| کد خبر: 178858 |

◄ اسلامی قول داد: ساخت 400 هزار واحد مسکونی تا سال 1400

در دیداری که امروز بین حسن روحانی، رئیس‌جمهور با محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی برگزار شد، روحانی از وزیر جدید خواست تا هر چه سریع‌تر عقب‌ماندگی در حوزه مسکن را جبران کند. اسلامی نیز قول داد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا سال ۱۴۰۰ تحویل دهد که در این‌صورت و با درنظر گرفتن تولید مسکن توسط بخش‌خصوصی نیاز مسکن کشور تا حدودی تأمین خواهد شد.

تین نیوز

در دیداری که امروز بین حسن روحانی، رئیس‌جمهور با محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی برگزار شد، روحانی از وزیر جدید خواست تا هر چه سریع‌تر عقب‌ماندگی در حوزه مسکن را جبران کند. اسلامی نیز قول داد تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا سال ۱۴۰۰ تحویل دهد که در این‌صورت و با درنظر گرفتن تولید مسکن توسط بخش‌خصوصی نیاز مسکن کشور تا حدودی تأمین خواهد شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، رئیس‌جمهور به مواردی همچون ایمن‌سازی، واگذاری به بخش‌خصوصی، تولید مسکن ارزان و دراختیار قرار  دادن زمین رایگان اشاره کرد. وزیر راه و شهرسازی هم سه برنامه وزارتخانه برای تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق شرکت بازآفرینی شهری، بنیاد مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید را تشریح کرد. او هم‌چنین از تغییر رویکرد وزارت متبوعش از انقباضی به انبساطی در حوزه مسکن خبرداد.

رئیس‌جمهور هم در دیدار امروز با اشاره به تازه‌نفس بودن وزیر راه و شهرسازی گفت: ساختمان‌هایی که امروز در ایران ساخته می‌شود در چارچوب نیست و چند سال عقب است. روحانی هم‌چنین بر لزوم نوسازی و بازسازی ۲۷۰ محله واقع در بافت‌های فرسوده اشاره کرد. رئیس‌جمهور بابیان این‌که تولید مسکن باید به بخش‌خصوصی واگذار، اما نظارت دقیقی بر آن انجام شود گفت: باید مسکن خوب و ارزان درست کنیم.

روحانی نقدی هم به عملکرد دولت قبل در بحث مسکن مهر داشت. او خاطرنشان کرد: در دولت قبل از جیب مردم مسکن ساخته شد. ۴۵ هزارمیلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شد و به بخش مسکن آمد و درنتیجه حدود ۳۰ درصد تورم ایجاد کرد. کاری ندارد من فردا صبح به بانک مرکزی بگویم ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان بدهد تا ۴ هزار خانه درست شود، اما این موجب تورم می‌شود. یک عامل اصلی تورم نقدینگی است و پایه پولی یک نقدینگی خطرناک است. خدمتی که ما کرده‌ایم این است که از پایه پولی برداشت نکرده‌ایم، البته بانک‌های متخلف از پایه پولی برداشت می‌کنند. ما باید مسکن را از منبع درست ایجاد کنیم، نه از هرکجا پول برداریم.

طبق طرح جامع مسکن، کشور سالیانه به حدود یک‌میلیون واحد مسکونی نیاز دارد اما به‌دلیل رکود مسکن، بخش‌خصوصی انگیزه خود را طی سال‌های اخیر برای تولید ازدست‌داده است. هم‌اکنون با توجه به میزان پروانه‌های صادره تولید سالیانه کشور از طریق بخش‌خصوصی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است. بنابراین ازنظر کارشناسان، دولت باید هم‌وغم خود را بر ایجاد بستر و ارائه مشوق‌های لازم برای توسعه‌گران و انبوه‌سازان بخش‌خصوصی به کار گیرد؛ چراکه تجربه و عملکرد دولت‌های نهم و دهم که در قالب طرح مسکن مهر خود را نشان داده، مداخله مستقیم دولت در تولید مسکن نه‌تنها نیاز سالیانه کشور را تأمین نمی‌کند بلکه اثرات مخربی را در ایجاد تورم برای اقتصاد کلان به همراه دارد. طبق اعلام کارشناسان، دولت‌های نهم و دهم قصد داشتند سالیانه یک‌میلیون واحد مسکونی بسازند؛ اما پس از شش سال که طرح مسکن مهر را مدیریت کردند ۶۹۰ هزار واحد را تحویل دادند. درحال‌حاضر نیز طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده که البته ۲۳۰ هزار واحد آن ازنظر ابنیه کامل شده و معطل خدمات و زیرساخت‌هاست.

با مروری بر سه برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن تا سال ۱۴۰۰ هم‌زمان با پایان برنامه ششم توسعه متوجه می‌شویم که مهم‌ترین سیاست دولت در این بخش یعنی بازآفرینی شهری با چالش عدم همراهی دستگاه‌های دولتی در ارائه زمین رایگان و عدم تمایل بخش‌خصوصی برای این ورود به این مناطق مواجه است. البته روز گذشته وام ساخت مسکن در بافت فرسوده به ۱۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که می‌تواند یک‌قدم روبه‌جلو باشد.

از سوی دیگر تکلیف شهرهای جدید برای تولید ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با چالش‌های کمتری نسبت به شرکت بازآفرینی شهری مواجه است؛ چراکه شهرهای جدید، زمین رایگان به‌اندازه کافی دراختیار دارد که یک امتیاز محسوب می‌شود. تنها لازم است با اتخاذ سیاست‌های درست، توسعه‌گران را برای رود به طرح‌های مشارکتی تشویق کرد. شرکت عمران شهرهای جدید در گام اول تولید ۵۰ هزار واحد را در دستورکار قرار داده و هم‌اکنون ۱۰ هزار واحد را کلنگ‌زنی کرده است. برای بنیاد مسکن نیز تکلیف شده تا ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد. با توجه به وظایف بنیاد در حوزه تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد، عملکرد آن تا حدودی مناسب ارزیابی می‌شود و پیش‌بینی آن است که بتواند از عهده مأموریت جدید نیز بربیاید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.