| کد خبر: 167921 |

خادمی:

◄ افتتاحیه آزادراه تهران-شمال به آبان ماه رسید/توضیح درباره حضور آستان قدس رضوی در پروژه‌های ریلی

برآورد ما این بود که این طرح آخر آبان ماه آماده افتتاح می‌شود اما مجری (بنیاد مستضعفان) اصرار داشت پروژه را تابستان تحویل دهند اما برآورد ما آبان ماه امسال است.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت ساخت راه آهن رشت،کنارگذر جنوبی تهران و آزادراه تهران-شمال توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت قطار قزوین به رشت به‌عنوان یکی از 5 پروژه اقتصاد مقاومتی شرکت ساخت، گفت: خوشبختانه زیرسازی این مسیر بعد از همه فراز و نشیب‌ها انجام شد تمام بستر مسیر  تا ایستگاه رشت آماده است و از ریل‌گذاری آن 3.5 کیلومتر باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: اما باقی  کارهای تکمیلی را باید انجام دهیم. کارهای جوشکاری ریل و تنظیم خط انجام می شود و برای اینکه کار سرعت بگیرد دو عدد دستگاه زیرکوب ریل و تنطیم کننده وارد کشور شد که سرعت زیرکوبی ریل را بالا ببرد.

وی در خصوص انجام تست سرد گرم ریل نیز گفت: معمول این است که جوشکاری تمام شود و بعد افتتاح شود. اما هر زمانی که کار جوشکاری انجام شود همان‌جا تست آن نیز انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه افتتاح قرار بود پایان تابستان باشد اما از آنجایی‌که پیمانکاران دچار بلاتکلیفی بین ما و شرکت راه‌آهن هستند کار کند پیش می‌رود.

او درباره چرایی تغییر دستگاه اجرایی و تحویل این پروژه به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آن هم کمی مانده تا افتتاحیه، گفت: در حال حاضر پیمانکاران این پروژه بین شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن بلاتکلیف هستند؛ چراکه طبق دستور دولت دستگاه اجرایی این پروژه تغییر و به شرکت راه‌آهن واگذار شده است. ما هم این آمادگی را داریم تا پروژه را به شرکت راه‌آهن تحویل دهیم اما اگر قرار باشد با همین روند اجرای پروژه ادامه یاد، تا پایان تابستان پروژه تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: موضوع تغییر دستگاه اجرایی این پروژه این است که طرح راه‌آهن قزوین – رشت – انزلی و بعد آستارا قرار بود در بودجه امسال جدا از هم باشد یعنی رشت تا آستارا یک پروژه دیگری تعریف شود و از انزلی جدا شود اما در بودجه امسال این اتفاق نیفتاد و از آنجایی که قرار بر این است وام این پروژه و تامین مالی آن از طریق کشور آذربایجان تامین شود و طرف حساب این کشور در این پروژه شرکت راه‌آهن است و این دو با یکدیگر پروتکل امضا کرده‌اند بنابراین دستگاه اجرایی باید تغییر می‌کرد.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگری در خصوص آخرین وضعیت کنار گذر جنوبی تهران با اعلام اینکه این پروژه روند خوبی دارد و منابع مالی تزریقی از سوی دولت خوب بوده است گفت: دولت تاکنون سهم 80 درصدی خود را پرداخت کرده است؛ هر چند که قرارگاه خاتم الانبیاء مدعی است می‌تواند این پروژه را تا پایان امسال تحویل دهد اما ما بعید می‌دانیم؛ چراکه کار بسیار بزرگی است و ساخت 150 کیلومتر آزادراه بسیار سنگین است.

وی در خصوص آخرین وضعیت آزادراه تهران – شمال، گفت: برآورد ما این بود که این طرح آخر  آبان ماه آماده افتتاح می‌شود اما مجری (بنیاد مستضعفان) اصرار داشت پروژه را تابستان تحویل دهد. وی هم چنین خبر داد که شایعه بازگشت چینی‌ها به پروژه آزادراه تهران- شمال کذب است.

وی درباره پیشرفت فیزیکی راه‌آهن چابهار-زاهدان گفت: از محل منابع داخلی، اعتبارات قابل قبولی به این پروژه تزریق شده است و این پروژه 610 کیلومتری در حال حاضر 32.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: از چابهار تا ایرانشهر که ساخت آن در اولویت اول ما قرار دارد زیرسازی این مسیر 66درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال امیدواریم 250 کیلومتر این مسیر برای ریل‌گذاری آماده شود.

خادمی با بیان اینکه برای تامین مالی این پروژه با هندی‌ها درحال مذاکره هستیم اظهار کرد: البته هندی‌‌ها هنوز اقدامی نسبت به تامین مالی انجام نداده‌اند؛ در مذاکرات اخیر آقای ظریف هم این موضوع مطرح شده که خط اعتباری بزرگی دیده شود که در این خط اعتباری تامین مالی راه‌آهن چابهار-زاهدان، ‌خرید لکوموتیو و خرید ریل گنجانده شود. اگر هندی‌ها با گشایش LC به پروژه موافقت کنند برخی از مشکلات شرکت راه‌آهن هم حل می‌شود.

خادمی درباره پیشنهاد واگذاری بخش شمالی این پروژه به آستان قدس رضوی نیز اظهار کرد: اخیراً پروژه راه‌آهن گرگان، بجنورد و مشهد به ارزش 10 هزار میلیارد تومان برآورد ریالی و 18.2 میلیارد یوآن با آستان‌قدس رضوی موافقت شد و قرارداد تجاری با مشارکت آستان که یک شرکت چینی بود به امضا رسید. منتظر هستیم تا عملکرد شرکت چینی و آستان قدس در این پروژه را ببینیم و ارزیابی کنیم. اگر توانایی آستان و این شرکت چینی محرز شود می‌توانیم درباره واگذاری سایر پروژه‌ها هم تصمیم بگیریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.