| کد خبر: 152513 |

معاون مسافری راه‌آهن خبر داد:

راه اندازی قطار ترکیبی قم ـ کربلا

معاون مسافری راه‌آهن از راه اندازی قطار ترکیبی قم – کربلا برای جابجائی زوار حسینی خبر داد و گفت: اولین سیر این قطار هشتم آبان امسال خواهد بود .

تین نیوز

معاون مسافری راه‌آهن از راه اندازی قطار ترکیبی قم – کربلا برای جابجائی زوار حسینی خبر داد و گفت: اولین سیر این قطار هشتم آبان امسال خواهد بود .

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، میر حسن موسوی در نشست خبری با اشاره به اینکه راه آهن برای اربعین امسال ۲۲۱ هزار نفر صندلی قطار برای زائران اربعین حسینی پیش بینی کرده است افزود: این میزان نسبت به سال به سال گذشته ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: حرکت قطارها در این مسیر از ۴ آبان ماه آغاز می‌شود و تا ۲۴ آبان ماه امسال ادامه دارد.

موسوی گفت: قطارهای خرم‌شهر ـ شلمچه با ۴۷۰ سیر قطار و ۱۵۰ هزار و ۷۲۰ نفر صندلی برای جابه‌جایی زوار حسینی ایجاد شده است که این قطار در مسیر خرمشهر – شلمچه بر اساس تقاضا ۲۴ ساعته سیر دارند و به منظور افزایش سرعت جابجایی به صورت رایگان زائران را جابه‌جا می‌کنند.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: همچنین ۷۰ سیر قطار ادامه‌ای مسیر جنوب را در نظر گرفته‌ایم که ۳۹ هزار و ۲۰۰ صندلی دارد و تا ایستگاه راه‌آهن شلمچه ادامه مسیر می‌دهد.

وی اظهار داشت : برای اربعین امسال همچنین ۴۵ قطار فوق‌العاده با ظرفیت ۳۱ هزار و ۳۶۰ نفر پیش بینی کرده‌ایم که شامل قطارهای ۴ و ۶ تخته است.

موسوی با بیان اینکه در سال ۹۵ ، قطارهای فوق العاده ای که در این مسیر پیش بینی شده بود، قطارهای صندلی دار بود خاطر نشان کرد: راه آهن برای تسهیل سفر مسافران در سال گذشته ۳۵۰ ناوگان مسافری با سن بالا را از رده خارج کرد .

راه‌اندازی قطار ترکیبی قم ـ کربلا

وی در ادامه اظهار داشت: طی توافق و همکاری که با انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان قم داشتیم، قطار ترکیبی قم ـ کربلا امسال راه‌اندازی شد که ۴ سرویس در تاریخ‌های ۸، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ آبان ماه از ایستگاه راه آهن قم به سمت ایستگاه راه آهن کربلا سیر دارد و مراجعت آن در تاریخ‌های ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه خواهد بود.

موسوی توضیح داد: این قطارها از قم تا ایستگاه راه آهن شلمچه زائران را جابه‌جا می‌کنند، و بعد از انجام تشریفات قانونی ، درفاصله شلمچه تا بصره که خط آهن وجود ندارد از طریق اتوبوس جابه‌جایی انجام می‌شود و سپس با توجه به توافقی که با راه آهن عراق انجام شده از ایستگاه راه آهن بصره تا ایستگاه راه آهن کربلا با قطار عراقی سیر خواهند کرد.

معاون مسافری با بیان اینکه فروش بلیت های این قطار توسط آژانس های منتخب دفاتر استان قم انجام گرفته است، یادآور شد: اغلب صندلی‌های این قطار به گروه‌های مذهبی و هیأت‌ها اختصاص یافته است.

وی همچنین نرخ بلیت قطار قم ـ کربلا را با احتساب قیمت بلیت اتوبوس ۴۹۰ هزار تومان اعلام کرد.

راه‌اندازی قطار گردشگری تهران ـ بادرود

موسوی اشاره به راه اندازی قطار ۵ ستاره از ایستگاه راه آهن زنجان به مشهد، اظهار داشت: به این ترتیب استانهای زنجان ، قزوین و کرج تحت پوشش قطار ۵ ستاره قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قطارهای ۵ ستاره قبلا نیز در مسیرهای قم - مشهد ، تهران - مشهد، شیراز - تهران قبلا به بهره برداری رسده است : عملا در۸ استان قطار ۵ ستاره به مشهد و تهران داریم.

معاون مسافری راه آهن گفت: تاکنون ۲۳ قطار گردشگری خارجی وارد کشور شده است و در داخل نیز با توجه به سیاست‌های راه‌آهن نسبت به رشد گردشگری ریلی اقدام کرده‌ایم.

وی افزود: اخیراً قطار گردشگری تبریز تا ایستگاه رازی راه‌اندازی شد و قطار گردشگری تهران تا بادرود نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

اتصال ایستگاه راه آهن تهران به خط ۳ مترو

از سوی دیگر معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه تا یکم آبان ماه امسال ۵/۴ میلیون نفر مسافر توسط قطار جابه‌جا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۳ درصد رشد داشت گفت: در تا اول آبان ماه امسال ، نیز ۲ میلیون ۷۶۰ هزار نفر مسافر توسط قطارهای حومه ای جابجا شده اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه در بند "ب" ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که وزارت راه در زیر مجموعه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، شرکت قطارهای حومه ای را شکل دهد افزود : پیش نویس اساسنامه این شرکت توسط راه آهن تهیه و به وزارت راه و شهرسازی فرستاده شده تا تشریفات قانونی لازم طی و بعد از تصویب در هیات وزیران ، شرکت قطارهای حومه ای ایجاد شود.

موسوی یکی از سیاست های راه آهن را توسعه حمل و نقل قطارهای حومه ای در کشور دانست و افزود: پروژه های متعددی برای تسهیل رفت و آمد مسافرین از سوی راه آهن به تصویب رسیده است و امسال ۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای چندین پروژه نظیر، ساخت نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی در ۱۰ ایستگاه‌های راه‌آهن زاهدان ، تربت، کاشمر، اهواز، نمک زار، ملکی ، رود شور، گل گهر، اردکان و زرین را انجام دادیم .

وی در ادامه با اشاره به بازسازی و تجهیز نمازخانه‌ و سرویس بهداشتی در ایستگاه های پیشوا و ابردژ اظهار داشت : ایستگاههای راه آهن یزد، بافق، میبد و اردکان بهسازی و ۸ دستگاه آسانسور در آنها نصب شده است.

معاون مسافری راه آهن تصریح کرد : همچنین سکوهای ۶ و ۷ به ۴ دستگاه پله برقی و یک دستگاه رمپ محترک تجهیز شد .

وی با اشاره به بهسازی سالنهای مسافری در ایستگاه های بندر ترکمن و بندر گز یادآور شد : بازسازی سکو ایستگاه راه آهن نیشابور و تعویض سنگفرش محوطه پیشخوان ایستگاه راه آهن تهران نیز در این برنامه ها قرار داشت.

موسوی همچنین گفت: با اعتبار ۷۶ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که تا پایان امسال افتتاح می‌شود که از جمله این پروژه ها، پروژه های تسهیل جابجایی مسافرین در ایستگاه های منتخب محور خراسان به پله های برقی و آسانسور که ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .

وی همچنین از پروژه اتصال ایستگاه راه‌آهن تهران به خط ۳ مترو خبر داد و تاکید کرد: این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت داشته و تا آخر سال ۹۶ انجام و به بهره برداری می رسد.

معاون مسافری راه آهن با اشاره به احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی در ۱۴ ایستگاه راه آهن کشور خاطر نشان کرد: پروژه احداث سرویس بهداشتی بانوان در ایستگاه راه آهن مشهد و طراحی و اجرای سازه فضا در سکوهای ۶ و ۷ راه آهن تهران از جمله دیگر پروژه های در دست احداث است.

وی گفت: تلاش داریم تا همه پروژه های تعریفی راه آهن قبل از آغاز سال آینده به بهره برداری می رسد.

افزایش ظرفیت مسافر ادامه دارد

موسوی در مورد ظرفیت افزایش مسافر نیز یادآور شد: حتما افزایش ۵/۳ درصد رشد را خواهیم داشت و امیدواریم با ورود ناوگان جدید توسط شرکتهای مسافری و اتمام مسیرهای جدید توسط شرکت ساخت و توسعه این عدد به ۷ تا ۸ درصد برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.