| کد خبر: 119540 |

رشد طلای سیاه با وجود افزایش دکل‌ها

تین‌نیوز| باقی ماندن قیمت نفت بالاتر از 50 دلار بر بشکه، تداوم رشد دکل‌های حفاری در آمریکا برای نهمین ماه پیاپی را به همراه داشت. بر اساس گزارش روز جمعه (3 فوریه) موسسه بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا با رشدی 17 عددی به 583 دکل در مجموع رسیده که بیشترین میزان از اکتبر سال 2015 تا‌کنون است. آن‌طور که بیکر هیوز اعلام کرده، در طول هفته مشابه در سال گذشته، تعداد کل دکل‌های فعال 467 عدد بوده است. این بزرگترین بهبودی است که از دو سال گذشته که قیمت نفت با افت همراه شد، رخ می‌دهد.

 

اما با وجود رشد دکل‌های حفاری در آمریکا به‌عنوان عاملی که همواره کاهش قیمت نفت را در پی داشت، قیمت نفت خام در بازار روز گذشته با رشد همراه بود. نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) با رشدی 25 سنتی همراه بود و به قیمت 81/ 56 دلار بر بشکه رسید. همچنین نفت خام برنت نیز با رشد 29 سنتی با قیمت 83/ 53 دلار بر بشکه معامله شد. به عقیده کارشناسان یکی از دلایلی که رشد قیمت نفت خام با وجود رشد تعداد دکل‌ها را به همراه داشته است، اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران بوده است.

اما در این میان نمی‌توان از انتشار آمارهای قوی از بازار کار آمریکا در ماه ژانویه به‌عنوان عاملی برای رشد قیمت نفت چشم‌پوشی کرد. این آمارها نشان‌دهنده تقویت تقاضا برای انرژی است. در همین زمینه کارل لری، مدیر موسسه فراست‌اند سالیوان گفت: « اجماع بر این است که تحریم ایران موجب تقویت بازار نفت شده، اما من فکر می‌کنم رشد قیمت نفت بیشتر ناشی از آمارهای مثبت بازار کار آمریکا بوده که موجب بالا رفتن تقاضا در کوتاه‌مدت شده است.»

به گزارش رویترز تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در اقتصاد آمریکا در ماه ژانویه بیش از حد انتظار افزایش داشت که این ناشی از سرعت گرفتن میزان استخدام‌ها در شرکت‌های ساخت‌وساز و خرده‌فروشی بود. بر اساس گزارش دولت آمریکا در بخش غیرکشاورزی اقتصاد این کشور در ماه گذشته میلادی 227 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده، اما نرخ بیکاری با اندکی افزایش به 8/ 4 درصد رسیده است. به این ترتیب بخش دیگری از تحلیل‌ها بر این نکته تاکید دارند که تحریم‌های جدید کاخ سفید علیه ایران، با واکنش محدود بازار نفت همراه بوده است زیرا بازارهای نفت در روز جمعه توجه چندانی به این خبر نکردند و قیمت نفت‌های برنت دریای شمال و نفت خام آمریکا تنها کمتر از 30 سنت یا 5/ 0 درصد نسبت به روز پیش از آن افزایش پیدا کرد.

بر اساس تحریم‌های اعلام شده از جانب خزانه‌داری آمریکا، 13 شخص و 12 نهاد ایرانی نمی‌توانند به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشند یا با شرکت‌های آمریکایی معامله کنند. تحلیلگر نفتی موسسه پلاتس در همین زمینه به پایگاه خبری مارکت واچ گفت: بنا بر اعلام آمریکا، این تحریم‌ها برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که بر اساس آن تحریم علیه صادرات نفت ایران لغو شد را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.بنابراین، با اینکه خطر تحریم جدید یا ریسک ژئوپلیتیک همیشه وجود دارد، اما بازارها چندان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.