سوت قطار در قلب «رِنو»؛ ۳۴ کیلومتر از مسیر راه آهن ایلام زیر بار ساخت رفت
رویای شنیدن صدای سوت قطار در ایلام با شکافتن دل سخت کوهستان «رِنو» به واقعیت نزدیک تر شد، عملیات حفاری تونل این مسیر سخت گذر از ۱۰۰ متر فراتر رفته و اکنون ماشین آلات راه سازی در ۳۴ کیلومتر از این طرح ملی مشغول کار هستند تا قفل بن بست ریلی در پایتخت خادمان حسینی شکسته شود.
استان ایلام با وجود داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و میزبانی سالانه از میلیون ها زائر، سال هاست که از نعمت خط آهن بی بهره مانده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ایلام با وجود داشتن گنجینه های بزرگ نفت و گاز و جایگاه بی مانندش به عنوان گذرگاه اصلی زائران کربلا، سال هاست که چشم انتظار پیوستن به شبکه راه آهن کشور است.
این کاستی بزرگ، نه تنها هزینه سفر و جابه جایی کالا را افزایش داده، بلکه فشار سنگینی بر جاده های کوهستانی استان وارد کرده است.
اکنون اما با تمرکز دولت و تلاش سازندگان، مسیر ریلی «اسلام آباد غرب - ایلام» به عنوان بخشی از راهگذر ریلی غرب کشور جان تازه ای گرفته است.
این استان کوهستانی پس از ۱۸ سال فراز و نشیب و کلنگ زنی های بی سرانجام، اکنون شاهد تکاپوی تازه ای در کارگاه های راه سازی است تا شاید این بار وعده ها بر روی ریل اجرا قرار گیرند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از پیشرفت فیزیکی در دشوارترین بخش مسیر خبر داد و اظهار کرد: حفاری تونل راه آهن در گردنه سخت گذر «رِنو»(مسیر اسلام آباد به ایلام) از مرز ۱۰۰ متر گذشته است.

جعفر رفیعی با اشاره به بازدید مشترک با مدیرکل دیوان محاسبات و نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، افزود: از مجموع ۷۷ کیلومتر مسیر طراحی شده بین اسلام آباد تا ایلام، اکنون پیمانکاران در دو بخش (قطعه) فعال هستند و ماشین آلات در حال کارند.
وی درباره ویژگی های فنی این ابرپروژه توضیح داد: ساخت ۲۰ رشته تونل به طول بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ متر و ۴۰ دهنه پل بزرگ به طول چهار هزار متر طراحی شده و همچنین پنج ایستگاه برای جابه جایی مسافر و کالا در طول مسیر ساخته خواهد شد.
رفیعی با بیان اینکه هم اکنون ۳۴ کیلومتر از مسیر در قالب دو قرارداد در حال زیرسازی است، یادآور شد: در صورت رسیدن اعتبار لازم، کار ساخت در بخش های دوم و سوم نیز آغاز می شود و تمام مسیر اسلام آباد تا ایلام زیر بار عملیات اجرایی می رود.
وی یادآور شد: پس از پایان زیرسازی، نوبت به ریل گذاری می رسد که هزینه ای برابر و شاید بیشتر از زیرسازی دارد و نیازمند پشتیبانی مالی قوی است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام همچنین به افق بلندمدت طرح اشاره کرد و گفت: برای اتصال ایلام به شبکه جنوب و خوزستان (اندیمشک)، مسیری ۳۶۷ کیلومتری از راه مهران و دهلران پیش بینی شده که تلاش ها برای گرفتن مجوزهای قانونی (ماده ۲۳) آن همچنان ادامه دارد.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی، در طول این ۷۷ کیلومتر، پنج ایستگاه برای سوار و پیاده شدن مسافر و تخلیه بار در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون پیمانکاران در دو بخش (قطعه) به طول مجموع ۳۴ کیلومتر مشغول زیرسازی هستند و خاک برداری، خاک ریزی و آماده سازی بستر برای ریل گذاری در این بخش ها با شتاب مناسبی در حال انجام است.
یکی از چالش های همیشگی طرح های بزرگ در ایلام، کمبود پول و نقدینگی بوده است.
این پروژه که در هفته دولت سال ۱۴۰۱ با برآورد اولیه ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال آغاز شد، نیازمند تزریق پیوسته منابع مالی است.

رفیعی در این باره گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان برای این طرح پیشنهاد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به پروژه تزریق شده تا چرخ کارگاه ها از حرکت نایستد و با این حال، تکمیل زیرسازی و آغاز ریل گذاری نیازمند نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه است.
وی بیان کرد: مطالعه مسیر ۳۶۷ کیلومتری راه آهن ایلام به سمت مهران، دهلران و در نهایت اندیمشک انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: این مسیر راهبردی که ایلام را به بنادر جنوبی متصل می کند، در حال طی کردن مراحل قانونی برای دریافت مجوز ماده ۲۳ است.
اتصال ایلام به شبکه راه آهن کشور پروژه ای استانی نیست، الزامی ملی برای توسعه بازرگانی و گردشگری زیارتی در غرب کشور و با وجود همه ظرفیت ها و توانمندی های استان ایلام است.
مرز مهران کانون اصلی تردد زائران عتبات عالیات است و سالانه بیش از هشت میلیون نفر از این مرز می گذرند که در ایام اربعین به اوج خود می رسد.
راه آهن می تواند بار ترافیکی جاده ها را کاهش داده و ایمنی سفر زائران را تضمین کند.
روزانه صدها کامیون حامل کالا از مرز مهران راهی عراق می شوند و اتصال ریلی می تواند هزینه ترانزیت و صدور کالا را به شدت کاهش دهد و کالاهای ایرانی را در بازار عراق رقابت پذیرتر کند.
ایلام دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و حمل فرآورده های پتروشیمی و نفتی با ریل، بسیار ارزان تر و ایمن تر از تانکرهای جاده ای خواهد بود.
صدای ماشین آلات راه سازی در دل کوه «رِنو»، نغمه ای امیدبخش برای مردم ایلام است.
مردمی که سال ها وعده های بسیاری شنیده اند، اکنون منتظرند تا با همت دولت چهاردهم، سوت قطار را در شهر خود بشنوند و استانشان از بن بست جغرافیایی خارج شود.
اهمیت این خط آهن تنها برای جابه جایی مسافر داخلی نیست و مرز مهران به عنوان کانون اصلی تردد زائران اربعین و دروازه تجارت با عراق، نیازی حیاتی به ریل دارد.
سالانه بیش از هشت میلیون زائر از این مرز می گذرند و روزانه صدها کامیون کالا روانه عراق می شوند.
نبود ریل باعث شده فشار سنگینی بر جاده های استان و جیب مردم وارد شود.
کارشناسان بر این باورند که اتصال ریلی ایلام، نه تنها موتور اقتصاد استان را روشن می کند، بلکه با تسهیل صادرات نفت، گاز و پتروشیمی و اتصال به استان های همسایه در عراق (واسط، میسان و دیاله)، جایگاه ایران را در ترانزیت منطقه محکم تر خواهد کرد.
اکنون چشم مردم ایلام به دولت چهاردهم دوخته شده تا با تأمین به موقع هزینه ها و اولویت دادن به این زیرساخت حیاتی، به سال ها انتظار پایان دهد و ایلام را از بن بست خارج کند.
