| کد خبر ۲۹۶۴۷۸
کپی شد

پروژه راه آهن رشت–آستارا؛ تحویل اراضی به روسیه و ادامه مطالعات فنی

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اعلام کرد: تیم روسی در ایران مستقر شده و جلسات مشترک برای اجرای پروژه راه آهن رشت–آستارا به طور مستمر برگزار می شود. تاکنون بیش از ۳۴ کیلومتر از مسیر به روس ها تحویل شده و روند تملک اراضی همچنان ادامه دارد.

پروژه راه آهن رشت–آستارا؛ تحویل اراضی به روسیه و ادامه مطالعات فنی
تین نیوز |

پروژه راه آهن رشت–آستارا به عنوان بخشی از کریدور بین المللی شمال–جنوب با همکاری ایران، روسیه و آذربایجان در حال اجراست. عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها، اعلام کرد که تاکنون بیش از ۳۴ کیلومتر از مسیر به روسیه تحویل شده و هدف رسیدن به ۵۰ کیلومتر است. وی تأکید کرد که تملک اراضی از تعهدات ایران بوده و با منابع داخلی انجام می شود. طراحی مسیر و مطالعات فنی تکمیل شده و روسیه از اسفند سال گذشته تدقیق نقشه برداری و ژئوتکنیک را آغاز کرده است. این پروژه بزرگ و تکنیکال، یکی از مهم ترین طرح های زیرساختی کشور محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره آخرین اقدامات روسیه برای تامین مالی پروژه راه آهن رشت - آستارا و اجرای عملیات این خط ریلی اظهار داشت: تیم روسی در ایران مستقر شده است و جلسات با نمایندگان روسیه پی در پی برگزار می شود و این پروژه پویا و در جریان است و هیچ توقفی ندارد. 

ایلنا نوشت: عباس خطیبی با بیان اینکه روند تملک اراضی پروژه خط آهن رشت - آستارا در حال انجام است، گفت: همچنان مشغول تملک اراضی مسیر هستیم و این اقدام یکی از آیتم های مهم پروژه محسوب می شود و ٢٠ کیلومتر طول مسیر به طور رسمی به روس ها تحویل شده است و روس ها هم در حال مطالعات و برنامه ریزی هستند. ما هم به عنوان طرف ایران میزان کیلومتراژ تملک اراضی را اضافه می کنیم و در حال حاضر به بیش از ٣۴ کیلومتر رسیده ایم.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با بیان اینکه در تلاش هستیم این عدد را به ۵٠ کیلومتر برسانیم و به طرف روس تحویل دهیم، ادامه داد: به زودی این میزان اراضی را هم به روس ها تحویل می دهیم تا روس ها مطالعات در اراضی جدید را هم انجام دهند. طراحی مسیر و پروژه خط آهن انجام شده و در بحث مطالعات هم با روس ها به توافق رسیده ایم و صورت جلسه شده البته مطالعات سطوح مختلفی را دارد. درباره تدقیق کارهای ژئوتکنیک روس ها دغدغه هایی دارند و از این بابت سال گذشته الحاقیه را با روس ها امضا کردیم و به روس ها اجازه دادیم تدقیق نقشه برداری و ژئوتکنیک را انجام دهند و روسیه هم از اسفند ماه سال گذشته اقدامات خود را آغاز کرد.

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا تملک اراضی با پول روسیه و تامین مالی روس ها انجام می شود، اظهار داشت: تملک اراضی از تعهدات ایران است و منابع خودمان تملک آزاد سازی می شود.

وی افزود: البته از سمت رشت فعالیت هایی برای اقدامات اجرایی انجام شده است اما میزان فعالیت در مقایسه کل پروژه اما قابل توجه نیست و هدف این است با تامین مالی بتوانیم تمام جبهه ها را درگیر کنیم و در حال حاضر نمی توان گفت پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در واقع در ١۶٢ کیلومتر در نقاطی به صورت محدود اقداماتی انجام شده و فعلا پیشرفت کار در بخش تملک اراضی است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به تعیین قیمت نهایی پروژه گفت: قیمت نهایی را در نظر گرفته ایم و باید ذیل آن اقداماتی انجام شود. توجه داشته باشیم که پروژه راه آهن رشت-آستارا جزو پروژه های بزرگ کشور و بسیار تکنیکال بوده و این ملاحظات هم طبیعی است. راه آهن رشت-آستارا بخشی از کریدور شمال-جنوب بوده و با همکاری سه کشور روسیه- آذربایجان- ایران پیش می رود و درباره احداث مذاکرات صرفا با روسیه است.

جدول زیر وضعیت پیشرفت پروژه راه آهن رشت–آستارا را نشان می دهد؛ تمرکز اصلی فعلاً بر تملک اراضی و مطالعات فنی روسیه است و اقدامات اجرایی در سطح محدودی آغاز شده اند.

جدول وضعیت پیشرفت پروژه راه آهن رشت–آستارا
بخش پروژه  وضعیت فعلی  توضیحات تکمیلی
تملک اراضی بیش از ۳۴ کیلومتر تحویل شده هدف رسیدن به ۵۰ کیلومتر؛ تملک اراضی از تعهدات ایران و با منابع داخلی انجام می شود.
مطالعات فنی در حال انجام توسط روسیه تدقیق نقشه برداری و ژئوتکنیک از اسفند سال گذشته آغاز شده؛ الحاقیه رسمی امضا شده است.
طراحی مسیر تکمیل شده طراحی مسیر انجام شده و توافق و صورت جلسه مشترک با روسیه ثبت گردیده است.
اقدامات اجرایی محدود و پراکنده فعالیت هایی از سمت رشت آغاز شده اما پیشرفت فیزیکی قابل توجهی گزارش نشده است.
تأمین مالی توسط روسیه تیم روسی در ایران مستقر است؛ جلسات مشترک پی درپی برگزار می شود و پروژه پویا و در جریان است.
  • پروژه رشت–آستارا بخشی از کریدور بین المللی شمال–جنوب است که با همکاری ایران، روسیه و آذربایجان پیش می رود.
  • تملک اراضی مهم ترین گام فعلی بوده و ایران مسئول تأمین منابع آن است.
  • مطالعات ژئوتکنیک و نقشه برداری توسط روسیه در حال انجام است تا مسیر دقیق تر و ایمن تر طراحی شود.
  • اجرای عملیاتی هنوز در سطح محدودی آغاز شده و پیشرفت فیزیکی چشمگیر گزارش نشده است.
  • این پروژه به دلیل ابعاد بزرگ و پیچیدگی فنی ، یکی از مهم ترین طرح های زیرساختی کشور محسوب می شود.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    بخوایم نخوایم باید شبکه ریلی نرمال کشور را تکمیل کنیم ایران نیاز دارد به داشتن حدودا ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی نرمال که از ارکان مهم توسعه کشور است درواقع کشورهای قدرتمند و توسعه یافته یکسری اقدامات انجام دادن تا در چنین لولی قرار بگیرن که از مهم ترینش همین توسعه ریلیه کشورهای در حال توسعه هم فهمیدن و توسعه ریلی را در الویت خود گذاشتند کوه و دریا و جنگل را هم شکافتند الان بهرش مال مردمانشان و ابتدا مردم بومی شان و اقتصادشون و سیاستشونه و حتی به نفع نظامی شان ، هر کسی از ساخت ریل بد گفت کارشناس نماست یا در حال خوشبینانه جوگیر مطالب ضدایرانی ، مبارک تمام مردم ایران باشه