| کد خبر: 130940 |

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۵۲ فروند شناور دارد

تین نیوز

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شناورهای تحت مالکیت شرکت را ۱۵۲ فروند شناور اعلام کرد و گفت:: ۱۲۰ هزار TEU ظرفیت حمل کانتینر در اختیار داریم و پنج میلیون DWT ظرفیت بخش فله ناوگان است.

 

به گزارش مانا؛ محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

خاطرنشان کرد: در حوزه آسیای شرقی و نیز در اروپا الان کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال هستند.

 

وی با اشاره به افتخار حرکت کشتی‌ها با پرچم ملی در آبهای بین المللی افزود: ۹۰ درصد ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت پرچم ملی قرار دارند به همه بنادر مهم دنیا تردد می‌کنند و ۱۰ درصد باقی مانده نیز بنا به مصالح اقتصادی و برای افزایش توان رقابتی در بازار‌های بین المللی با پرچم برخی کشور‌ها در حال فعالیت هستند.

 

سعیدی همچنین نگرانی از عدم وجود امکانات لازم برای پهلو دهی شناورهای بسیار

بزرگ یا مگاسایز خریداری شده از کره را رد کرد و تاکید کرد: خوشبختانه در فازهای ۱ و ۲ بندر شهید رجایی امکانات مناسبی برای پهلو دهی کشتی‌ها ۱۴۵۰۰TEU کانتینر وجود دارد.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر تلاش برای مشارکت دادن یاردهای داخلی در قرارداد با هیوندای کره در این باره توضیح داد: در موضوع همکاری کشتی سازهای داخلی در قرارداد با کره اتفاق مهمی افتاد که در کل قرادادهای شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب بی سابقه است؛ در کنار قرارداد ساخت شناور با هیوندایی؛ قرارداد دیگری با این شرکت منعقد شد که طی آن هیوندایی متعهد شد در سه موضوع با ما همکاری کند.

 

وی اظهار داشت: نخست اینکه شرکت سازنده متعهد شد فرآیند فن آوری ساخت کشتی از مرحله طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی تفصیلی تا مرحله ساخت تجهیزات و راه اندازی و بهره برداری را کاملا به یکی از شیپ یاردهایی که دولت ایران معرفی می‌کند، منتقل کند. این نکته بی سابقه‌ای بود که قرار شد کل فرآیند فن آوری تولید کشتی به ایران منتقل شود. در حال حاضر نیز شیپ یادر معرفی شده است و با شرکت کره‌ای در حال تبادل اطلاعات اولیه هستند. بخش دوم این قرارداد این است که طرف کره‌ای مکلف شده با امکان سنجی شرکت‌های ایرانی را که امکان ساخت تجهیزات و تامین مواد اولیه برای شناور‌ها دارند، در فرآیند تولید مشارکت دهد. فهرست این شرکت‌ها از سوی ایدرو آماده و به طرف کره‌ای اعلام شد. در بخش سوم قرارداد هیوندایی موظف و مکلف شده که ۳۰ نفر از مهندسین ایرانی که در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شیپ یاردهای ایرانی فعال هستند را به صورت کامل آموزش بدهند و با آخرین فناوری‌ها در زمینه ساخت کشتی آشنا کنند.

 

سعیدی به فعالیت شرکت‌های مشترک کشتیرانی با مصر و هند نیز پرداخت و گفت:: فعالیت شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند در دوران تحریم به دلیل مصوبه‌ای که دولت هند در آن زمان گذراند مبنی بر اینکه این شرکت باید منحل شود. در زمانی که من وارد شرکت کشتیرانی شدم مقدماتی را فراهم کردیم که در این زمینه با دولت هند وارد مذاکره شویم. در حال حاضرایران و هند متعاقد شدند که فعالیت این شرکت ادامه پیدا کند و مصوبه قبلی دولت هند در در این رابطه لغو شد.

 

وی افزود: در حال حاضر این شرکت فعال است و ما در حال برنامه ریزی وسیعی هستیم که طی آن و با توجه به سرمایه گذاری هند در بندر چابهار، این شرکت بتواند محموله‌های کشورهای افغانستان و منطقه CIS را تامین کند. در خصوص شرکت کشتیرانی ایران و مصر نیز باید بگویم همچنان فعال است، اما فعالیت آن پس از اتفاقاتی که در مصر افتاد بسیار کاهش پیدا کرده و غیر فعال عملا شده است که ما در حال رایزنی هستیم که اگر شرایط مهیا شود، بتوانیم دوباره این شرکت را فعال کنیم.

 

وی به تشکیل دو شرکت بیمه متقابل کیش و قشم تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: برای خطوط کشتیرانی به خصوص ناوگان ملی بزرگترین ناوگان در منطقه است پوشش بیمه‌ای بسیار حائز اهمیت بود و اگر این مسئله مهم را برطرف نمی‌کردیم به واقع نمی‌توانستیم به بنادر بزرگ دنیا رفت و آمد کنیم و اگر هم اتفاقی می‌افتاد آثار منفی و خسارات آن متوجه کشتیرانی بود و خسارت غیر قابل جبرانی وارد می‌شد.

 

وی تاکید کرد: اخیرا هم ۷۵ میلیون دلار در مرحله بعد ۴۵۰ میلیون دلار و در مرحله آخر یک میلیارد دلار این پوشش بیمه‌ای برای ناوگان ملی به سرانجام رسید.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هم اکنون با کشورهای نروژ و پی اند آی کلاپ لندن فعالیت داریم، ادامه داد: این پوشش بیمه‌ای برای کشتیرانی کفایت می‌کند و ما نیازی به پوشش دیگری نداریم و عضویت مدیرعامل کشتیرانی در هیئت مدیره کلوپ پی اند آی لندن نیز باعث می‌شود تبادل مناسبی در تعاملات بیمه‌ای داشته باشیم و این شرایط می‌تواند بسیار به شرکت‌های بیمه‌ای ما برای ارتقا در این بخش کمک کند چرا که زمینه و استعداد بسیار خوبی در کشور داریم و لازمه نیل به این هدف آن است که با شرکت‌های خارجی در بخش بیمه‌ای همکاری مشترک کنیم.

 

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه گسترش نمایندگی‌های کشتیرانی در نقاط مختلف دنیا نیز یادآور شد: یک شرکت مشترک در ایتالیا و هامبورگ ایجادش ده است، این دو منطقه هاب اروپا است و جنوب و شمال اروپا را پوشش می‌دهند و در آینده نیز قصد داریم دفتر نمایندگی آمریکای جنوبی را فعال کنیم.

 

سعیدی با بیان اینکه در منطقه CIS که در بعد ترانزیتی و ایجاد مبادله با همسایگان یک منطقه حائز اهمیت است یک شرکت مشترک با شرکت راه آهن دولتی قزاقستان که بزرگترین شرکت راه آهن این کشور است ایجاد کردیم، افزود: امیدواریم در آینده نزدیک با فعالیت این شرکت گردش مالی قابل قبولی بین بنادر انزلی، اکتائو و آستاراخان ایجاد شود و با تاسیس این شرکت مشترک بتوانیم منطقه CIS را پوشش داده و این منطقه را به جنوب و بندر عباس متصل کنیم.

 

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در هر دولتی باید توسعه حمل و نقل دریایی بسیار مهم باشد، افزود: ما یک ناوگان ملی بیشتر نداریم که جزو سرمایه‌های اساسی کشور محسوب می‌شود و همانطور که عنوان شد در مقطع اساسی کشور را نجات داد یعنی جنگ و تحریم و چنانچه در این دومقطع چنین ناوگانی نداشتیم حتما کشور دچار بحران‌های شدیدی می‌شد بنابراین برای هر دولتی که راس کار باشد ناوگان ملی به عنوان پایه تجارت باید مد نظر قرار گیرد.

 

سعیدی داشتن ناوگان ملی در کنار هواپیمایی ملی و حمل و نقل ریلی را از امتیازات کشورمان برشمرد و بر ضرورت حمایت از آن تاکید و خاطرنشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از ارکان اقتصاد ملی بحث حمل و نقل دریایی است و هیچ دولتی نمی‌تواند به حمل و نقل دریایی توجه نکند؛ حدود ۱۷ خط بین المللی وارد آبهای کشور می‌شود که در این شرایط یک بازار رقابتی ایجاد می‌شود و ما نیز به عنوان یک خط شناخته می‌شویم، در این بازار رقابتی، رقابتی درست داشته باشیم بنابراین باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که تا خودمان را با شرایط موجود هماهنگ کنیم و تصور انحصار نداشته باشیم و از سوی دیگر همه دستگاه‌ها و شرکت‌های ذیربط باید تلاش کنند خط ملی کشور را به انحاء مختلف تقویت کنند.

 

وی تاکید کرد: باید با ایجاد شرایط رقابتی، فضایی بوجود بیاید تا کشتیرانی بتواند به خوبی در این فضا رقابت و در عرصه بین المللی خود را مطرح کند.

 

وی همچنین احیاء برند IRISL را از دیگر اقدامات این شرکت دانست و گفت: احیاء برند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی از دیگر اقدامات این شرکت است که با باز شدن شرایط جدید و برند سازی مجدد است IRISL، خوشبختانه به توفیقات خوبی دست یافتیم و با شرکت در کنفرانس‌های بین المللی توانستیم دوباره خود را معرفی کنیم و مجددا این برند احیا شد و در حال حاضر در همه جای دنیا برند IRISL به مانند پرچم ایران در ناوگان این شرکت به اهتزاز درآمده است.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که ظرفیت کشور در بحث ساخت کشتی چه میزان است؟، گفت:: یکی از اولویت‌های من در کشتیرانی این است که از ظرفیت عظیم صنعت تعمیرات و ساخت کشتی در داخل بهره‌مند شویم، زیرا این کشور دارای پتانسیل فعال شدن در این بخش هست، اما باید توجه کرد که چند ملاحظه را مدنظر قرار دهیم برای مثال منابع مالی کشور بسیار محدود است و این منابع مالی محدود باید صرف اولویت‌های اصلی و ضرورت‌های اصلی ملت شود و شرکت‌های بین المللی مانند کشتیرانی توانایی جذب سرمایه گذار خارجی را دارد، بنابراین یکی از محدودیت‌های یارد‌های داخلی کشور تامین منابع است.

 

دکتر سعیدی ادامه داد: امروزه یاردهای خارجی با هرسفارشی پیشنهاد‌های مهمی در رابطه با تامین مالی و فاینانس ارائه می‌کنند بر همین اساس لازم است که سازندگان داخلی نیز خود را برای رقابتی شدن وارد این عرصه کنند. تامین کنندگان منابع خارجی برای توسعه ناوگان پیشنهاد ۱۰۰ درصدی به کشتیرانی جمهوری اسلامی ارائه می‌کنند.

 

وی ادامه داد: نکته بعدی که سازندگان داخلی باید به آن توجه کنند بحث فناوری است، زیرا سازندگان داخلی در سالهای گذشته بسیار از تکنولوژی روز عقب افتاده اند و نمونه عینی آن را در کشتی ایران کاشان با ظرفیت TEU۲۲۰۰ میتوانیم مشاهده کنیم که بعد از حدود ۱۴ سال تحویل داده شده است در حالی که کشتی سازان خارجی کشتی هایی با ظرفیت هفت برابر را ۱۸ ماهه تحویل می‌دهند و ذکر این نکته نیز ضروری است که در دنیا کشتی هایی با عمر ۱۱ سال در حال اوراق شدن هستند لذا مدت زمان ۱۴ سال برای ساخت خارج از عرف جهانی است.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: با توجه به موارد ذکر شده شیپ یارد‌های داخلی نیازمند هستند که خود را به دانش روز مجهز کنند و شرایطی را فراهم آورند تا بتوانیم این ظرفیت را بهینه کنیم البته یک خبر خرسند کننده آن است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه ایدرو و شرکت ملی نفتکش مذاکرات خوبی را در جهت راه اندازی یک شرکت مشترک با همکاری دو شرکت کشتی ساز خارجی انجام دادیم تا بتوانیم در این بخش در وهله نخست در بخش تعمیرات و سپس در مقوله ساخت کشتی نیز فعالیت مناسبی را ترتیب دهیم لذا کشتیرانی در صدد استفاده توامان از ظرفیت داخلی و خارجی است و در سفارشات آتی حتما این مقوله را مدنظر قرار خواهد داد.

 

محمد سعیدی در انت‌ها با بیان این مطلب که در چند هفته گذشته مذاکرات خوبی را با شرکت صدرا داشتیم، گفت: شرکت صدرا در چند سال اخیر فراز و نشیب‌های متعددی داشت، اما در حال حاضر توانسته اند مشکلات مالی خود را مرتفع کنند بر همین اساس ما در دریای خزر در مقوله تعمیرات از توانمندی‌های این شرکت نیز در حال استفاده هستیم در حالی که شرکت‌های آذربایجانی و روسیه قیمت‌های مناسب تری را برای تعمیرات ارائه می‌کنند، اما برای استفاده از توانایی داخلی تقریبا تمام ناوگان کشتیرانی دریای خزر از توانایی شرکت صدرا بهره می‌برد.

 

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زیر ساخت برای ساخت کشتی‌های بزرگ سایز در کشور موجود نیست آیا تمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده است، گفت: یکی از مشکلات شرکت هایی نظیر ایزوایکو و صدرا این است که بسیاری از تجهیزات قدیمی است و ظرفیت ساخت شناور‌های بزرگ پیکر با تکنولوژی روز آمد را ندارند لذا به نظر می‌رسد این شرکت‌ها باید به سمت رفع این نقیضه حرکت کنند لذا در این قرارداد یکی از وظایف شرکت خارجی این است که تجهیزات روز آمد را وارد عرصه تولید داخلی کند.

 

دکتر سعیدی در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر از هفت هزار کادر کشتیرانی

۳۸۰ نفر نیروی خارجی داریم، اظهارداشت: امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک با آموزش هایی که در حال شکل گیری است تمام نیروی انسانی شرکت را بتوان از داخل تامین کرد.

 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان این موضوع که در داخل کشور شرکت بین المللی در تراز کشتیرانی شاید کمتر موجود باشد، گفت: ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران متعلق به کشور است و این ناوگان ملی است لذا رسانه‌ها می‌توانند در ارتقای فعالیت ناوگان ملی با حمایت خود سهیم باشند، زیرا کشتیرانی همواره در مقاطع حساس به کمک کشور آمده و از این حیث یک شرکت منحصربفرد در کشور است که با همکاری و حمایت رسانه‌ها انشالله روز به روز خدمات ارزنده تری را برای کشور و ملت بزرگوار ارائه خواهد کرد.

 

محمد سعیدی گفت: طراحان تحریم‌های ظالمانه نیز طراحی دقیقی داشتند چرا که عملا اهرم اصلی صادرات و واردات کشور را هدف قرار دادند. تحلیل آن‌ها این بود که اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی ما زمین گیر شود، راه واردات و صادرات به کشور مختل خواهد شد و این به معنی شکست اقتصاد، ایجاد نارضایتی در میان مردم و جلوگیری از دستیابی ایران به منابع مالی است که می‌تواند از طریق صادرات محصولات مختلف از جمله نفت، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و سایر اقلام صادراتی باشد.

 

در نظر آن‌ها این تحریم‌ها سبب می‌شد که ایران رفته رفته فرسوده بشود از طرفی دیگر امکان واردات برای ایران بسیار محدود شده و یک شکست در اقتصاد ملی ایران به وجود می‌آمد.

 

وی تصریح کرد: در این مقطع شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برغم تحریم‌های مختلفی که متحمل شده بود از جمله تحریم افراد، شرکت‌های تابعه و خود شرکت هلدینگ؛ تلاش فزاینده‌ای برای عدم تحقیق سناریوی تحریم کنندگان در دستور کار خود قرار داد که طی آن توانستیم موفقیت‌های زیادی را کسب کنیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.