| کد خبر: 130956 |

◄ ثبات را به چابهار برگرداندیم

تین نیوز

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و با ارائه گزارشی از عملکرد چهارساله دولت یازدهم در حوزه مناطق آزاد و به‌ویژه منطقه آزاد چابهار دفاع کرد.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ عبدالرحیم کردی گفت: در دولت نهم و دهم شاهد ناپایداری در مناطق آزاد بودیم و بی‌برنامگی بیداد می‌کرد. طی این سال‌ها دانشگاه بین‌المللی چابهار تعطیل و ساختمان آن نیز فروخته شد. همچنین دارایی‌های سازمان به بخش‌های دیگری واگذار شد و با این آشفتگی‌ها مناطق آزاد به دولت یازدهم تحویل داده شدند.

 

کردی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم کل تولیدات منطقه ۵۰۰ میلیارد ریال بود که در پایان سال ۹۵ این عدد با رشد حدود هشت برابری به رقمی معادل ۴۰۹۶ میلیارد ریال رسیده است و علاوه بر این تصمیم گرفته شد تا با کاهش وابستگی به درآمد کالاهای تجاری به درآمد کالاهای غیرتجاری تکیه کنیم.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در ابتدای دولت یازدهم ۳۰ واحد تولیدی فعال و ۶۹ واحد تولیدی تعطیل در این منطقه وجود داشت، اما طی مدت فعالیت دولت یازدهم از ۶۹ واحد تولیدی تعطیل، ۶۰ واحد احیا شدند و تنها ۹ واحد تعطیل باقی ماند. همچنین طی سال ۱۳۹۵، ۲۸ درصد کل محصولات منطقه صادر شدند.

 

کردی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در چابهار اظهار داشت: سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر بر اساس سرمایه‌گذاران متقاضی که در منطقه استقرار پیداکرده‌اند حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که دو میلیارد دلار آن مربوط به یک قرارداد با کره‌ای‌هاست که تنها تأییدیه محیط‌زیست آن باقی‌مانده تا بر روی خاک بنشیند و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر نیز مربوط به سرمایه‌گذاری مشترک با چینی‌ها در ارتباط با پتروشیمی است.

 

کردی با اشاره به اینکه چابهار تنها متعلق به سیستان و بلوچستان و یا شرق کشور نیست بلکه یک ظرفیت ملی است گفت: ۱۰ میلیون تن فولاد در چابهار هدف‌گذاری شده که ۳.۵ میلیون تن از این رقم مجوز سرمایه‌گذاری اخذ کرده‌اند. همچنین هشت شهرک تخصصی در منطقه تعریف‌شده و ۷۰ درصد تن ماهی و آبزیان کشور در چابهار تأمین می‌شود که در همین راستا شهرک تخصصی شیلات در این منطقه طراحی‌شده و اختصاص زمین نیز صورت گرفته است تا با استقرار واحدها این پروژه توسعه یابد.

 

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: در سال ۱۳۹۵، ۷۰ میلیون دلار صادرات در منطقه آزاد چابهار انجام‌شده که تمرکزمان بر صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و صنایع بسته‌بندی بوده است و در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات ۲.۵ برابر افزایش یابد.

 

کردی گفت: راه‌آهن شرق کشور در دو فاز مدنظر قرارگرفته که یک‌فاز آن مربوط به راه‌آهن چابهار ـ زاهدان است و پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سواحل مکران نیز از جاسک تا گواتر مدنظر قرارگرفته و بحث مطالعات زیست‌محیطی آن نیز انجام‌شده است که در این راستا طرح منطقه آزاد جاسک نیز در حال پیشبرد است.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص عمده اقلام صادراتی اظهار داشت: صنایع پایین‌دستی، صادرات برنج، روغن، کنجاله و تولید پتو ازجمله مواردی است که اقلام عمده صادراتی در منطقه را شامل می‌شود و این در حالی است که اگر قصد داریم مناطق آزاد پیشرفت کنند باید به تولید و به‌ویژه تولید مبتنی بر مزیت‌های رقابتی تمرکز کنیم.

 

کردی در خصوص اهمیت ویژه چابهار گفت: چابهار نقطه اتصال سه منطقه مهم اقتصادی شامل شرق آسیا،CIS و آسیای میانه و نیز جنوب آفریقاست، ما تنها قوانین مناطق آزاد را پذیرفته‌ایم اما به الزامات آن توجه نکرده‌ایم. جبل علی روزی که فعالیت خود را آغاز کرد ۳.۵۵ میلیارد دلار در ارتباط با زیرساخت‌های آن هزینه شده بود و تا سال ۲۰۰۷ این رقم به ۱۳.۵ میلیارد دلار رسید اما در مورد منطقه آزاد چابهار باید اعلام کنم که بعد از ۲۰ سال از آغاز فعالیت این منطقه تاکنون کل درآمدهای کسب‌شده از محل عوارض بر آن معادل یک میلیارد دلار هم نبوده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.