مترو و تراموا، نسخههای شفابخش برای ناوگان ریلی کرج
یک کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مترو و تراموا، را نسخههای شفابخش برای ناوگان ریلی کرج دانست.
یک کارشناس ارشد برنامه ریزی حمل و نقل و ترافیک مترو و تراموا، را نسخههای شفابخش برای ناوگان ریلی کرج دانست.
محسن حاجیقاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه البرز، گفت: در حالی که کرج یکی از کلانشهرهای کشور به شمار می رود و به لحاظ جغرافیایی در همسایگی پایتخت کشور قرار دارد اما باید گفت که در کفه ترازوی امکانات و سرانههای شهری و زیرساختهای عمرانی بی شباهت به «کلان روستا» نیست و از اولیههای یک شهر زیست پذیر و پایدار نیز برخوردار نمیباشد.
وی افزود: در شرایطی که شهرهای بزرگ دنیا به سمت خواهرخواندگی با سایر شهرهای پیشرفته و الگوبرداری از آخرین استانداردهای شهرالکترونیک و ناوگان هوشمند حمل و نقل ریلی درون و برون شهری حرکت میکنند اما باید گفت که ما هنوز اندر خم یک کوچهایم و کرج مملو از گلوگاههای ترافیکی و راهبندانهای طولانی است که همگی عرصه را بر سلامت عمومی جامعه تنگ کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون میلیاردها تومان از سرمایههای ملی در پروژه مترو و در اعماق زمین خاک میخورد و سالهاست که مردم سوار بر قطار وعدهها برای دسترسی به واگنهای مترو امروز و فردا میکنند و برغم تحمیل ترافیک بسیار سنگین به معابر اصلی و فرعی شهر اما متاسفانه سوء مدیریت و کم کاریها و ضعف نظارتی به دور این پروژه حیاتی و ملی پینه زده و ریل آن را هر روز از خط اقدام و عمل دور و دورتر میسازد.
وی افزود: به باور بنده روزنهای که میتواند دریچه امیدی برای کرج قلمداد شود، فعالیت شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا در همسایگی این کلانشهر است و این برند نام آشنا که بنیه قوی علمی و اجرایی آن بر اهل فن پوشیده نیست، می تواند ما را برای دسترسی به تراموا و همچنین تجهیز هرچه سریع تر پروژه مترو همراهی نماید تا به مرور گرد محرومیت از چهره ناوگان حمل و نقل عمومی کرج زدوده شود و به سمت اولیه های یک شهر توسعه محور حرکت کنیم.
این کارشناس مترو ادامه داد: گروه مپنا که همکار تجاری شرکت آلمانی زیمنس می باشد، ید طولایی در عرصه ناوگان ریلی دارد و مجموعه ای پیشرو در نهضت بومی سازی صنعت لکوموتیوسازی است و شهرهای بزرگ کشور از جمله مشهد، تهران، اصفهان و... نیز به مدد توان تخصصی و علمی این شرکت بین المللی موفق به تکمیل و راه اندازی خطوط مترو شده اند و امید است که کرج نیز با مغتنم دانستن فرصت همسایگی با یک برند معتبر، آن را به عنوان یک فرصت طلایی در مسیر کاهش ترافیک، ارتقای سلامت محیط زیست و ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی مورد تاکید و استفاده قرار دهد.
وی افزود: باید یادآور شد که دسترسی کرج به مترو، تراموا و سایر اهرم های توانمند ریلی می تواند مقدمه ای برای قرار گرفتن این کلانشهر در دوران گذار از سنتی به مدرنیته قلمداد شود و چه بسا پایانی برای هزینه های ناکارآمد صدها میلیارد تومانی برای ساخت برخی تقاطعات غیرهمسطح قلمداد شود که چهره کرج را زشت و نابسامان میکنند اما درمانگر نیستند و قدرت شفابخشی ندارند و فصل تازه گفتمان های مدیریت شهری کرج و گروه مپنا نویدبخش قرار گرفتن در این مسیر روشن و پُرامید است.
قاسمی یادآورشد: برای درک عمق محرومیتها و ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی کرج که سهمش برای سالمندان و معلولان و افراد کم توان تقریباً صفر است، تنها کافی ایست مطالعهای در وضعیت شهرهای ژاپنی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و غیره داشته باشید تا مشاهد کنید که آرزوهای کنونی ما یافته های چندین دهه قبل آنها به شمار می رود و در شرایطی که شهروندان مطابق با استانداردهای جهانی مالیات پرداخت می کنند، به تناسب همان نیز حق بهره مندی از امکانات و تجهیزات بروز را دارند و ما حق نداریم تا مردم از یک زیست استاندارد و کارآمد شهری محروم کنیم و پیشرفت را در قفس حسادت ها و بخل به اسارت بکشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.