تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر اتصال ریلی ایران با کشورهای همسایه
وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آنها را شرح داده است، روندی که در مقایسه با سال های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آنها را شرح داده است، روندی که در مقایسه با سال های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق و زیر راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت کریدورهای ریلی کشور با اشاره به سیاست های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی حمل ونقل و توسعه همکاری های منطقه ای، از پیشرفت قابل توجه پروژه های ریلی کشور خبر داد و گفت: در مسیر خاش ـ چابهار فقط ریل گذاری قطعه ۱۲۰ کیلومتری ایرانشهر ـ نیکشهر باقیمانده است و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. این مسیر بخشی از کریدور مهمی است که کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه و چین پیگیر اتصال آن به شبکه ملی ریلی ایران هستند.
وی با بیان اینکه پروژه راه آهن میانه ـ اردبیل که بیش از دو دهه از آغاز آن می گذرد، نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، افزود: بازدیدهای نهایی این مسیر در حال انجام است و پس از تکمیل، قابلیت بهره برداری کامل خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر کریدورهای اولویت دار مسیر کرمانشاه ـ خسروی گفت: به دلیل حجم بالای کارهای باقی مانده حد فاصل اسلام آباد-خسروی تا پایان سال جاری تکمیل نمی شود، اما در اولویت برنامه های وزارتخانه قرار دارد و پیش بینی می شود ظرف یک تا یک ونیم سال آینده به بهره برداری برسد.
پیشرفت پروژه های بین المللی ریلی
صادق همچنین به پروژه های بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: راه آهن شلمچه ـ بصره با تأمین منابع مالی در حال پیگیری است، در مسیر سرخس ـ چشمه ثریا، حدفاصل تبریز-مرند-چشمه ثریا نیز به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر در دست رایزنی بوده و با انتخاب پیمانکار، کمتر از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.
وی درباره پروژه راه آهن رشت ـ آستارا گفت: تملک اراضی این مسیر تا پایان سال به اتمام می رسد و با استفاده از فاینانس کشور روسیه، ظرف سه سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
صادق تاکید کرد: این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب است که از هند تا بندرعباس، رشت- آستارا، آذربایجان و روسیه و فنلاند امتداد می یابد که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تملک شده و تلاش می کنیم تا پایان سال کل مسیر آماده شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه استراتژیک خود، چه در مسیر شمال ـ جنوب و چه شرق ـ غرب، انتخاب طبیعی کشورهای همسایه برای توسعه همکاری های حمل ونقلی است.
وی یادآور شد: با تأکید رئیس جمهور، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل شبکه ریلی و کریدورهای اصلی کشور متمرکز شده است.