| کد خبر ۳۱۰۷۸۹
کپی شد

◄ ظلم به رانندگان اسنپ و تپسی با چراغ سبز نهادهای قانونی / دهن‌کجی زوج و فرد به اسنپی‌ ها و رانندگان سرویس مدارس

کمیته اضطرار آلودگی هوا در حالی به تداوم طرح زوج و فرد ادامه می‌دهد که این طرح، چند میلیون راننده اسنپ و تپسی و همچنین رانندگان سرویس مدارس را با کاهش درآمد و مشکلات جدی مواجه کرده است.

ظلم به رانندگان اسنپ و تپسی با چراغ سبز نهادهای قانونی / دهن‌کجی زوج و فرد به اسنپی‌ ها و رانندگان سرویس مدارس
تین نیوز |

در هفته های اخیر، تهران شاهد صحنه ای  تکراری از بلاتکلیفی و مشکلات برای مردم   است.  رانندگان اسنپ و تپسی هر شب تا لحظه ای که چشمشان باز است اخبار را چک می کنند تا بدانند فردا  اجازه کار دارند یا نه؟! تصمیم هایی که کمیته اضطرار آلودگی هوا در وزارت کشور اتخاذ می کند ممکن است  در ساعت های پایانی شب تغییر کند یا دست کم رانندگان امیدوارند  مسئولان حاضر در این کارگروه  نیم نگاهی هم به وضعیت جیب آنها داشته باشند.  

از اوایل آذرماه  ۱۴۰۴ اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در تهران  آغاز شده است.  این طرح که امروز - دوشنبه 17 آذرماه -  به صورت مستمر و با تصمیمات هفتگی و حتی روزانه کمیته اضطرار ادامه دارد. این در حالی است که  نهادهای بالادستی و نظارتی، سکوت کامل اختیار کرده اند و همین سکوت، به ادامه این محدودیت مهر تایید زده است.

بحران معیشتی رانندگان اسنپ و تپسی با ادامه طرح زوج و فرد

تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا بیش از همه رانندگان اسنپ و تپسی را هدف قرار می دهد.  قشری که بخش عمده  حمل ونقل روزمره پایتخت را بر عهده دارند. این طرح قرار است به کاهش آلودگی کمک کند و کسی منکر مزیت آن نیست  اما فشار اقتصادی  آن بر رانندگان و مسافران نادیده گرفته شده است. اسنپی ها که روزانه بین ۸ تا ۱۲ ساعت و گاه بیشتر کار می کردند، اکنون تنها بر اساس زوج یا فرد بودن پلاک خودروی خود در روزهای مجاز قادر به فعالیت هستند و این به معنی از بین رفتن نصف درآمد آنها است. برای بسیاری از رانندگان اسنپ و تپسی کاری که در این پلتفرم ها انجام می دهند تنها منبع درآمد است و محدودیت طرح زوج و فرد  آن ها را از حداقل معیشت  محروم کرده است.

از سوی دیگر به دلیل زوج و فرد شدن روزهای فعالیت  تعداد اسنپی های فعال در سطح شهر، کاهش قابل توجهی یافته و   نتیجه این کاهش، افزایش زمان انتظار مسافران و کمیاب شدن اسنپ در برخی مناطق شهر است.

آسیب دیگر این طرح که باید به آن توجه شود افزایش قیمت کرایه ها است. طبیعتا وقتی تعداد اسنپی های فعال  کم شود، قیمت بالا می رود و طی روزهای اخیر، کاربران پلتفرم ها با افزایش محسوس قیمت ها مواجه شده اند. این  مسئله  مردم را در ترددهای ضروری دچار مشکل کرده و نارضایتی آنها را در پی داشته  است.

 فشار طرح زوج و فرد  بر سرویس مدارس

در این میان، رانندگان سرویس مدارس نیز با دشوارترین شکل محدودیت روبه رو شده اند.آنها به دلیل قرارداد با والدین موظف اند هر روز دانش آموزان را جابه جا کنند اما اجرای طرح زوج و فرد باعث شده نتوانند به تعهد خود عمل کنند. این یعنی راننده مجبور است یا خلاف قانون رانندگی کند و جریمه بدهد یا تعهدش به خانواده ها را نقض کند. 

از سوی دیگر، کمیته اضطرار بدون توجه به کمبود ظرفیت حمل ونقل عمومی و فشار سنگینی که بر دوش سیستم حمل ونقل عمومی افتاده و ظلمی که به رانندگان اسنپ، تپسی  و سرویس مدارس روا داشته شده ، همچنان بدون چشم انداز دقیق یا پیش بینی هفتگی به  ادامه طرح تأکید می کند. نکته قابل تامل این که این طرح  اثر قابل توجهی هم بر آلودگی هوا نداشته و  صرفابخشی از ظرفیت حمل و نقل یعنی رانندگان اسنپ و تپسی و سرویس مدارس را از کار انداخته است.

سؤال اینجاست که  ادامه سکوت نهادهای بالادستی تا کجا ادامه خواهد داشت و  چشم پوشی از مشکلات میلیون ها نفر از شهروندان تهرانی چه زمانی پایان می یابد؟

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.