| کد خبر: 128857 |

دولت یازدهم نیازی به کارهای نمایشی ندارد

تین نیوز

‌وزیر نفت با بیان اینکه دولت یازدهم نیازی به کارهای نمایشی ندارد، گفت: خیلی‌ها سعی داشتند بین بنده و سردار عبداللهی دعوا درست کنند، اما حتی یک روز هم بین مان جز برادری و دوستی و صفا چیزی نبوده و این دستاورد بزرگ را با هم کسب کردیم، چراکه هردو می‌خواستیم ایران عزیز و سربلند باشد.

 

به گزارش نو آوران، بیژن زنگنه در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس اظهار کرد: این دولت نیازی به کارهای نمایشی ندارد و با مجاهدت همکاران ما در پالایشگاه، امروز تولید ملی از واحد بنزین سازی واحد یک این پالایشگاه شروع شده و در روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه در مقطع مردادماه ۹۲ کارهای ساختمان و نصب تجهیزات بخش فرآیندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی قرار داشت، افزود: با احتساب خدمات مهندسی طرح و خرید تجهیزات، پیشرفت فیزیکی واحدهای فرایندی در مقطع زمان یاد شده ۴۷ درصد بود که این پیشرفت در مقطع کنونی به ۹۰.۳ درصد رسیده است.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه  در مرداد ۹۲ پیشرفت کار ساختمان و نفت فریم یک این پالایشگاه ۱۴ درصد بود که اکنون به ۹۶.۱ درصد رسیده است، اضافه کرد: این طرح در سال ۸۶ شروع شده و اینکه بیش از ۱۰ سال طول کشیده تا به ثمر بنشیند نشانه خوبی نیست.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه تحریم‌ها بسیار آزاردهنده بودند و نقش برجام در آخرین مرحله کار این پالایشگاه بسیار تعیین‌کننده بوده است، تصریح کرد: بااین‌حال مشکلات مدیریتی نیز بسیار جدی بوده است، سه بار پیمانکاران تغییر کرده‌اند و   وقتی‌که بنده کار را شروع کردم اینجا کلاف درهم‌پیچیده‌ای با هزاران گره کور بود که باز کردن این گره‌های کور حوصله زیادی می‌خواست و همه مدیران شرکت ستاره خلیج‌فارس و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، صبر و حوصله بسیاری از خود نشان دادند و با تمام وجود برای موفقیت این طرح تلاش کردند.

 

زنگنه با اشاره به اینکه تاکنون ۳.۷ میلیارد دلار در این طرح هزینه شده که ۱.۴ میلیارد دلار آن در دولت یازدهم بوده است، عنوان کرد: حدود ۳۰ درصد از این مبلغ از آورده سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی بوده و بقیه آن از منابع شرکت نیکو و سپرده گزاری بانک مرکزی و نیکو، تسهیلات اهدایی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی بوده است.

 

وی با بیان اینکه همه دست‌اندرکاران این طرح می‌توانند شهادت دهند که در این مدت از همه ظرفیت‌ها و تجارب مدیریتی خودمان برای موفقیت و به نتیجه رسیدن طرح استفاده کرده‌ایم، ابراز کرد: همه می‌دانند که در تمام این مدت چطور قطره‌چکانی پول خرج کردیم و چقدر همه با هم بسیار مؤثر کار کردیم تا پول درست و بجا و با تمرکز بر اولویت‌ها به صرف برسد و پولی که در این سه سال هزینه شده قابل‌مقایسه با سال‌های قبل از آن نبوده درحالی‌که پیشرفت فیزیکی تقریباً نزدیک به همان دوره بوده است.

 

وزیر نفت ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌عنوان آخرین پیمانکار اصلی این پالایشگاه که در این مسیر کمال مساعدت و همراهی را داشته است، بیان کرد: اجرای این طرح کاری بسیار دشوار و پرزحمت بود و عمده تحریم‌ها را این دولت تحمل کرد یعنی نزدیک ۲.۵ سال از این تحریم‌ها در این دولت بود و شاید یک سال از تحریم‌ها در دولت قبل اما چاره‌ای جز انتخاب یک مسیر سخت نداشتیم تا اینکه امروز دست در دست هم با برادری توانستیم این موفقیت‌ها را به دست بیاوریم.

 

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح عرض فراگیر پالایشی سیراف با مجموع ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه در روز میعانات گازی تولیدی در کشور در داخل فراورش خواهد شد و نزدیک یک‌میلیون بشکه میعانات گازی را در داخل فراورش خواهیم کرد و این به معنای واقعی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تکمیل زنجیره‌ی ارزش و درون‌زایی اقتصاد است.

 

زنگنه خطاب به روحانی اظهار کرد: بنده با اجازه همه دست‌اندرکاران این طرح این دستاورد شیرین و این موفقیت را در این روز گرامی (سوم شعبان مصادف با ولادت سیدالشهدا، روز پاسدار و روز ملی خلیج‌فارس) به ملت ایران، مقام معظم رهبری، شهدا و ایثارگران، خانواده‌های بزرگ ایشان و به جنابعالی به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور تقدیم و صمیمانه به شما تبریک می‌گویم.

 

وی با اشاره به اینکه امیدواریم دولت بتواند کارهای بزرگی را که شروع کرده ادامه دهد و به موفقیت‌های بزرگ‌تر برسد، افزود: راه توسعه روشن است و ما این راه را بلدیم و به آنچه گفتیم عمل کردیم و پشتوانه ما عمل ماست و اهل نظریه دادن نیستیم.

 

وزیر نفت با بیان اینکه در دولت یازدهم ۹ میلیون تن تولید پتروشیمی و بیشترین عرضه محصولات پتروشیمی را به داخل داشتیم، اضافه کرد:   در این دولت کارهای بزرگی را برای آمایش سرزمین و اجرای طرح‌های پتروشیمی و طرح‌های بزرگی برای جلوگیری از خام فروشی طراحی کردیم   و به دنبال تکمیل زنجیره ارزش بوده‌ایم.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آنچه را می‌گوییم انجام می‌دهیم و شاهد آن‌هم همین کارها و جوان‌هایی هستند که کارها را انجام دادند، تصریح کرد: صحبت‌های سردار عبداللهی شاهد بزرگی بر روحیه این دولت برای سازندگی تعامل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه بود.

 

زنگنه در پایان با بیان اینکه از روزی که وارد وزارت نفت شدم خیلی‌ها سعی داشتند بین بنده و سردار عبداللهی دعوا درست کنند و بسیار تحریک می‌کردند، عنوان کرد: حتی یک روز هم بین بنده و سردار عبداللهی جز برادری و دوستی و صفا چیزی نبوده و این دستاورد بزرگ را با هم کسب کردیم، چراکه هردو می‌خواستیم ایران عزیز و سربلند باشد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.