وزیر راه و شهرسازی: روند احداث خط ریلی رشت–آستارا با سرعت در حال اجراست
وزیر راه و شهرسازی از تمرکز ایران بر تکمیل خط ریلی رشت–آستارا در چارچوب کریدور شمال–جنوب خبر داد و نشست سه جانبه باکو را مؤثر ارزیابی کرد.

وزیر راه و شهرسازی از تمرکز ایران بر تکمیل خط ریلی رشت–آستارا در چارچوب کریدور شمال–جنوب خبر داد و نشست سه جانبه باکو را مؤثر ارزیابی کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس کمیسیون اقتصادی، تجاری و همکاری بشر دوستانه میان ایران و آذربایجان در گفت وگویی بیان کرد که ایران توجه ویژه ای به احداث خط ریلی رشت-آستارا در شمال کشور به عنوان یکی از پروژه های مهم در چارچوب گذرگاه بین المللی شمال-جنوب دارد.
فرزانه صادق، معاون وزیر راه و شهرسازی، روز دوشنبه در جریان سفر به باکو برای شرکت در نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، از تمرکز جدی بر تکمیل پروژه اتصال خط ریلی رشت–آستارا خبر داد.
وی با اشاره به اهمیت این مسیر در توسعه همکاری های منطقه ای، تأکید کرد که روند اجرایی این پروژه طی ماه های اخیر با سرعت بیشتری دنبال شده است.
او بیان کرد: خط ریلی رشت-آستارا بخشی از توسعه گذرگاه بین المللی شمال-جنوب است. در این بخش از این گذرگاه هیچ مسیر ریلی وجودندارد. طرف ایرانی روند خریداری زمین هایی را که این مسیر ریلی در آن ایجاد خواهد شد را تا پایان سال تکمیل خواهد کرد. طرف روسی نیز در حال بررسی مسئله احداث خط آهن است.
صادق افزود: نشست باکو درباره مسائل اقتصادی و تجاری که میان آذربایجان، ایران و روسیه برگزار شد، موثر بود. مقدمات آن مدت زیادی به طول انجامید. تصمیمات اتخاذشده در این نشست و مسائلی که اجرای آن ها مورد بحث قرار گرفت، اهمیت قابل توجهی داشت.
وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد که این نشست سه جانبه به ویژه به آماده سازی نقشه راه دستیابی به هدف حمل ونقل سالانه ۱۵ میلیون تن بار میان سه کشور پرداخته شد که به گفته او «هدفی قابل تحقق است و این نقشه راه بدون شک تمامی مشکلاتی را که در آینده ایجاد خواهد شد را حل خواهد کرد.»
صادق افزود: انتظار می رود پیشرفت قابل توجهی در احداث این خط ریلی در سه سال آتی انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین بیان کرد: مسئله دیگری که در نشست باکو مورد توجه قرار گرفت، ساده سازی روند ترانزیت و حمل ونقل بار بود، چراکه مقامات گمرکی سه کشور نیز در این نشست حضور داشتند. بیشتر مشکل ترانزیت در این مسیر مربوط به زیرساخت ها نیست. بررسی روش های ساده سازی این روند در حمل ونقل ریلی، جاده ای و دریایی به شدت حائز اهمیت است.
صادق افزود که این نشست سه جانبه و نشست های دوجانبه ای که در حاسیه آن برگزار شد بر افزایش شمار کامیون هایی که از تمامی گذرگاه ها میان ایران و آذربایجان و آذربایجان و روسیه می گذرند، تاکید داشت.
وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی دیگر از مسائل مهم در نشست باکو بخش انرژی،-ایجاد کریدورهای گاز و برق بود. هر سه کشور به گسترش همکاری، اتخاذ تدابیر عمل گرایانه و اجرای توافقات حاصل شده تمایل دارند. ما به زودی به نتایج مثبتی در این زمینه دست پیدا خواهیم کرد.