| کد خبر ۳۱۱۹۱۹
کپی شد

تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر اتصال ریلی ایران با کشورهای همسایه

وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آنها را شرح داده است، روندی که در مقایسه با سال های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.

تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر اتصال ریلی ایران با کشورهای همسایه
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آنها را شرح داده است، روندی که در مقایسه با سال های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق و زیر راه و شهرسازی در تشریح آخرین وضعیت کریدورهای ریلی کشور با اشاره به سیاست های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی حمل ونقل و توسعه همکاری های منطقه ای، از پیشرفت قابل توجه پروژه های ریلی کشور خبر داد و گفت: در مسیر خاش ـ چابهار فقط ریل گذاری قطعه ۱۲۰ کیلومتری ایرانشهر ـ نیکشهر باقیمانده است و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. این مسیر بخشی از کریدور مهمی است که کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه و چین پیگیر اتصال آن به شبکه ملی ریلی ایران هستند. 

وی با بیان اینکه پروژه راه آهن میانه ـ اردبیل که بیش از دو دهه از آغاز آن می گذرد، نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، افزود: بازدیدهای نهایی این مسیر در حال انجام است و پس از تکمیل، قابلیت بهره برداری کامل خواهد داشت. 

وزیر راه و شهرسازی درباره دیگر کریدورهای اولویت دار مسیر کرمانشاه ـ خسروی گفت: به دلیل حجم بالای کارهای باقی مانده حد فاصل اسلام آباد-خسروی تا پایان سال جاری تکمیل نمی شود، اما در اولویت برنامه های وزارتخانه قرار دارد و پیش بینی می شود ظرف یک تا یک ونیم سال آینده به بهره برداری برسد. 

پیشرفت پروژه های بین المللی ریلی

صادق همچنین به پروژه های بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: راه آهن شلمچه ـ بصره با تأمین منابع مالی در حال پیگیری است، در مسیر سرخس ـ چشمه ثریا، حدفاصل تبریز-مرند-چشمه ثریا نیز به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر در دست رایزنی بوده و با انتخاب پیمانکار، کمتر از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی درباره پروژه راه آهن رشت ـ آستارا گفت: تملک اراضی این مسیر تا پایان سال به اتمام می رسد و با استفاده از فاینانس کشور روسیه، ظرف سه سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

صادق تاکید کرد: این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب است که از هند تا بندرعباس، رشت- آستارا، آذربایجان و روسیه و فنلاند امتداد می یابد که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تملک شده و تلاش می کنیم تا پایان سال کل مسیر آماده شود.

وزیر راه و شهرسازی  تأکید کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه استراتژیک خود، چه در مسیر شمال ـ جنوب و چه شرق ـ غرب، انتخاب طبیعی کشورهای همسایه برای توسعه همکاری های حمل ونقلی است. 

وی یادآور شد: با تأکید رئیس جمهور، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل شبکه ریلی و کریدورهای اصلی کشور متمرکز شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.