخصی تمایل دارند و این امر باعث شده خیابان های سطح شهر زنجان بخصوص هسته مرکزی و خیابان هایی که مراکز خرید در آن قرار دارند با حجم بالایی از ترافیک مواجه باشند.

حال باید از خودمان بپرسیم چرا ما از وسایل نقلیه دیگری همچون دوچرخه و اتوبوس برای تردد استفاده نمی‌کنیم، هر چند استفاده از دوچرخه و اتوبوس در زنجان فرهنگ‌سازی نشده است.

در شهر زنجان، بازاریان و اصناف برای حضور در محل کار خود از خودروی شخصی استفاده و خودروی خود را در حاشیه خیابان‌ها پارک می‌کنند، در حالی که به جای این کار می‌توانند از اتوبوس و دوچرخه استفاده و به کاهش ترافیک هسته مرکزی سطح شهر کمک کنند.

شهری که بیش از 400 هزار نفر جمعیت ندارد، در ساعات پیک سفرهای درون شهری از سعدی شمالی تا سعدی وسط، از کوچه‌های باریک سعدی شمالی تا دروازه ارک، از امیرکبیر تا میدان استقلال، از دانشسرا تا بعثت و کوچه مشکی، مقابل فروشگاه‌هایی که هم سد معبر دارند، هم پارک در معبر! همه و همه ترافیک است.

خیابانی ساخته می‌شود آن‌هم با هزینه‌ای گزاف که یک جای کارش می‌لنگد، یا شیب نامناسب دارد، یا به جای تقاطع دوربرگردانی دارد که باید چند صد متر بیشتر راند و بیشتر بنزین سوزاند، یا چپ‌گرد ندارد یا راست‌گرد.

استقرار مراکز خرید در محدوده چهار راه سعدی تا سبزمیدان، پاساژها، بوتیک‌ها و مجتمع‌های تجاری فراوان و نبود پارکینگ، همگی دست به دست هم دادند که این محدوده شهر عملا در بسیاری از مواقع روز شاهد ترافیک شدید باشد و تردد خودروهای تک سرنشین و پارک دوبله خودروها موجب شده شهر زنجان هنوز با وجود تلاش‌های صورت گرفته، نتواند به رشد و آبادانی واقعی دست یابد.

افزایش خودرو در خیابان هایی که گنجایش ندارند

رشد روزافزون وسایط نقلیه عمومی و شخصی موجب شده امروز معضل جدیدی در کنار راحتی نسبی بشر به وجود بیاید که این معضل حاصل برخی بی‌توجهی‌ها و عدم برنامه‌ریزی صحیح است که در این میان شهر زنجان به عنوان یک شهر در حال رشد، امروز با گره کوری به نام ترافیک مواجه شده است.

شهر زنجان که مسیر جاده ترانزیت شرق به غرب کشور واقع شده، بی‌شک محل تردد خودروهای فراوان است که این امر در بسیاری از مواقع از سال شدت بیشتری گرفته و موجب می‌شود شهر زنجان عملا به بسته‌ترین گره ترافیکی خود دچار شود.

بی‌شک، توزیع نامناسب سفرهای درون‌شهری و نبود فروشگاه‌های بزرگ در شهرک‌ها و حاشیه‌های شهر زنجان موجب سرریز شدن سفرهای داخل شهری به مرکز شهر شده که ترافیک‌های سنگین را بر شهر زنجان تحمیل کرده است.

نبود فرهنگ رانندگی از دلایل ایجاد ترافیک در زنجان است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان، نبود فرهنگ رانندگی را از دلایل ایجاد ترافیک برشمرد و گفت: شهروندان می‌توانند برای تردد در بافت مرکزی شهر پیاده‌روی کنند یا از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند اما متاسفانه اغلب خودروها به‌صورت تک‌سرنشین در شهر تردد می‌کنند.

سرهنگ رمضان آفریدون در گفتگو با خبرنگار مهر تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده زنجان طی سال جاری را 168 هزار دستگاه و موتورسیکلت‌های شماره شده را 240 دستگاه اعلام و اظهار می‌کند: طی سال‌های اخیر تعداد خودروها در سطح شهر زنجان افزایش چشم‌گیری داشته است.

وی به کاهش وقوع تصادفات درون‌شهری در استان زنجان اشاره کرده و ادامه داد: استان زنجان در بحث کاهش وقوع تصادفات درون‌شهری رتبه دهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

خیابان های زنجان دیگر گنجایش ندارند/ پارکینگ مطالبه اول مردم است

آفریدون اظهار کرد: خوشبختانه طی سال گذشته تصادفات درون‌شهری در استان زنجان نسبت به سال‌های گذشته روند کاهشی داشته و تحقق این امر مهم فرهنگ‌سازی رسانه‌ها در خصوص رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان گفت: بر اساس بازرسی‌ها و بررسی‌های انجام گرفته استان زنجان در بحث اعمال قانون رتبه 28 را به خود اختصاص داده و کم‌ترین اعمال قانون را دارد و کاهش تخلفات رانندگی در کاهش وقوع تصادفات هم بسیار مهم است.

وی به فرهنگ‌سازی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و گفت: هر چقدر به امر فرهنگ‌سازی توجه شود بازخورد آن را می‌توانیم در کاهش اعمال قانون در جامعه ببینیم و بالطبع وقوع تصادفات هم کاهش می‌یابد.

این مسئول تأکید می‌کند: باید فرهنگ ترافیک در زنجان نهادینه شود و برای تحقق این امر مهم رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی لازم را در جامعه داشته باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان یادآور می‌شود: توجه به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث کاهش تصادفات می‌شود و رانندگان باید قانون‌مند باشند.

فرمانده انتظامی استان زنجان نیز در جلسه تخصصی پیشگیری از حوادث جاده‌ای، مهم‌ترین هدف پلیس از اعمال قانون و برخورد با تخلفات رانندگی را کاهش تلفات و حوادث داخل شهری و جاده‌ای دانسته و می‌گوید: بر اساس آمار پزشکی قانونی، میزان تصادفات فوتی در سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال در استان 12 درصد کاهش داشته و این میزان در سر صحنه تصادف، 15 درصد کاهش داشته است.

کاهش حوادث داخل شهری و جاده‌ای در سایه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همکاری آحاد جامعه با پلیس حاصل می‌شود و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توان از وقوع بسیاری از حوادث جاده‌ای پیشگیری کرد سرهنگ علی آزادی بر گسترش تعاملات با اصحاب رسانه، در راستای اطلاع‌رسانی و ارائه عملکرد به مردم تاکید کرده و می‌افزاید: بر اساس اعلام مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا، میزان اعمال قانون در زنجان در مقایسه با سطح کشور در رتبه 26 کشوری قرار دارد.

وی تاکید می‌کند: کاهش حوادث داخل شهری و جاده‌ای در سایه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همکاری آحاد جامعه با پلیس حاصل می‌شود و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌توان از وقوع بسیاری از حوادث جاده‌ای پیشگیری کرد.

این مسئول با بیان اینکه در راستای درونی کردن فرهنگ ترافیک، اجرای برنامه‌های آموزش همگانی باید تداوم و گسترش یابد، اظهار می‌کند: عامل انسانی به عنوان مهم‌ترین عامل در پیشگیری از حوادث جاده‌ای است.

فرمانده انتظامی استان زنجان تصریح می‌کند: سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و تجاوز به چپ، از جمله عوامل اصلی وقوع تصادفات تلخ رانندگی به‌شمار می‌رود.

طرح پاکبان در سه منطقه پرتردد شهر زنجان اجرا می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری زنجان نیز از اجرای طرح پارک‌بان مکانیزه در زنجان خبر داده و می‌گوید: این طرح از چند روز گذشته شروع شده و مردم رضایت کامل از اجرای این طرح دارند.

سمانه شاددل در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: در این طرح زمان تردد خودرو و خروج و پلاک خودرو آنلاین ثبت شده و این خودرو روی سنسورها قرار گرفته و در 200 نقطه ثبت شده به پارکبان ارسال و از طریق کارت شهروندی هزینه پارکینگ حساب می‌شود.

خیابان های زنجان دیگر گنجایش ندارند/ پارکینگ مطالبه اول مردم است

وی با بیان اینکه با اجرای طرح پارکبان به صورت مکانیزه، بخشی از مشکلات پارکینگ در معابر شهری را حل می‌کند، ادامه می‌دهد: این طرح در سه مرکز پرتردد شهر زنجان اجرا می‌شود و در مراحل بعدی در همه معابر شهر زنجان اجرا خواهد شد و در این میان جلوی بسیاری از مشکلات هم گرفته می‌شود.

بیش از 270 هزار دستگاه خودروی پلاک زنجان در سطح شهر زنجان تردد می‌کنند و در استان زنجان تعداد خودروها با توجه به نسبت جمعیت استان زنجان زیاد است شاددل تصریح می‌کند: بیش از 270 هزار دستگاه خودروی پلاک زنجان در سطح شهر زنجان تردد می‌کنند و در استان زنجان تعداد خودروها با توجه به نسبت جمعیت استان زنجان زیاد است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری زنجان ابراز می‌کند: در استان زنجان به ازای هر خانواده بیش از سه تا چهار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد این تعداد خودرو در شهر باعث ایجاد ترافیک شدید می‌شود و شهروندان زنجانی حتی برای خریدهای بسیار جزئی هم با خودرو شخصی در مرکز شهر تردد کرده و به صورت دوبل در خیابان‌ها پارک می‌کنند که این خود یک معضل و مشکل جدی برای ترافیک شهر زنجان است.

شاددل می‌افزاید: در برخی مواقع شاهد تردد خودرهای تک سرنشین در هسته مرکزی شهر هستیم و این عامل ایجاد ترافیک شدید است و شهروندان زنجان کمتر از وسایط نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: زنجان پارکینگ مناسبی ندارد و باید مردم توجه داشته باشند که ازخودروی عمومی برای تردد استفاده کنند.

به‌هرحال مسئولان شهری زنجان که بارها به کشورهای مختلف سفرکرده‌اند و با برخی از شهرهای این کشورها خواهرخوانده هم هستند حداقل در سفرهای خود به نوع مدیریت شهری در این کشورها توجه کنند تا شاید بازخورد مناسبی از سفرهای خارجی خود برای شهروندان زنجانی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.