◄ عمده ترین پروژه های عمرانی ناتمام حوزه حمل و نقل کشور/ از آزادراه تهران شمال تا فرودگاه امام خمینی
برخی پروژه های بلاتکلیف و ناتمام حوزه حمل و نقل عبارتند از آزادراه تهران شمال، فرودگاه امام خمینی، قطار سریع السیر تهران اصفهان، قطار برقی تهران مشهد، تکمیل ساخت بندر چابهار(شهید بهشتی و....)، ساخت راه آهن چابهار زاهدان و ...
با وجود انبوده پروژه های عمرانی در حال اجرا، تعدادی پروژه های بلا تکلیف و ناتمام نیز در حوزه حمل و نقل وجود دارد که سال هاست یا اصلا شروع نمی شوند و یا به اتمام نمی رسند.
به گزارش تین نیوز ، برخی پروژه های بلاتکلیف و ناتمام حوزه حمل و نقل عبارتند از آزادراه تهران شمال، فرودگاه امام خمینی، قطار سریع السیر تهران اصفهان، قطار برقی تهران مشهد، اصلاح قیمت بنزین، تشدید مبارزه با موتورسواران متخلف (حرکت در پیاده رو، ...)، اجرای دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی، رعایت استفاده از کلاه کاسکت برای موتورسواران، ساخت اسکله های بندر شهید رجایی، تکمیل ساخت بندر چابهار(شهید بهشتی و ....)، ساخت راه آهن چابهار زاهدان و ...
جدا از این که بی توجهی به آغاز ساخت برخی از این پروژه ها چه خسارت هایی به کشور وارد می کند، ناتمام ماندن آنها نیز به معضلی غیر قابل جبران، تبدیل شده است.
پروژه های نیمه تمام عمرانی به خصوص در بخش حمل و نقل، موجب هدر رفتن منابع مالی قابل توجهی می شوند به طوری که آمارها نشان می دهد میلیاردها تومان بودجه عمومی کشور صرف پروژه هایی شده که هنوز به نتیجه نرسیده اند. این مسئله نه تنها موجب اتلاف سرمایه گذاری های اولیه می شود، بلکه هزینه های نگهداری، توقف پروژه و تورم سالانه نیز به شدت بر بار مالی آن می افزاید.
اگرچه خسارت اقتصادی ناتمام ماندن پروژه ها بسیار مهم است اما نباید از پیامدهای اجتماعی آن نیز غفلت کرد که مهمترین آن کاهش اعتماد مردم به نهادهای دولتی است چرا که وقتی وعده ها عملی نمی شوند و پروژه ها سال ها بلاتکلیف باقی می مانند، باور عمومی نسبت به کارایی نظام اجرایی و مدیریت منابع زیر سؤال می رود.
کارشناسان پیشنهاد می دهند برای حل این معضل، شفاف سازی روند تخصیص بودجه، اولویت بندی پروژه ها بر اساس نیاز و پیشرفت و نظارت مؤثرتر بر اجرای پروژه ها ضروری است. همچنین به اعتقاد کارشناسان، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از الگوهای مشارکتی می تواند راهکاری پایدار برای تکمیل پروژه های نیمه تمام باشد.
بهترین راه حل برکناری خانم صادق مالواجرد و چند معاون نمایشی وزارت راه و شهرسازی و نصب وزیری واقعی و معاونان و مشاوران حرفه ای و مجرب است تا پروژه ها سامان یابند. کشور حوصله تجربه با آماتورها و سفارشی ها را ندارد!