| کد خبر: 178861 |

◄ سیمای حمل‌ونقل ریلی: روبه جلو یا زیان‌ده؟

با وجود اینکه رییس‌جمهور کشورمان یکی از اولویت‌های دولت را راه‌آهن و اتصال آن به مسیرهای ترانزیتی عنوان کرده است، یک کارشناس ریلی خبر از بروز خطر به‌دلیل خروج 50 درصدی قطارهای بین‌شهری از چرخه مصرف و زیان‌ده شدن حمل‌ونقل ریلی با استمرار وضعیت فعلی داده است.

تین نیوز

رییس‌جمهور دیروز با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه‌وشهرسازی دیدار کرد و در سخنرانی خود به تشریح عکس‌العمل دولت در بخش حمل‌ونقل پرداخت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسن روحانی گفت: حمل‌ونقل دنیای بسیار بزرگی است و در شرایط تحریم، نیازمند کار ویژه‌ای در این بخش هستیم که با توجه به این شرایط، بار سنگینی بر دوش وزیر راه‌وشهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

روحانی اضافه کرد: راه‌آهن، یک وسیله مطمئن‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر برای حمل‌ونقل مسافر و بار است. بنابراین کسی که می‌خواهد دو هزار کیلومتر رانندگی کند، چقدر باید سختی و ناامنی بکشد. چراکه جاده‌های ما صد درصد امن نیستند. رییس‌جمهور تصریح کرد: حالا فرض کنید این فرد در یک کوپه قطار باشد و با خدمات اینترنتی به دنیا متصل شود.

روحانی با تاکید بر اینکه باید راه‌آهن را توسعه دهیم و یکی از مشکلات گذشته، این است که درخصوص راه‌آهن کمتر فکر شده است، خاطرنشان کرد: من در افتتاح اخیر ارومیه، اعلام کردم که حدود دو هزار کیلومتر راه‌آهن ایجاد شده است. مشاهده می‌کنیم ۲۰ درصد راه‌آهن در این پنج سال نسبت به‌کل دوره‌های قبل صورت گرفته است و این نشان می‌دهد کار بسیار بزرگی انجام شده و در حوزه راه‌آهن امکانات خوبی فراهم شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت همچنان راه‌آهن مخصوصا اتصال راه‌آهن به مسیرهای ترانزیتی است، اضافه کرد: راه‌آهنی که از چابهار به زاهدان می‌رود و سرخس را به چابهار متصل می‌کند، راه‌آهنی است که می‌تواند پولش را سریع بازگرداند. راه‌آهن دیگر، راه‌آهنی است که قزوین را به رشت متصل می‌کند و از آنجا به آستارا متصل می‌شود.

روحانی ادامه داد: البته من فکر می‌کردم که این راه‌آهن در بهمن‌ماه افتتاح می‌شود ولی آقای اسلامی گفتند این کار در اسفندماه ممکن است ولی مهم این است که این کار تا پیش از سال جدید انجام شود.

او برقی کردن قطارها و راه‌آهن و اتصال به مسیرهای ترانزیتی را مهم دانست و افزود: باید مشکلات اعتباری در این زمینه حل شود.

این در حالی است که دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته خبر از بروز خطر خروج 50 درصدی قطارهای بین‌شهری از چرخه مصرف و زیان‌ده شدن حمل‌ونقل ریلی را با استمرار وضعیت فعلی داده است.

مجید بابایی گفت: در طی سال‌های اخیر به دلیل نرخ پایین سوخت و همچنین سیاست‌های مرتبط با عوارض قطارهای مسافری و باری، این ناوگان کاملا زیان‌ده بوده‌اند و اگر کمک اندک دولت به قطارهای حومه‌ای نبود این بخش نیز با ورشکستگی روبه‌رو می‌شد.

بابایی تصریح کرد: در سال‌های اخیر علی‌رغم تصویب مصوبه یارانه‌ای، به دو بخش مسافری و ریلی تعلق نگرفته و این مورد باعث شده وضعیت این دو بخش بحرانی شود.

دبیر انجمن ریلی همچنین خبر داد: با سازمان برنامه و بودجه توافقاتی شده تا به ازای هر نفر-کیلومتر یارانه‌ای را به بخش خصوصی مسافری ارائه دهند؛ چراکه به دلیل قیمت‌گذاری نرخ بلیت توسط دولت و هزینه سرمایه‌گذاری بالا وضعیت در بخش ریلی مسافری به‌مراتب بدتر است.

دبیر انجمن ریلی همچنین با بیان اینکه در 15 سال اخیر اقدامات خوبی درخصوص جذب سرمایه به صنعت ریلی کشور انجام شده است، گفت: متاسفانه بخش خصوصی به دلیل بروز مشکلات در سیاست‌گذاری‌های کلان بخش حمل‌ونقل دچار چالش‌هایی شده و نتوانسته از تمامی ظرفیت و توان خود بهره‌مند شود.

بابایی اضافه کرد: به‌طورکلی توسعه و طرح‌های توسعه‌ای نیازمند منابعی است که دولت به علت محدودیت درآمد و وابستگی به نوسانات قیمت نفت قادر به تامین آنها نیست، بنابراین تامین سرمایه می‌تواند جایگزین مناسبی برای تامین منابع مالی این صنعت از دو مسیر بازار سرمایه و بخش خصوصی باشد.

این کارشناس ریلی همچنین با اشاره به اینکه برای حضور بخش خصوصی باید سیاست‌گذاری‌ها در دو حوزه بار و مسافر اصلاح شود، تاکید کرد: در کنار این اصلاح باید دولت از صنعت ریلی حمایت کند و به این صنعت یارانه اختصاص دهد.

بابایی بزرگ‌ترین مشکل بخش خصوصی در صنعت ریلی را نرخ پایین سوخت گازوئیل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر گازوئیل به‌صورت تقریبا رایگان در اختیار بخش جاده‌ای قرار می‌گیرد که این مورد، مزیت رقابتی صنعت ریلی با مصرف سوخت یک‌هفتم بخش جاده‌ای را به چالش می‌کشاند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی همچنین دریافت عوارض از جاده را تنها 4 درصد و از ریل را 23 درصد عنوان کرد و گفت: همه موارد ذکرشده باعث شده هزینه بخش ریلی نسبت به بخش‌های دیگر بالاتر و این صنعت بازنده رقابت با حمل‌ونقل جاده‌ای شود.

بابایی ادامه داد: دست‌ودل‌بازی‌های دولت درخصوص قیمت سوخت و عوارض در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای باعث شده بخش خصوصی نگاه جامعی به صنعت ریل نداشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.