| کد خبر: 168512 |

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی مطرح کرد:

اعلام آمادگی آستان قدس برای مشارکت در راه‌آهن چابهار-سرخس

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی از آمادگی این مجموعه برای مشارکت در راه‌آهن چابهار-سرخس خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی از آمادگی این مجموعه برای مشارکت در راه‌آهن چابهار-سرخس خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا رئیسی در برنامه رهیافت پنج‌شنبه شب که با موضوع حمل‌و‌نقل ریلی و ترانزیت با محوریت راه‌آهن چابهار-سرخساز رادیو اقتصاد پخش شد، در گفتگوی تلفنی با برنامه، همچنین راه‌آهن چابهار-سرخس را یکی از مهم‌ترین و اصولی‌ترین زیربناهای توسعه و عمران کشور دانست و گفت: راه‌آهن شرق کشور آبادانی و عمران و امنیت برای کشور می‌آورد و باعث ترانزیت کالاهای تولیدی آسیای میانه به آب‌های آزاد و بالعکس می‌شود.

رئیسی راه‌آهن زاهدان-مشهد را بسیار با اهمیت‌تر از راه‌آهن گرگان-مشهد دانست و گفت: آستان قدس ۲ سال است که با نامه نگاری به وزارت راه، آمادگی خود را برای تسهیل در اجرای راه‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: راه‌آهن چابهار-زاهدان در حال اجراست و پیشرفت خوبی داشته است؛ اما باید فعالیت قسمت زاهدان به سرخس شروع شود. 

مدیر عامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس ادامه داد: همیشه کارهای عمرانی از خزانه دولت  انجام شده است و جذب سرمایه به فرهنگ جدیدی نیاز دارد. همان طور که در مشهد-گرگان برای فاینانس اعلام آمادگی کردیم و جوینت ما تامین مالی خواهد کرد، برای زاهدان-مشهد-سرخس هم آمادگی داریم.

به گزارش مقاومتی نیوز، عباس خطیبی قائم مقام معاونت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه راه‌آهن چابهار-سرخس را ابرپروژه دانست و گفت: قرارداد این پروژه با فهرست بهای سال ۹۲ نزدیک به ۲۰۴۱ میلیارد تومان است و در کشور کمتر پروژه‌ای داریم که چنین مبلغی داشته باشد.

وی پیشرفت ۳۳ درصدی این پروژه در مدت ۴ سال و هزینه بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان در این پروژه را  نشان دهنده پیشرفت بسیار خوب پروژه دانست.

قائم مقام معاونت راه‌آهن شرکت ساخت ادامه داد: در این پروژه سهم آورده قرارگاه خاتم ۲۵ درصد هزینه پروژه است. کار اداری مربوط به مشارکت ۲۵ درصدی قرارگاه در حال طی شدن است و در صورت تصویب سازمان برنامه و بودجه، آورده قرارگاه عینیت پیدا می کند.

به گفته خطیبی سازمان برنامه و بودجه تعهد کرده است که سالانه حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه تامین کند.

خطیبی افزود: در قسمت چابهار-زاهدان با شرکت ایرکون هند تفاهم نامه‌ای برای  فاینانس داشته‌ایم و در حال مذاکره هستیم.

این مسئول شرکت ساخت ادامه داد: در قسمت زاهدان-مشهد پروژه را به دو قسمت تقسیم کرده‌ایم: زاهدان-زابل-بیرجند و اتصال بیرجند به خط بافق مشهد در منطقه یونسی.

خطیبی گفت: در قسمت زاهدان-بیرجند تفاهم نامه‌ای با شرکت چینی منعقد کرده‌ایم و جوینت ایرانی آن نیز کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ پیمانکاری کشور از بخش خصوصی است.

وی افزود: در محدوده بیرجند تا ایستگاه یونسی با کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی تفاهم نامه‌ای به صورت BLT و از محل صندوق توسعه ملی منعقد کرده‌ایم؛ به طوری که ۷۵ درصد را صندوق، ۱۵ درصد را کنسرسیوم پیمانکاران بخش خصوصی و ۱۰ درصد را نیز دولت تامین کند.

سید میثم لاجوردی کارشناس حمل‌ونقل ریلی نیز در این برنامه به ظرفیت ترانزیتی کشور با توجه به قرار گرفتن در چهارراه اتصال قاره‌ای جهان اشاره کرد و گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد از قیمت تمام شده کالاها به موضوع حمل ونقل مربوط است. اگر زیرساخت لازم برای ترانزیت کالا را با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور ایجاد کنیم، می‌توانیم قیمت تمام شده کالاها را برای ورود به بازار مصرف کاهش دهیم.

لاجوردی با اشاره به درآمد چهار برابری بار ترانزیتی نسبت به بار داخلی گفت: تامین کالاهای راهبردی، اشتغالزایی و توسعه کشور از مزایای ترانزیت است.

مدیر گروه حمل‌ونقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: ۳۵ پروژه ریلی در دست ساخت داریم که بعضی از آنها به واسطه فشار نمایندگان در ردیف بودجه قرار گرفته است. به گفته وزیر راه، ۲۸ میلیارد دلار برای تکمیل شبکه ریلی نیاز داریم. به همین جهت باید پروژه های ریلی را اولویت‌بندی کنیم  و پروژه‌هایی مثل چابهار-سرخس را که برای کشور درآمدزایی دارد، در اولویت قرار دهیم.

به گفته وی در صورت حمل ۴ میلیون تن بار ترانزیتی از محور چابهار-سرخس با تعرفه های کنونی، نرخ بازده سرمایه برای سرمایه گذار بخش غیر دولتی ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزی و زمان بازگشت سرمایه کمتر از ۵ تا ۱۰ سال خواهد بود.

لاجوردی گفت: آستان قدس رضوی به واسطه ماموریت‌های محرومیت‌زدایی خود در شرق کشور می‌تواند متولی پروژه شود.

به گفته این کارشناس حمل‌ونقل ریلی، نهادهای غیر دولتی توانمند مانند آستان قدس و قرارگاه خاتم باید از حالت پیمانکاری خارج شوند و با جمع آوری نقدینگی موجود در بازار در پروژه های زیرساختی کشور فعالیت کنند.

منبع: مقاومتی نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.