| کد خبر: 134267 |

تشکیل وزارت حمل‌ونقل درخواست بخش خصوصی

با انتشار خبرهایی درباره احتمال تفکیک وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، دوباره بحث لزوم راه‌اندازی وزارت حمل‌ونقل به یکی از موضوع‌های محافل تخصصی این حوزه تبدیل شده است.

تین نیوز

با انتشار خبرهایی درباره احتمال تفکیک وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، دوباره بحث لزوم راه اندازی وزارت حمل و نقل به یکی از موضوع های محافل تخصصی این حوزه تبدیل شده است.

در سال های گذشته چند بار چنین درخواستی از سوی بخش خصوصی مطرح شد، اما با توجه به مشکلات و شرایطی که دولت یازدهم داشت، چندان به آن توجه نشد. ایجاد وزارت حمل و نقل یکی از خواسته های بخش خصوصی از دولت است. در واقع نیاز داریم در این حوزه یا در حوزه وسیعی مانند حمل و نقل دریایی، وزارتخانه مستقلی داشته باشیم تا امور مربوط به این حوزه، بهتر و به طور تخصصی تر اداره شود اما به نظر می رسد در سال های گذشته، نه شرایط اقتصادی اجازه این کار را به دولت می داد و نه ساختار سیاست گذاری دولت و مجلس شورای اسلامی اجازه می داد حتی به این موضوع فکر شود.


واقعیت این است اگر حوزه مهم و گسترده و متنوع حمل و نقل، از یک وزارتخانه مستقل برخوردار باشد، به طور قطع رویکردها در مدیریت و نظارت بر آن، حمل و نقلی می شود و هم بخش خصوصی و هم دولت، در شرایط بهتر و مناسب تری می توانند برنامه ریزی، تصمیم گیری و طرح های خود را اجرا کند.

البته همانطور که گفته شد، این موضوع پیش تر نیز از سوی بخش خصوصی مطرح شده و بخش خصوصی حاضر است همه تلاش خود را برای راه اندازی چنین وزارتخانه ای به کار گیرد، اما به نظر نمی رسد شرایط برای راه اندازی آن فراهم باشد.

در دولت یازدهم، این پیشنهاد به طور مشخص مطرح شده و حتی چند جلسه در این زمینه در مرکز مطالعات ریاست جمهوری برگزار و در آن، بین کارشناسان گفت وگو و تبادل نظر شد، اما به نظر می رسد پیشنهاد ارائه شده در این زمینه از جامعیت لازم برخوردار نبود و بیشتر پیگیری نشد. به هر حال مطالعه و تصمیم گیری درباره چنین طرحی، زمان بر است و در این زمینه باید شرایط کشور و اقتضائات زمانی را درنظر بگیریم. البته در زمینه راه اندازی وزارت حمل و نقل الگوها و نمونه های قابل قیاس در سطح منطقه و جهان را نیز داریم که می توانیم از آنها بهره گیریم.


*رئیس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.