| کد خبر: 159339 |

بیت الهی:

◄ زلزله از پایتخت دور است

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:بررسی‌هایی که تیم مرکز تحقیقات انجام داده است حاکی از آن است که پدیده غیر نرمالی را در خصوص زلزله تهران مشاهده نمی‌کنیم.

تین نیوز

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بررسی‌هایی که تیم مرکز تحقیقات انجام داده است حاکی از آن است که پدیده غیرنرمالی را در خصوص زلزله تهران مشاهده نمی‌کنیم.

علی بیت‌الهی گفت: مشاهدات و نتیجه‌گیری‌های ما برمبنای زلزله‌های قوی، متوسط و خفیفی است که نشان می‌دهد زمین در کرمانشاه دچار بی‌هنجاری است و ممکن است خدایی نکرده زلزله‌ای رخ دهد اما در مورد تهران چنین مشاهده‌ای را نداریم.

او در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، افزود: به دلیل اهمیتی که تهران برای ما دارد حتی زلزله‌هایی با بزرگی 2 و کمتر را رصد می‌کنیم، در صورتی که زلزله‌های کوچک نرخ افزایشی داشته باشد باید به یک حالت هشدار و آمادگی برسیم که خوشبخانه چنین هشداری را دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در علم زلزله‌شناسی هم مثل پزشکی قطعیت وجود ندارد، گفت: مشاهدات و نتیجه‌گیری‌های ما برمبنای زلزله‌های قوی، متوسط و خفیفی است که نشان می‌دهد زمین در کرمانشاه دچار بی‌هنجاری است و ممکن است خدایی نکرده زلزله‌ای رخ دهد اما در مورد تهران چنین مشاهده‌ای را نداریم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در مورد گسل‌هایی هم که در اطراف تهران وجود دارد و تعداد آن‌ها نیز زیاد است چنین مشاهداتی را نداریم. چراکه بیش از 30 گسل لرزه زای اصلی اطراف تهران را احاطه کردند که می‌توانند براثر ایجاد زلزله به تهران و اطرافش خسارت وارد سازند.

بیت‌الهی ادامه داد: البته پیچیدگی‌هایی در زمینهٔ محاسبات لرزه‌نگاری وجود دارد و آمدن و نیامدن زلزله را نمی‌شود به قطعیت گفت.

وی بابیان اینکه زلزله ای که مدتی پیش در تهران اتفاق افتاد نسبت به زلزله سر پل ذهاب از نظر بزرگی و میزان انرژی ذخیره‌شده قابل‌مقایسه نیست، گفت: کل انرژی ذخیره‌شده در انتهای گسل اشتهارد نهایتاً زلزله‌ای با بزرگی 5.2 را با حدود 25 پس‌لرزه ایجاد می‌کند و اگر بزرگی زلزله سرپل ذهاب در این منطقه که جمعیت متمرکزی دارد اتفاق بیفتد تلفات و خسارات بسیار بالایی را به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: نکته علمی و پژوهشی قابل‌توجه این است که  اکنون شاهد تجمع عظیم انرژی لرزه‌ای در محدودهٔ کرمانشاه ایلام و کرمان هستیم و زمین  در حال تخلیه انرژی خود است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.