| کد خبر: 171005 |

◄ لزوم تسریع احداث راه‌آهن چابهار ـ سرخس

نبود زیرساخت ریلی مناسب در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی چابهار همچنان ظرفیت ایجاد شده در آن را بدون استفاده باقی‌گذاشته است.

تین نیوز

نبود زیرساخت ریلی مناسب در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی چابهار همچنان ظرفیت ایجاد شده در آن را بدون استفاده باقی‌گذاشته است.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، میثم لاجوردی مدیر گروه حمل‌ونقل مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت گفت: عدم تأمین زیرساخت مناسب برای حمل‌ونقل کالا سبب شده است تا بار زیادی جذب کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب نشود.

او به موقعیت ممتار کشور و تعریف کریدور های ترانزیتی زیاد با خاک ایران اشاره کرد و گفت: تکمیل و ساخت محور شرقی کریدور شمال-جنوب یعنی محور ریلی چابهار-سرخس یکی از زیرساخت‌هایی است که مورد توجه و تأکید کارشناسان است.

لاجوری درباره مزایای ساخت این محور راهبردی گفت: کسب درآمد ۴ برابری حمل بار ترانزیتی نسبت به بار داخلی، ایجاد اشتغال و پیشرفت اقتصادی در استان‌های محروم شرق کشور،اتصال معادن شرق کشور در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به شبکه ریلی و کاهش هزینه‌های دسترسی به مراکز عمده بار و درنتیجه ایجاد فرصت بری سرمایه‌گذاران در استان‌های مذکور را فراهم خواهد کرد.

او تاکید کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری  بندر شهید بهشتی تا پیش از تکمیل فاز اول توسعه آن، ۲.۵ میلیون تن بود که با هزینه یک میلیارد دلاری دولت  طی یک دهه ظرفیت بندر از ۲.۵ میلیون تن به بیش از ۸.۵ میلیون تن افزایش یابد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، ظرفیت عملیاتی این بندر در طول ماه‌های اخیر از زمان بهره‌برداری هیچ‌گاه به حد نهایت نرسیده و دلیل اصلی آن نیز ضعف در زیرساخت‌های پس‌کرانه بندر بوده است.

2837711

او ادامه داد: عدم اتصال چابهار به شبکه ریلی و بزرگراهی کشور برای حمل و توزیع کالا، مهم‌ترین عامل در عملکرد ضعیف بندر راهبردی شهید بهشتی چابهار بوده است.

لاجوردی گفت: این در حالی است که همچنان به دلیل نبود زیرساخت ریلی مناسب در پس‌کرانه بندر، همچنان ظرفیت ایجاد شده در این بندر بدون استفاده باقی‌مانده است و عملاً این حجم از سرمایه‌گذاری معطل تکمیل ساخت محور ریلی چابهار ـ سرخس به‌عنوان اصلی‌ترین رکن تحول ترانزیت شرق کشور است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.